Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 26 december 2018, 20:51:08 PM
Ik heb iets anders getekend ... als de nieuwe resin er is wordt het geprint



Super !!!
Zou je de rechter onderkant ook niet op voetjes gezet, om het model propertjes van het basisvlak te krijgen?
Ik ben benieuwd of al die details aan de ketel goed komen (je zit natuurlijk in HO, niet in N, en dat geeft je méér succeskansen  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Bedankt voor de aanmoedigingen  8)
De printer is gisteren rond deze tijd gestart, en moet nu nog 5:25 uren werken  ::)
... en dan kan ik zien wat er goed is gegaan, en wat minder goed ...

Citaat van: loco op 27 december 2018, 10:04:36 AMKnap tekenwerk. Ik kan me indenken dat hierin heel wat tijd is gekropen.

Pakweg 2 maanden aan getekend. Maar een deel van die tijd was ook om te leren werken met FreeCad ...

Citaat van: loco op 27 december 2018, 10:04:36 AMIk merk dat de steunen die je getekend hebt oplopen van groot  naar klein. Heeft dit een bepaalde reden? Hoe groot zijn de contactpunten? ...

Het centrale stuk staat wat schuin om horizontale vlakken goed te kunnen printen (minder steunen nodig, en minder te verwijderen achteraf)
Die steunen zijn vrij dun, maar lang. Zo zijn ze vrij eenvoudig door te snijden, en ze staan op plaatsen waar eventuele bramen minder opvallen.

Citaat van: MoVi op 27 december 2018, 09:54:25 AMIk zou zelf zou onderdelen printen om "her-print" van te grote stukken te voorkomen.

Oorspronkelijk wou ik alles samen afdrukken. De printer kan dit inderdaad makkelijk aan, maar het zou het schilderen bemoeilijken.
Om die reden zijn de twee fronten los opgesteld (en op voetjes, Jean)

Citaat van: evan op 27 december 2018, 10:28:29 AMde resin slaagt snel mat uit door het gebruik van de IPA, water en sommige UV lichtbronnen met een ander spactrum  ... Je kan mat geworden resin wel weer glans geven door er met hooglans vernis over te spuiten.
Gerolf, Succes makker!  het ziet er een veelbelovend project uit!

Bedankt, ook voor de tip !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MoVi

Graag het resultaat (vanavond/vannacht) plaatsen.

Zeer veel succes. ben benieuwd.

Ronald
Ronald Visser

evan

#153
Ronald,

Hier kan je al een eigen print zien, maar dan met de grijze resin en geprint op een laagdikte van 50 micron.  Gerolf print qua instellingen nog 5 maal fijner, maar dat duurt dan ook langer.  Het gaat om dezelfde printer ;)

IMG_0443 by evan Daes, on Flickr

Er zat ter hoogte van het zijraam een kleine vervorming, maar dat was m'n eigen fout door een verkeerd geplaatste support.  Echter was dit nog te corrigeren.  Ik heb een klein stukje styreen ter vervanging gestoken en de spleet opgevuld met de resin en penseel en verhard met een UV ledje in een pen :)

IMG_0454 by evan Daes, on Flickr

Hier wat details ook afkomstig van hetzelfde soort printer:

DSC_3297 by evan Daes, on Flickr

DSC_3448 by evan Daes, on Flickr

DSC_3438 by evan Daes, on Flickr

DSC_3303 by evan Daes, on Flickr

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

De resultaten van deze printer vind ik wel van een ander formaat dan wat je doorgaans te zien krijgt bij 3D printen, hier kan je echt wat mee voor onze hobby. Voorlopig volg ik hier nog verder in stilte.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

MoVi

Ik geloof al die prints wel. Zeer goed gedaan.

Ronald Visser
Ronald Visser

Dirky

Tijdje geleden ook de fameuse "ELEKTOR - 3D printer of the year" aangeschaft.
De mirakels die je ervan verwacht blijven toch wel even uit. Er is wel altijd iets dat minder goed is of krom of scheef... Maar na enkele pullekes resin begin ik er toch greep op te krijgen.
Voor complexe stukken mag je het zetten van de steuntjes niet aan de slicer overlaten. Op de 2de en de 3de foto zie je "doorzakking" waar steuntjes gestaan hebben.
Ik (her-)teken nu de te printen stukken in functie van de ervaringen en dat valt nu alles best mee.
Al bij al, een super aanvulling op wat ik tot nu van gereedschap had.

foto's tonen stukken voor spoor 1 ... neen, nog geen N  :)


20181230 364 by Dirky dyniMo, on Flickr

20181230 368 by Dirky dyniMo, on Flickr

20181230 366 by Dirky dyniMo, on Flickr

20181230 370 by Dirky dyniMo, on Flickr


Paulogic

Die prints zijn inderdaad van heel hoge kwaliteit.

Heeft er niemand een wrang gevoel bij het giftig zijn van die resin of is die niet zo toxisch als men
laat uitschijnen.
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

ik zet de ramen open tijdens het printen en het spuitmasker op als de stukken worden gereinigd. De werkplaats wordt i.f.v. dit printen ook anders georganiseerd zodat er een kleine super-geventileerde ruimte ter beschikking komt... Het reinigen is idd een vuil stinkend boeltje.

evan

Goede middag,

De slicer van de Anycubic is goed, maar het is inderdaad opportuun om de supports zelf te plaatsen eens je weet hoe het printproces werkt.  Je kan deze dus zelf plaatsen in de slicer of zoals Gerolf in de tekensoftware.

De resin die bij de printer zit is nogal straf van geur en is van Chinese makelij.  De resin die ik gebruik is de Rapid 3D resin van Monocure gemaakt in Australie.  Deze ruikt amper en de printer staat hier telkens tijdens het printen onder de dampkap.  Geen hinder dus...

Voor het nabewerken gebruik ik steeds wegwerp handschoenen. 

Ik heb deze middag m'n International truck type S van 1990 afgewerkt en deze is nu aan het printen.  Wordt vervolgd :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

Dank u voor de info.

Maar dampkap en toestanden... gn goed idee voor mijn huisdieren.
mvg,
Paul(ogic)

raf

eventjes inpikken

het stink dan is het ongezond
het stinkt NIET dan is er niets aan de hand

echt nie
het hoeft niet te stinken om ongezond te zijn
neem nu polyester en epoxy
polyester stinkt als de pest en epoxy niet
maar epoxy is wel giftiger dan polyester
want dat spul in epoxy krijg je niet meer uit je lichaam eens het is opgenomen en dat van de polyester plas je terug uit na een tijdje

maar ventileren doet wonderen

is wel een pak mooier dan wat ik  met anetje kan maken natuurlijk
alleen het blijft wel erg klein voor me

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

loco

Bedankt voor het delen van de foto's en de commentaren. Hiermee ben ik al een heel eind verder. Ik zie ook vele kleine artefacten. Maar als je die met de ervaring die je opbouwt kunt wegwerken, dan lijkt dit inderdaad een ideale hobbyprinter.

Paulogic

+1
En inderdaad aan de prijs van dat toestel zullen er nu meer mensen op de trein van 3D printen kunnen springen.

Nu nog eentje met poeders en sintering die betaalbaar wordt (Formlabs Fuse 1 bvb)... een mens mag toch dromen he.
mvg,
Paul(ogic)