Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

"Little Swiss" N baan

Gestart door Belgaboy, 28 april 2019, 13:23:07 PM

Alan On Track

Hetzelfde, Links lijkt eerder op een H0-smalspoorbedding, rechts ziet er veel beter op schaal uit  ;)
Modelbouw is een kunst

mahtoska1

CiteerIk zou ook voor het rechtse gaan, veel realistischer.

Volledig mee eens.

Belgaboy

Laatste stand van zaken:



Wat is hier gebeurd?

Tussen Kerst en Nieuwjaar ben ik bij het werken aan de baan geveld door hevige rugpijn. Wegens de diepte van 1,25 meter was het heel moeilijk om aan de achterste rails te kunnen. Laat dat nu net de plaats zijn waar de werkzaamheden nodig waren...

Er is dan maar beslist om een drastische hervorming door te voeren...een nieuwe baan. Dit maal zal de diepte slechts 75 cm zijn zodat ik de baan op hogere poten kan zetten om er op een comfortabele manier aan te kunnen werken. De breedte wordt vergroot met 1 meter tot 4 meter. De huidige baan heb ik dus stukje bij stukje ontmanteld op een rugsparende manier 😉. Het schaduwstation blijft wel integraal behouden.

De plannen voor de nieuwe baan zitten reeds in mijn hoofd. Op deze manier kan ik ook ineens de opmerkingen en tips die ik hier kreeg meenemen naar de nieuwe baan. (rails dichter bij elkaar, betere railbedding,...)
Er zijn al nieuwe materialen getest en goed bevonden en een aantal zijn nog in bestelling.

Binnenkort volgen de eerste foto's van de nieuwe baan Little Swiss 2.0 😀
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

Beter nu beslist dan achteraf voor altijd beklaagd Patrick.
Een moedige beslissing, alleen is de manier waarop je er moest achter komen iets ongelukkiger.

Veel succes met de wederopbouw van versie 2.0
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Belgaboy

#109
In de tussentijd nieuwe materialen getest.



Kurkbedding van Jeweha



Verschillende soorten ballast.
Van links naar rechts: woodland scenics fijn ballast, middelste rail Jeweha graniet fijn en bovenaan normaal, rechts Heki en bovenaan Minitec phonolith. Ik ben er nog niet uit wat ik ga gebruiken...

Heb al wel ondervonden dat Jeweha en Minitec beter blijven liggen als je ze wil indruppelen, Woodland scenics durft al eens wegspringen onder een vallende druppel...
Ik neig meer naar het fijne ballast van Jeweha wegens de variatie in de kleuren, wat denken jullie?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Pierre

Ik zou gaan voor Jeweha midden boven. Maar ja ... da's natuurlijk persoonlijk. ;)
Groet Pierre.


SuSke

Mij lijkt de minitech het beste
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Belgaboy

#112
Pierre, dat is het enige ballast in het formaat normaal wat eerder geschikt is voor H0. Ik was vroeger ook van mening dat het beter oogde maar ondertussen zie ik ook wel dat het fijne ballast meer realistisch is wat grootte betreft.

Het wordt alleszins fijn ballast alleen ben ik er nog niet uit welke kleur het beste past bij een Zwitserse baan.



ESU ECoS 2.1, iTrain.


Michiel

Mijn voorkeur gaat ook uit naar Minitec, en als je variatie in kleur zoekt, dan kan je twee tinten Minitec mengen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 19 januari 2021, 07:54:56 AM
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Minitec, en als je variatie in kleur zoekt, dan kan je twee tinten Minitec mengen.

Die van mij ook, middelste rail Jeweha graniet fijn en bovenaan normaal is de kleurschakering tussen de steentjes op zich wat groot.
Dat is normaal bij zo'n fijn gemalen product,
Bij de echte ballast is de kleur tussen de stenen onderling monotoner...

;)

Belgaboy

Citaat van: Michiel op 19 januari 2021, 07:54:56 AM
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Minitec, en als je variatie in kleur zoekt, dan kan je twee tinten Minitec mengen.

De enige optie die ik kan vinden bij Lippe wat Minitec ballast betreft is een vergrote korrelgrootte (ref 51-0311-02 en 51-0031-02) maar geen andere kleuren...waar heb jij die andere kleuren dan gezien dan Michiel?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Michiel

Ik nam het eigenlijk aan op de informatie die ik een jaar of twee geleden had gevonden. Maar ik ken de huidige situatie niet.


http://www.t-m-a.ch/shop/category.php?id_category=53
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Citaat van: Michiel op 19 januari 2021, 07:54:56 AM
Mijn voorkeur gaat ook uit naar Minitec, en als je variatie in kleur zoekt, dan kan je twee tinten Minitec mengen.
+1

Michiel

Nu we toch bezig zijn, heb je al eens naar Spuren Welten ballast gekeken? Ook kwalitatief heel mooi spul. Minitec oogt iets strakker en moderner en Spuren Welten iets organischer en natuurlijk (naar mijn impressie, mogelijk erg subjectief). Ik geef het maar mee, je doet wat je zelf het beste lijkt.

http://www.spurenwelten.de/spur-n/
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)