Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

loc 18

Gestart door the_gold, 17 augustus 2006, 00:28:38 AM

trainfreak

Als het TSP zijn deuren nog eens opengooit eens langsgaan, dan heb je de 1805 al 'levensecht' gezien!
Spoorse groeten
Dimitri

Tom

Ik wil al lang eens langs gaan, maar ja het komt er nooit van.
Tom

Greg

30 september organiseerd TSP een museaumrondrit die vertrekt van in Brussel-Zuid denk ik en langs Montzen... gaat het duurt een hele dag (8.30-20.30) en de trein wordt getrokken door een 59 en een 60.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

the_gold

waneer is het tsp opendeurdag?


nmbs

Vergeet het plan om die twee 18en van Raeren op te knappen.  er zouden teveel kosten zijn om de locs om te bouwen en het bedrijf zit in financiele problemen dus........
Jammer want het waren een van de sterkste en mooiste locs van de NMBS.  Vergeleken met een 18 is een 13 speelgoed

the_gold

jammer [xx(] nu worden ze zeker allemaal opt stort gezet e pff[}:)]waarom kunnen ze nu al die 18ers ( behalve tsp loc ) allemaal in een oude loods zetten die ongebruikt is zoals er toch zoveel zijn [:(]

ronny-vdv

citaat:
Geplaatst door nmbs

Vergeet het plan om die twee 18en van Raeren op te knappen.  er zouden teveel kosten zijn om de locs om te bouwen en het bedrijf zit in financiele problemen dus........
Jammer want het waren een van de sterkste en mooiste locs van de NMBS.  Vergeleken met een 18 is een 13 speelgoed


Dat de reeks 18 ??n van de mooiste loks is, kan niet ontkend worden. Maar de sterkste ? De reeks 20 is de sterkste. De 18 daarentegen heeft een slechte tandwielverhouding waardoor hij wel snel is.
Ooit hebben ze een 18 nog een andere tandwielverhouding gegeven om snelheden te kunnen halen van om en bij de 200 km/u en dit tussen Gent en Kortrijk. Ik ken iemand die deze proefritten uitvoerde.

Ik denk dat we nooit een reeks 18 op de sporen zullen zien. Ze zijn te kostelijk in onderhoud en vreten stroom met hopen. Daarom heeft TSP een lok 18 kunnen kopen met de voorwaarde nooit te mogen rijden op het net. Bovendien beschouwde de NMBS de loks als concurrentie tegen hun bedrijf.

De loks zijn evenwel belange niet versleten.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

nmbs

Ik zei: een van de sterkste.
Bij die testen waar meer dan 200 gereden werd, was de tandwielverhouding niet veranderd.  Dit was niet nodig vermits:
160km/h de max snelheid van de lijn was/is en 210 km/h de veiligheidsmarge was voor de lijn. Volgens de gegevens van Alsthom was de 18 met standaard tandwielen geschikt voor 180 km/h en met gewijzigde 220 km/h. Gezien hier altijd reserves op staan was het dus mogelijk om op vlak traject +-210 te halen standaard en met gewijzigde +-250 km/h.  Men zou dat nu eens moeten kunnen proberen op lijn 2.
Vergeet ook niet dat toen de snelheid van 205km/h bereikt werd, de deuren van de kruisende trein (met M4 rijtuigen) zich een tiental cm openden door de luchtdrukverschillen.