Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nonceveux

Gestart door OlivierV, 26 mei 2017, 21:55:59 PM

Cedric

Mooi werk, Olivier !

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

Bedankt allemaal, De Lucas Creative is ook weer open, dus binnenkort maar eens wat balsahout en bloembindersdraad aanschaffen om wat naaldbomen te gaan produceren op gebaseerd op onderstaand filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=TGlTTOuTGBc

Verder nog wat nieuws.

Om toch thuis wat te kunnen rijden op Nonceveux had ik al langer het idee om een doodlopende fiddle yard ineen te flansen. Links een bocht van de flexibele opstelbundel, net zoals de poten die eronder steken, rechts een tijdelijke bak om de cirkel rond te maken van Nonceveux en rechts in de hoek wat stukjes hout die de bocht en de wisselstraat vormen voor het 4-sporig bundeltje.

Op deze manier kan ik Nonceveux als zijnde kopstation bedienen met wat korte treintjes.
Pendelen met een M2 trek-duw, eventueel een getrokken trein met I2's moet ook wel kunnen, omlooplogelijkheid is er toch langs spoor 2. Verder behoren leuke bedieningen van de koer en loods met korte goederentreintjes tot de mogelijkheden.
Zo kan er naast gebouwd ook wat gespeeld worden!

't Is allemaal niet zo strak als de flexibele opstelbundel, maar dat was ook niet nodig, gezien ik toch reeds geruime tijd van plan ben om te gaan samen wonen. :)


Fiddle Yard
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

erwin9

Leuke foto van uw vriendin Olivier  ;D ;D ;D
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

doomslu

Citaat van: erwin9 op 17 mei 2020, 19:59:58 PM
Leuke foto van uw vriendin Olivier  ;D ;D ;D
Ja, top hoor.  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Chrisrail

#260
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

OlivierV

Vaneigens te laat gezien dat die tetten er nog op stonden.  :-X
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Sommigen hier op 't forum zien enkel dat...  :-[  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: doomslu op 21 mei 2020, 21:53:00 PM
Sommigen hier op 't forum zien enkel dat...  :-[  ;D
;D

Naast begonnen zijn met de boompjes icm balsahout en bloembindersdraad wat fijn en redelijk vlot werkt voor het skelet heb ik dit weekend nog eens wat tijd gestoken in de flexibele opstelbundel

Op 1 middenbak (50*122cm) ontbraken nog 5 sporen. Deze werden aangelegd. Ook ontbraken er nog veel stukken kurk omdat mijn rol op was. Dan maar bij de lokale kurkhandel een rol van 4mm dik gaan kopen, repen snijden en gaan met de banaan.
De middenmodules voor de grootste opstelling zijn intussen volledig klaar qua sporen aanleggen, lijmen en nog de paar vijsjes ter "veiligheid".
De bakken met wissels moet hier en daar nog wat kurk onder geschoven worden, alsook probeer ik overal waar bielsen missen bielsen te plaatsen. Zo oogt het toch wat professioneler.
Op de 2 bochten met wissels dient nog het uithaalspoor van de bundel te worden aangelegd, dan kan de man die in de coulissen staat zich ook amuseren met echt rangeren en treinen samenstellen.
Het kortste spoor biedt plaats voor een trein van 2m44.

Hier een overzichtsfilmpje met wat materiaal erop.

https://www.youtube.com/watch?v=N1rtFyq6xp4&feature=youtu.be

Groetjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modelbaanHO

Mooie bundel opstelsporen. Als je het zou aankleden zou het volgens mij kunnen doorgaan als een sporenbundel langs een hoofdlijn wat je in de werkelijkheid ook tegenkomt. Dan is je baan langs 2 kanten geschikt om op een tentoonstelling te staan.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Stieven76

Citaat van: modelbaanHO op 28 mei 2020, 20:58:13 PM
Mooie bundel opstelsporen. Als je het zou aankleden zou het volgens mij kunnen doorgaan als een sporenbundel langs een hoofdlijn wat je in de werkelijkheid ook tegenkomt. Dan is je baan langs 2 kanten geschikt om op een tentoonstelling te staan.

