Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Peter

Niet gewoon prachtig maar SUUUUPER  :) :) :)
Voor een simpel sporenplan en fantastische afwerking.
Ik wou dat ik ook al zover geraakt was....
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

#287
helaas laatste editie MTD moeten missen wegens andere echterlijke verplichtingen(dat moet soms ook eens hé alleen jammer dat het dan samenvalt met iets waar ik graag had heen gegaan) maar dan maar hopen  om de gelegenheid te krijgen dit kunstwerk te mogen LIVE  aanschouwen !

En als het de goedkeuring van Evan geniet kan het enkel maar modelbouw van de hoogste kwaliteit zijn !

vanmiegroet

Citaat van: D_Loc op 25 oktober 2022, 22:05:33 PM
Het is inderdaad een prachtig baantje!

Hierbij de video die ik ervan heb gemaakt: https://youtu.be/5e43vNGCU1c
Aha, dus gij waart de spotter met de camera  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Alan On Track

Merci voor alle geweldige reacties mensen  :)

Citaat van: D_Loc op 25 oktober 2022, 22:05:33 PM
Het is inderdaad een prachtig baantje!

Hierbij de video die ik ervan heb gemaakt: https://youtu.be/5e43vNGCU1c

De video is echt top! Je hebt de sfeer van de baan echt goed in beeld gebracht.

Citaat van: DFS op 25 oktober 2022, 15:21:31 PM
Ziet er knap uit, heb ook helaas MTD moeten missen, zal voor een volgende keer zijn!

Die kans is er nog wel. Voorlopig is de baan in het voorjaar gepland voor de expo in Jünglinster (4 - 5 maart), Ontrax (17-19 maart) en Mobexpo (15-16 April).  ;)

De baan is inmiddels helemaal geïnstalleerd geraakt in mijn atelier. Ik heb met de verf die over was de kasten geschilderd, zodat alles een beetje meer samen past.

20221029_141038 by Alan Jockmans, on Flickr

Links op de foto zien jullie de staat van Zwanzebeek voor het ogenblik. Daar ga ik binnenkort weer wat meer liefde aan schenken. In tussentijd heb ik even rust genomen van het modelbouwgebeuren en ben ik een paar dagen door Luxemburg getrokken. 
Voor Doublenghien is nu vooral nog de laatste afwerking en detaillering voorzien. Na de passage van een Hollander laatst zijn daar nog een paar kleine ideetjes voor. In grote lijnen is de baan echter af. Ik zal af en toe wel nog eens wat sfeerfoto's plaatsen  ;).
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

In navolging van het artikel heb ik alvast heel wat leuke reacties gekregen, bedankt hiervoor  :)

Ik heb de baan intussen ook toegevoegd aan mijn website, met extra foto's die ik nog niet eerder publiceerde en een voorlopige kalender met de expo's waar de baan te zien zal zijn.

https://www.alanjockmans.com/portfolio/project-doublenghien
Modelbouw is een kunst

Tothebeach

Mooi verslag, maar ook een mooie baan. Ik zie er naar uit om deze te gaan bekijken in Utrecht.

Groet,
Michel

SuSke

We gaan elkaar dus nog dikwijls tegenkomen...  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tothebeach

Dat is toch gewoon weer gezellig.
;)

Groet,
michel

Alan On Track

Eerst en vooral een dikke merci voor het stemmen op dit baantje, dat de eerste plaats haalde van de top 10 modelspoorwegen van 2022 in Modelspoormagazine!  :) :) :)

Het was even stil op Doublenghien de afgelopen maanden, mijn focus is immers weer helemaal naar Zwanzebeek gegaan op modelbouwvlak.

20230204_201534 by Alan Jockmans, on Flickr

Er waren nog een paar details die af moesten, zoals de elektriciteitsdraden en omheiningen. Het afgelopen weekend heb ik me echter op iets helemaal anders gestort, waarvoor de huizen opnieuw werden losgemaakt en er met een flinke boor in de baan gefriemeld werd.

20230131_204225 by Alan Jockmans, on Flickr

Al van bij aanvang van Doublenghien twijfelde ik of ik al dan niet binnenverlichting ging plaatsen in de baan. In aanloop van MTD expo leek het antwoord op die vraag definitief 'neen' te worden, maar kijk het leven zit vol verrassingen. De lantarenpalen waren allemaal al voorzien van leds, maar de gebouwen werden verlichtingloos vastgemaakt op de baan.  Dat betekende dus: losmaken, en in sommige gevallen zelfs een volledig interieur plaatsen.

Vooral de villa was op dat vlak belangrijk, omdat dit gebouw erg grote ramen heeft en helemaal vooraan op de baan staat. Naar mijn mening is het onbeleefd om bij de mensen binnen te kijken, maar ik kon dit gebouw ook niet leeg laten. Met behulp van materiaal van Preiser en Artitec stelde ik een keuken en een woonkamer samen, de muren werden gemaakt met forex, waarop ik papier met tegel/behangmotieven heb geplakt. Daarnaast voorzag ik ook een meer summiere keuken voor een ander gebouw, en een bescheiden interieur voor het café. De andere verlichte ruimtes zijn afgedekt met gordijnen.

20230203_213226 by Alan Jockmans, on Flickr

20230203_215823 by Alan Jockmans, on Flickr

20230204_231618 by Alan Jockmans, on Flickr

De interieurverlichting gebeurt gewoon met twee leds per kamer, speciale dank aan Evan en Floris die vanop afstand ondersteuning boden voor het aansluiten van de elektrische verbindingen.

Het inbouwen van de interieurverlichting was de meest intensieve ingreep op de baan, de straat-en perronverlichting was al klaar, en moest gewoon worden aangesloten. Helaas is één van de perronlampjes gesneuveld tijdens dit proces, dit zal ik nog moeten herstellen middels het inbouwen van nieuwe leds.

Het effect is de moeite die ik in de inbouw van de verlichting heb gestoken meer dan waard. Op foto oogt het wat feller dan in het echt, maar er zit wel al veel sfeer in:

20230204_231541 by Alan Jockmans, on Flickr   

20230204_232305 by Alan Jockmans, on Flickr

20230204_231648 by Alan Jockmans, on Flickr

20230204_221407 by Alan Jockmans, on Flickr

20230204_231835_2 by Alan Jockmans, on Flickr

In tussentijd heb ik ook nog draad gehangen tussen de verlichtingspalen. De reden van de 'eindspurt' van dit weekend is dat de baan vandaag voor een paar maanden naar het lokaal van MSC Het Spoor verhuisd is, aangezien de baan van hieruit veel gemakkelijker mee kan naar de expo's die ik er dit voorjaar mee ga doen. Het had alvast veel bijval bij de jeugdwerking...

20230205_103350 by Alan Jockmans, on Flickr

Het doet wel raar. Al sinds mei vorig jaar stond de baan prominent in mijn atelier, het laat nu toch wel een leegte achter... De finale afwerking ga ik nu dus nog op de club moeten doen, maar het gaat slechts om een paar kleine zaken.
De plannen die nog resten zijn vooral om de aansluitingen en draden onder de baan wat mooier af te werken, en om een permanente voeding te voorzien voor de verlichting. Op termijn denk ik eraan om eventueel een automatische dag/nachtwerking te gaan installeren, maar dat is nog verre toekomstmuziek.
Aangezien de bedoeling is om ook Zwanzebeek van binnenverlichting te voorzien is dit alvast een goede leerschool geweest. Er is in elk geval al een nieuw element om te ontdekken op volgende expo's  ;)
Modelbouw is een kunst

SuSke

Knap werk Alan, nu ergens in een hoek in de fries een grote warm witte led voorzien die je dimt om als 'Volle Maan' te dienen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Die verlichting voegt idd sfeer toe  8) 8)


Kijk er al naar uit ze eindelijk eens te mogen aanschouwen op Ontrax.


Grtz,

Samuel.



www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

WAJ Janse

Prachtig Allan! Heel sfeervol allemaal
 

trainspottingjr

Alan,

die kleine toevoegingen aan je baantje geven nog meer sfeer dan tevoren.

Het is gewoonweg Genieten met hoofdletter G  :D

Kijk al reikhalzend uit om dit te aanschouwen tijdens Mobexpo en verder kan ik alleen maar zeggen doe zo verder
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Ronald

Errug mooi hoor.... errug mooi!  ;)