Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

mahtoska1


Alan On Track

Citaat van: oebr op 26 april 2021, 11:41:54 AM
Het geeft wel te denken over de manier van bouwen. Zo'n beetje passen en proberen en bijsnijden en nog wat plakken en wat kitbashen... Heb hier ook enkele gebouwtjes op die manier in elkaar gefoefeld en het resultaat bevalt ook bijzonder goed.  Improvisatiemodelbouw :-)
Nedeel is wel dat je geen bouwtekeningen kan voorleggen voor wie het voorbeeld wil volgen.  ;D

Improvisatiemodelbouw vind ik de leukste manier van werken  ;) Gewoon wat materiaal bij elkaar nemen en dan zien wat het wordt... Heerlijk.

Ik heb zelf geen bouwtekeningen gemaakt, maar online zijn veel bouwplannen van Brusselse belle-époquehuizen te vinden, en ik baseer me daar grotendeels op om de afmetingen te bepalen. In H0 valt pas op hoe groot Brusselse huizen eigenlijk zijn. Deze gevel is bijna 16 cm hoog!
Modelbouw is een kunst

Pierre

Ik ben onder de indruk ... knap werk man. ;)
Groet Pierre.


stoomlokje

 
Beter kan niet :P :P :P

Saskia

De absolute beginner

Prachtig!!! Zal mijn tenen moeten uitkuisen om ooit aan dat niveau ook maar een beetje te kunnen tippen...

Decapod

Weer heel knap. En nu nog een viertal gelijkaardige gevels, want ze kwamen nooit alleen ...  ;) .
Ik vraag me toch af wanneer je je eens waagt aan een echte art-nouveaugevel.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.


Alan On Track

Dank voor alle reacties, lieve mensen. :)

Citaat van: Decapod op 26 april 2021, 21:04:38 PM
Weer heel knap. En nu nog een viertal gelijkaardige gevels, want ze kwamen nooit alleen ...  ;) .
Ik vraag me toch af wanneer je je eens waagt aan een echte art-nouveaugevel.

Met de stressvolle maanden voor de boeg bestaat de kans dat er nog wel een geveltje bijgebouwd zal worden om wat stoom af te laten... 

En wat een Art-Nouveaugevel betreft... Dat staat al een paar jaar op de planning.  ;) Ik ben een geweldige liefhebber van de stijl en heb begin 2019 al een ontwerp bedacht voor een gebouw waar ik eigenlijk nog steeds erg tevreden mee ben, en dat ik graag nog eens zou willen bouwen in de al dan niet nabije toekomst (ik heb eerlijk gezegd zelfs getwijfeld om het in O te bouwen, zodat ik ook met een duidelijk interieur kan werken, daar ik ook ontwerpen heb voor de binnenkant van het gebouw en bijhorende meubelstukken). Op een vrije avond heb ik het alvast ook eens gebouwd in Sketch-Up

Maar een H0-model... daaraan ga ik wel een vettere kluif hebben. Om de specifieke vormen van dit gebouw en het typische metaalwerk te maken zal ik gebruik moeten maken van technieken als 3D-printen en zelfgemaakt etswerk. Voorlopig nog even oefenen op meer eenvoudige gevels.  ;)

Mijn concept-art uit 2019:
Maison Pont by Alan Jockmans, on Flickr

Het plan dat ik toen maakte:

Maison Pont plan by Alan Jockmans, on Flickr

Mijn digitale model van het huis, met ook de vormen van het interieur:

Hotel Pont intérieur optie 4 by Alan Jockmans, on Flickr

Achja, we zien wel  ;D

Intussen een beetje sfeer maken met mijn Brussels trammetje erbij  8) Ik heb het ferivan-onderstel onlangs voorzien van een interieur en figuurtjes, zodat de motor niet meer zo zichtbaar is. De kap van Atlas is intussen ook voorzien van een nieuwe panto. In een latere fase komt er nog een decoder en binnenverlichting in.

IMG_20210426_193227544 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

sfeervol straatje.

En dat "Art Nouveau" huis is bijna klaar als je het al in 3D getekend hebt.
Je kan gelijk Horta achterna.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

Zeer netjes knappe dingen zie ik hier.

Erik

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Decapod

Goh, Alan, ik zou zeggen, 't is al half af, waar wacht je nog op. Ik denk niet dat die 'speciale technieken' je zoveel moeite gaan kosten als ik dat ontwerp en de plannen zie. Alle typische stijlkenmerken van de Horta-art-nouveau zitten er in, zelfs de lichtstraten. Ik kan er alleen maar jaloers op zijn! Gaan met die banaan!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

jaaa cool plan! Niet t meest makkelijke pandje zegmaar maar t gaat je wel lukken!

Gerolf

Bijzonder knap teken- en bouwwerk  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw