Wat is een ringleiding (moved topic)

Gestart door n/a, 30 augustus 2006, 17:15:44 PM

n/a

Topic is dus verplaatst :) zie post met twee afbeeldingen

=======================
Even de situatie schetsen:
Ik heb een digitale PTT post loc (3689), met een c80 decoder;
een standaard transformer en een 6604 Deltra-control

Wanneer ik mijn loc laat rijden op de transfo (dus zonder delta ingeschakeld) rijdt hij "normaal". Hierbij flikkert de verlichting soms en bij het omschakelen van de rijrichting wilt hij soms tegen full speed 30 centimeter verder rijden.

Wanneer ik mijn loc laat rijden met de delta control zijn de twee bovenstaande 'problemen' nog steeds aanwezig, maar - erger - hij rijdt dan ook een stuk sneller. Wanneer ik de rijregelaar op een streepje zet (10km/h) gaat hij al veel te snel (ongeveer vergelijkbaar met 60/70 km/h in analoge modus). De maximum snelheid (zonder door de bocht te vliegen ofzo) ligt op iets van 50/60 en kan hem dus ook nooit mooi laten stoppen zonder tegen een stootblokje te laten botsen. Ook lijkt hij soms een beetje af te remmen of op te trekken.

Zijn deze drie problemen (geen verlichting, doorschieten bij omschakelen rijrichting en veel te snel rijden) een bekend fenomeen of is er iets mis met de loc/delta controler?

PS, de loc is van 1990, heeft voor het eerst gereden in 1999/2000. Had toen precies dezelfde problemen en hebben we toen naar Duitsland voor reparatie gestuurd. De reparateur zei dat er niets aan de hand was: "Alles werkt normaal. Gelieve (in Digital) rood en bruin nooit te inverteren". Paar maanden mee gereden en nu weer eens uit de doos gehaald.

PS2, had in 2000 ook de gelegenheid hem te laten rijden op een digitale baan en voor zover ik nog weet deed hij het daar goed (verlichting en snelheid)

n/a

#1
Locs met een c80 decoder zijn soms inderdaad erg snel. Misschien is het handig in de loc een nieuwe decoder te laten inbouwen.

INFO

#2
Het doorschieten bij het omschakelen bij het gebruik van een oude trafo, heeft de volgende oorzaak. Zolang de trein nog in beweging is, dus nog niet helemaal tot stilstand is gekomen, zal hij op een omschakelcommando reageren met een sprint in een bepaalde richting.
Dus alleen als de lok absoluut stilstaat mag je een omschakelcommando geven. Ook bij het gebruik van de Delta is dat het geval. Op de Delta Control zit geen mogelijkheid om de lichtfunctie aan of uit te zetten, dus het licht zal niet branden.

Ook bij het gebruik van de normale trafo zal het licht niet branden, bij dit type decoder. De motorpost staat erom bekend de TGV van de troon te willen stoten, oftewel hij rijdt te hard, en is moeilijk regelbaar.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dikken

#3
Als ik het goed begrijp is dit nog een loc met een omschakelrelais. Daar speelt de ouderdom vande trafo dan in principe geen rol! Het is de veerspanning op het relais die te hard staat of je loc staat te ver van de trafo. Door dit laatste komt de 24V die bij het ompolen gevormd wordt verzwakt aan op het relais. Deze kan dan niet genoeg magnetisme ontwikkelen om te schakelen en laat de motor dus draaien op een max snelheid.

oplossing: rails zijn slechte geleiders met veel verlies door de contactpunten. Om  de 2 a 3 meter een nieuw contactpunt (rechtstreeks met de trafo of via een ringleiding) maken lost dit probleem op.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

#4
ivm met het omschakelrelais, volgens mij is mijn loc zonder omschakelrelais. Omdat ik niet precies weet hoe zoiets eruit ziet een foto van de binnenkant van de loc:

http://img468.imageshack.us/my.php?image=pict0783ga1.jpg

Het doorschieten van de loc gebeurt (soms) ook wanneer de loc stilstaat, heb hiermee al enkele wagonnetjes van de rails afgeduwd. En ik gebruik een 'moderne' witte transfo.

Dat van die verlichting is wel jammer, dat geeft het toch iets extra.

En over die contactpunten, hier en daar las ik iets over een ringleiding. Wat moet ik mij daar precies bij voorstellen? Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden: (rood/bruin is dus de draad)

http://img437.imageshack.us/my.php?image=trackte4.jpg

Twee "dikke" draden op de transfo met aftakkingen dus.
(Het leek me handiger het hier te vragen dan er nieuw topic voor over te openen)

INFO

#5
citaat:
Geplaatst door dikken

Als ik het goed begrijp is dit nog een loc met een omschakelrelais.


Dikken, dat heb je dan niet goed begrepen. Het gaat hier om een lok met 36xx nummer, en dat is een lok met een 6080 decoder. Want anders zal deze lok ook niet rijden op een digitale centrale in dit geval een Delta Control (6604). Wel goed lezen a.u.b.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#6
Een ringleiding is datgene wat jij in je tekening hebt aangegeven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

#7
En ik neem aan dat ik die draden gewoon aan de onderkant van de rails kan solderen/smelten en dat ik daar niet van die dure contactsetjes van M?rklin voor moet te kopen?

JoVer

#8
Hoeft inderdaad niet, je kan of solderen of zelf gelijkaardige "schuivertjes" [:D] kopen en gebruiken. Schuivertjes zijn handig(er)bij C-rails. Bij M kan je niet zo maar solderen omwille van de massa (= de bedding) en bij K is het makkelijk te solderen.

ERVIN

#9
Hoi Fragtallica,ik gebruik dit om mijn ringleiding van voeding te voorzien,ik ben in het verleden ook bezig geweest met solderen,maar dat was niet zo makkelijk om onder een tafel met je soldeerbout bezig te zijn,dit gaat veel makkelijker.[;)]


JoVer

#10
Ervin, zorgen de stekkers niet voor extra spanningsverlies?

dikken

#11
citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door dikken

Als ik het goed begrijp is dit nog een loc met een omschakelrelais.


Dikken, dat heb je dan niet goed begrepen. Het gaat hier om een lok met 36xx nummer, en dat is een lok met een 6080 decoder. Want anders zal deze lok ook niet rijden op een digitale centrale in dit geval een Delta Control (6604). Wel goed lezen a.u.b.



Yes chief, 'k zal het in het oog houden voor de volgende keer![;)]
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Klaas Zondervan

#12
citaat:
Geplaatst door JoVer

Ervin, zorgen de stekkers niet voor extra spanningsverlies?


Waarom zouden ze?
Niet dat ik de getoonde manier van bedraden wil propageren, maar dat is weer een ander verhaal.

ERVIN

#13
@jover,nee hoor geen spanningsverlies.
@Klaas,ja ik ben er zelf ook niet echt tevreden mee,maar voorlopig doe ik het daar mee,als iemand een beter idee hierover heeft,dan zou ik dat graag eens even horen.[;)]Ik ben niet zo'n handige Harry als het op kabeltjes leggen aan komt.[:I]

n/a

#14
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Locorail/ringleidingaftak.gif

Hierboven het systeem van Klaas, werkt perfect

Spoorse groetjes