smalspoor geklooi door een eerste klas beginner

Gestart door Havoc, 05 juni 2019, 22:35:36 PM

Havoc

Eerst en vooral de dwarsliggers eraf gehaald. Dan de juiste lengte afgemeten en op de onderkant enkele krassen gezet, langs elke kant iets gelaten (cm of zo) en afgeknipt. Dan die rail voorzichtig rond een cirkel geplooid die iets groter was dan wat ik nodig had. De onderkant van een conservenblik is perfect. Dat plooien was met de top van de rail rond de vorm, de voet ligt bovenop de vorm. Niet met de basis/voet van de rail tegen de vorm.

Je begint met het midden van de rail en werkt zo naar buiten, dan de andere kant. Niet proberen direct de volledige ronding erin te krijgen, beetje bij beetje. Je zet je vinger tegen dat midden en dan doe je een cm of 2 die ronding volgen. Ophouden, 1 cm opschuiven en hetzelfde.

Dat veert terug, maar je begint gewoon opnieuw. Als dat ongeveer ok is, dan kies je een iets kleinere vorm. En daarna eentje die iets kleiner is dan wat je nodig hebt. Nooit forceren, altijd wat laten terugkomen.

Als je er bijna bent, dan knip je eerst een mm of zo voorbij je merktekens (krassen) en vijl je recht af. Dan de uiteinden tegen elkaar zetten en solderen. Ik gebruik daarvoor 2% zilver soldeer met 293 °C als smelttemperatuur. Het teveel aan soldeer wegnemen en dan nog eens de las rond de vorm halen. Die gaat niet zo mooi zijn als de rest.

Om te eindigen heb ik naast de las de voet van de rail weg gevijld. Op dat smalle stuk heb ik de afgesneden dwarsliggers geschoven en dan netjes verdeeld over de cirkel. Dat stukje komt langs de kant waar je naar de schijf gaat kijken, dan ligt het uit het zicht ;)

Het vormen van de rail ben ik toch een avondje mee bezig geweest. De dwarsligger snijden en op hun plaats prullen ook. Nu ja, ik werk nog (of wat daar voor moet doorgaan) dus een avond is een uur of 2.

Is dit perfect? Neen. Ik zal eens een foto nemen recht bovenop en dan zie je dat de las iets uit de ronding ligt. Voor mij is het goed genoeg. ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Decapod

Citaat van: Havoc op 09 mei 2021, 20:50:58 PM
Is dit perfect? Neen. Ik zal eens een foto nemen recht bovenop en dan zie je dat de las iets uit de ronding ligt. Voor mij is het goed genoeg. ;)

Perfectie is niet van deze wereld. En imperfectie is altijd mooier dan perfectie, want ze doet verlangen naar perfectie, bovendien is ze 'des mensen'. Schoon werk en thanks voor de tips.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

adrievans

Dat van die dwarsliggers is een goed idee,ik was aan  het buigen met en dat kwam niet goed.

Havoc

Met het opkuisen van een SD kaartje nog wat foto's van de lamp voor in het station gevonden.

Benodigd:

cirkeltje alu folie van een eetbakje diameter 5mm, 0402 warm wit ledje met 0.1mm draadjes, kopspeld, stukje stevige rubber, messing staafje met een kegeltje aan 1 kant, overschotje balsa of karton, pincet en (niet te vloeibare) superlijm.

Druk met het messing staafje het schijfje alu in vorm op het rubber:

Prik het gaatje in het midden:

Steek de draad door de lampekap. Nu... in een bankschroef een pincet klemmen zodat het toch nog iets openstaat maar dat de lampkap er omgekeerd op kan rusten zonder er door te vallen. Hang een klein gewichtje aan de draad zodat die mooi naar beneden hangt.

Zet spanning (via een weerstand) op de led zodat je ziet dat er geen kortsluiting is door de lampkap:

Als alles OK is, een druppel middeldikke superlijm op, overtollige weghalen met het hoekje van een papieren zakdoek of zo.

LET THERE BE LIGHT:

Floris

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Ben de hele boel aan het hermaken (het interieur, niet de lampjes) omdat het in karton gemaakt was en de boel krom trekt. Dus, dit was toch wel geklooi ;)

svvander

Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

SuSke

Johan, Je noemt jezelf zelfs een "eerste klas beginner", dus al bij al toch niet zo'n lage dunk van je eigen kunnen  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Dat is interpretatie hé Suske. "Eerste klas", "van het zuiverste water", "absolute", "komplete", .... kan je allemaal in de plaats zetten. Is de eerste keer dat ik een baan maak. En dat is dus behoorlijk zoeken met een hoop missers. En dat maakt dat het langzaam gaat (ok, ook dat die baan 100km verder gebouwd wordt), er van de hak op de tak gsprongen wordt en vooral dat de motivatie soms een deuk krijgt.

Maar er is geen haast bij. Gelukkig maar.

Havoc

Een poging om de achtergrond te schilderen. Ook de verlichting gemonteerd en eens getest.

Een meer ochtend of avond gevoel.

Niet perfect maar goed genoeg. De verlichting is nog niet deftig aangesloten, daar is ook nog werk aan. Morgen zien hoe de kleur nu opdroogt.

Nu het stationsinterieur wat afwerken en eens kijken wat dat geeft met verlichting. Dan de draaischijf verder afwerken en ingraven.

EDIT: foto's in de juiste volgorde gezet zodat de commentaar klopt.

Michiel

Met achtergrond komt het geheel onmiddellijk heel veel beter tot z'n recht. De scene krijgt context. Een beetje jammer van het herhalende wolkjespatroon. Misschien zou een effen lichtblauwe achtergrond minder aandacht opeisen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Zou kunnen, maar mijn artistiek gevoel is niet geweldig. Zit nu met het probleem dat de achtergrond-bodem nu echt een breuk is. Een hoop struiken neerpoten?

Michiel

Struiken en boomjes zijn klassieke en doeltreffende achtergrondovergangverbergers. Maar op de linker helft acher het stationsgebouw zou ik halfrelief huizenrijen zetten om een dorpsgevoel te creëren. Dat geeft meer context en verhaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)