Best een goed idee. Dat zou ik ook nog wel durven doen. Ballasten, wat zand, plukjes groen en rommel hier en daar en het ziet er ineens echt uit. Je hebt het perfecte voorbeeld bij jullie aan de club  ;D

OlivierV

#266
Ik heb ook nog aan die optie gedacht, maar wil de bakken licht houden, een paar kilo's ballast zouden daar geen garantie op geven.
Misschien weather ik de sporen wel, zodat het toch iets is.

Maar goed, intussen zijn de laatste sporen gelegd voorde bundel schat ik, misschien nog 1 kleine wijziging doen op de gewone bochten, maar dat zal het dan ook wel zijn.

Bij deze de bijbehorende lap tekst die er op Flickr bijstaat ter verduidelijking.

Reeds enige tijd zijn we bezig aan deze flexibele opstelbundel voor thuis en op verplaatsing, deze is in verschillende lengtes opstelbaar. In korte opstelling past deze bv mooir rond Villeroux en z'n passtukjes. Maar maximale lengte was nog niet mogelijk. Er ontbraken nog 5 doorlopende sporen, ook was de kurk op etc....

Dus begonnen met bij de lokale kurkdealer langs te gaan en een rol kurk te gaan kopen met dikte van 4mm. Dit omdat er nog veel stukken spoor waren sinds de laatste keer serieus sporen aanleggen waar nog niet overal kurk onder zat. Zo gezegd, zo gedaan.

Vervolgens op de bak M2 (midden nummer 2) de 5 ontbreken de sporen aangelegd, voorzien van kopjes met pertinax om de sporen wat bestendiger te maken bij het aaneenzetten van de bakken. Daarna nog het aantal vijzen gereduceerd tot een minimum en andere stukken te voorzien van houtlijm.

Vandaag dan (niet op de foto, op de bochtbakken met wissels waar we van 2 naar 4 sporen gaan nog het uithaalspoor voorzien. Zo kan er in de bundel gerangeerd worden zoals in het echt.

't Is een mijlpaaltje want spoortechnisch is de bundel zelf nu wel klaar. Nu moeten nog wisselaandrijvingen voorzien worden, al ben ik er nog niet uit wat ik ga gebruiken.
Gelukkig gebruik ik wissels van Peco (code 100, flexrails zijn coe 100 van roco/fleischmann/peco), dus met het klaksysteempje zijn ze ook reeds prima te gebruiken en kan mijn brein nog wat sudderen.
Daar drinken we een Rochefort 8 op!

In detail:
- 4 Doorgaande sporen, 3x kleine 5meter en 1x dikke 4 meter
- 5 Bundelsporen gaande  van kleine 4m tot 2,44m.
Hier moet ik toch wat treinen op kwijt kunnen tijdens tentoonstellingen of andere tuinlijke spoorse activiteiten.

https://www.youtube.com/watch?v=N1rtFyq6xp4" rel="noreferrer nofollow">www.youtube.com/watch?v=N1rtFyq6xp4


Flexibele opstelbundel


Flexibele opstelbundel


Uithaalspoor Bundel
Links aansluitend op de Engelse wissel bij spoor 5 treffen we het uithaalspoor. In geval van nood kan dat nog doorlopen op de gewone bochtbak. Maar denk dat het zo wel lang genoeg is voor de rangeringen in de bundel.

Boogstraal duikt normaal nergens onder de 48cm, dus overal kan alles vlotjes door. Bij kortere stralen zoek je naar mijn mening enkel maar de miserie op.


Groetjes en tot nog ne keer.
Allicht dan weer wat knoeien met scenery.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mahtoska1

Ferm schaduw station!

OlivierV

Vandaag eens wat gespeeld/gerangeerd, kan ook eens tof zijn.
https://youtu.be/8NSRkufgRmg

Ook een klein tikkeltje aan de scenery gewerkt, maar niet echt zichtbaar.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Leuk filmpje Olivier
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.