Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Jappy

Modelbouw van eerste klasse, maar je schetsen zijn altijd eveneens fantastisch. :) Doen me echt denken aan de oude Belgische striptekenaars van vroeger, de Franquins en Hergés van deze wereld.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Alberke

Citaat van: Jappy op 29 mei 2022, 09:25:35 AM
Modelbouw van eerste klasse, maar je schetsen zijn altijd eveneens fantastisch. :) Doen me echt denken aan de oude Belgische striptekenaars van vroeger, de Franquins en Hergés van deze wereld.
Helemaal mee  eens!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

rgp

Inderdaad, terug naar toen.

Geeft een fantastisch gevoel, dat Brussel van toen

👍👍

Roland

Metpetergaathetbeter

en zelfs dacht ik vaak zo'n tekeningen aangetroffen te hebben in d Eisenbahn Kurrier nee ?

Floris

die stonden daar wel in ja, toen Alan zn ouders elkaar nog niet eens kenden.  ;D

ACFI

of de tekeningen van PitPeg in de MiBa.

Het is een hobby op zich.

ACFI

rixke rail

Yep ! Fraaie herinnering aan een grotendeels verdwenen Brussel ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Alan On Track

Concept:

EPSON017 by Alan Jockmans, on Flickr

Resultaat:

IMG_9672 by Alan Jockmans, on Flickr

Zoals jullie kunnen zien heb ik de voorbije weken nog wat kunnen voortwerken aan Zwanzebeek.

Sinds de vorige update ben ik vooral bezig geweest met de tweede tunnelingang en de bijhorende muren. Ik heb mijn concepttekening grotendeels gevolgd hiervoor, enkel de tunnel heb ik wat anders aangepakt. Het moeilijke aan dit projectje was dat ik drie verschillende steensoorten combineer, om tot een heterogeen maar monumentaal geheel te komen. Alles is opgebouwd uit styreen op een kartonnen basis, enkel de natuurstenen elementen bestaan uit muurplaten van Auhagen. Het was niet helemaal gepland dat de zijmuur in een bocht zou aflopen, het karton was wat kromgetrokken, maar uiteindelijk bleek dit net een voordeel, dus ben ik het zo voort blijven bouwen.

IMG_20220605_133631024 by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen is alles al geverfd en grotendeels geweatherd, al ga ik hier en daar nog wel wat voortkladderen. Ik vind het allemaal nog een beetje te donker nu, en de natuurstenen elementen kunnen realistischer geschilderd worden. De algemene indruk zit wel al goed. Op deze muren zal ook nog wel wat mos en begroeiing komen later.

IMG_9667 by Alan Jockmans, on Flickr

Een tweede projectje waar ik me de afgelopen weken af en toe heb beziggehouden zijn de schuilhuisjes en de perrons. De perrons zijn 12 mm hoog en bestaan uit verschillende lagen hardschuim met de bovenste laag in pluimkarton. Daar zal ik binnenkort kaseitjes in 'stempelen' volgens de welgekende Rik Martens-Methode  ;) Een werkje dat ik nog even uitstel tot ik er mentaal rijp voor ben.

De huisjes wilde ik wel graag op voorhand al afhebben. Ik heb deze nu langs de buitenkant afgewerkt met een dakgoot en een dak, en heb ze in dezelfde kleuren als het stationsgebouw geschilderd. De ramen komen uit de rommeldoos. De basis van de huisjes ga ik nog wat verder schilderen en verweren, gezien de grote ramen en deuropeningen komt er ook een bescheiden interieur. Dit zal vooral uit zitbanken bestaan, en ik voorzie hierin ook binnenverlichting.

IMG_9656 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_9660 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_9651 by Alan Jockmans, on Flickr

Aangezien ik toch aan het schilderen was heeft de brug ook een beurt gekregen.

IMG_9662 by Alan Jockmans, on Flickr

Het is misschien reeds opgevallen op de vorige foto's dat er bovenleidingsportalen staan op de baan. Ik kon het niet laten om ze alvast als proef te plaatsen, om te zien wat het zou geven en hoeveel afstand ertussen moet. Ik moet ze nog definitief monteren, maar dat ga ik pas doen nadat ik dit deel van de baan verder heb afgewerkt. Voor nu is het handig dat ik de bovenleidingspalen nog kan weghalen. Het geeft wel meteen een extra karakter aan de baan, en mijn elocs komen nu ook beter tot hun recht.

IMG_9669 by Alan Jockmans, on Flickr

Het laatste projectje waar ik intussen aan heb gewerkt is het station, het was immers tijd voor een grondige renovatie. Niet dat ik niet tevreden was van het gebouw, integendeel zelfs, alles was eigenlijk helemaal naar wens. Er was echter één probleem waar ik me reeds langer van bewust was maar nog niet onder ogen wilde zien: het is te laag. Zoals jullie misschien weten heb ik in maart samen met Evan een compleet nieuwe onderbouw voor Zwanzebeek gebouwd, maar ik heb toen stomweg geen rekening gehouden met de hoogte van het station en van het straatniveau. Nu ligt het straatniveau 9 cm boven de sporen, dat is echter bijna 1,5cm meer dan het was bij de vorige versie van Zwanzebeek. Op zich is het nu beter, de treinen hebben meer ruimte, maar de ingang van het station komt gewoonweg te laag. Om dat goed te maken zou ik met perrons moeten werken van bijna drie cm hoog, wat uiteraard niet echt realistisch zou zijn. Het enige wat er echt op zat was dus om de delen van het gebouw uit elkaar te halen en aan te passen op de nieuwe hoogte. Het voordeel is dat ik nu wel de binnenverlichting van het station opnieuw kan doen, er was immers een led kapotgegaan in het gebouw tijdens MTD expo.

IMG_9528 by Alan Jockmans, on Flickr

De zijmuur aan de perrons verhogen was gelukkig relatief eenvoudig: ik heb er gewoon een stuk tussen gestoken. Dit moet ik nog verder schilderen en weatheren, maar van dit resultaat ben ik wel tevreden. Het geeft ook wat meer eenheid met de andere spoorwegarchitectuur op de baan.

IMG_9529 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_9530 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20220604_155725628 by Alan Jockmans, on Flickr

De rest van het gebouw moet ik nog aanpassen, maar dat zal voor later zijn. Ook moet ik nog boorden voorzien voor de perrons. Deze heb ik al gemaakt, maar ze moeten gewoon nog geplaatst worden. Er is nog genoeg werk voor de boeg, maar beetje bij beetje gaat het toch vooruit.  ;D


Modelbouw is een kunst

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

wat een heerlijk baantje wordt dit zeg!
wat betreft weatheren van al die muren, heb laatst wel lol gehad met gewone kleurpotloden, voor allerlei klusjes, kalkdruip (wit) individuele stenen (geel/grijs/oker), roest, algen etc...

SuSke

Dit gaat zeker de goede kant uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D


DFS

Ferme update! Staat er al een nieuwe uitstap gepland voor dit baantje?

Michael

Alan goed bezig, inspirerend zelfs, ik sta aan het begin van mijn nieuwe baan, maar ik ga zeker jou manier van werken gebruiken, spoorleggen maar ook tijd nemen om alvast aan gebouwen te werken. Prachtig wat je hier neer zet en met de bovenleiding heb je gelijk alleen maar een sta in de weg als je nog moet bouwen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154