Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Conrad wisselmotoren

Gestart door Rochevalien, 07 augustus 2006, 23:11:10 PM

Rochevalien

Wie heeft ze liggen? wat zijn de ervaringen ermee? en vooral :is het niet mogelijk om die dingen iets trager te laten overgaan? Ik heb er een paar liggen en ze werken goed,schakelen perfect het hartstuk van de wissel ,zijn niet duur ,maarr zijn wel t? snel!Nu moet je die dingen met wisselstroom schakelen (ik heb daar een Marklin trafo voor-gebruik de regelbare spanning )maar dat is toch ook niet perfect.
Ik zoek dus een een pulsmodulatie regeling (voor wisselspanning) om tussen de trafo en de wissels te steken,in de hoop om met zo'n schakeling die dingen trager te laten overgaan.

Gerrit

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Ik zoek dus een een pulsmodulatie regeling

Daar ben ik ook mee aan het experimenteren geweest, en het is me niet gelukt. Het beste resultaat kreeg ik nog met enkelzijdig gelijkgerichte wisselspanning, halve golven dus. Dan nog is het wissel binnen een paar tienden van een seconde om. Bedenk wel dat het motortje slechts 8 omwentelingen maakt voor de hele slag.

Maar als iemand een beter resultaat heeft, dan hoor ik dat ook graag.

ysbeer

Langzaam met conrad motoren vergeet dat maar.
Dat zit er gewoon niet in.
Pas toch semi feather motoren toe.

gerrit
pulsmodulatie is van nature altijd gelijkspanning
je kunt fase afsnijding gebruiken voor wisselspanning maar het zal je niet veel brengen

wim ysbeer

DelticPower

Hallo Gerrit:
citaat:
Langzaam met conrad motoren vergeet dat maar.
Dat zit er gewoon niet in.
Pas toch semi feather motoren toe.

Ik ben ook aan het prutsen geweest met conrad motoren. De raad van Wim Ysbeer opgevolgd. Resultaat werkt perfect, wissel gaat mooi langzaam om.
Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Wat is een semi feather motor?

Gerolf

Ik heb ook nog 10 van die conrad-motors liggen. Niet slecht, maar inderdaad te snel. Ik wil er nog wel een PPM-regeling voor ontwikkelen, maar ik denk dat mijn volgende motoren ofwel mijn zelfbouw-dingen worden, ofwel die "feathers".
Die laatste zijn te vergelijken met degene die Rik (Chalumano) destijds bouwde, en die ook in MSM hebben gestaan. Ze zijn zelf te maken met de aandrijving voor een disco-spiegelbol.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Rochevalien

tja,dat zal wel goed werken en traag ook,net zoals die van tortoise en van chalumano maar je moet daar w?l de plaats voor hebben voorzien.Dat is bij mij namenlijk niet het geval.Ik heb "maar" 15 cm aangehouden tussen het niveau o en het schaduwstation.Als ik bv een chalumano moest inbouwen rijden de treinen er tegen.
Je hebt ook nog die Hoffman aandrijvingen,die LIJKEN veel op die van Conrad maar hebben een betere aandrijving,heeft iemand daar soms ervaring mee?

Gerrit


ysbeer

gerrit

ik had dat probleem ook her en der.
Ik heb ze toen op de tafel in een huisje gebouwd.
Met een koper draad in pijpje kun je tot wel 40 cm van de wissel gaan zitten.
Dat pijpje van 3 mm werk je makkelijk weg onder gras,weg of zo iets.

wim ysbeer

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Je hebt ook nog die Hoffman aandrijvingen,die LIJKEN veel op die van Conrad maar hebben een betere aandrijving,heeft iemand daar soms ervaring mee?




Hoi Gerrit,

Heb ik nog mee ge?xperimenteerd, ze zijn krachtiger en lopen stabieler, maar de snelheid is hetzelfde. Bovendien zijn ze heel moeilijk verkrijgbaar...

Een alternatief komt er binnenkort aan: de nieuwe wisselaandrijving "MemoTec" van Viessmann: art.nr. 4554, leverbaar vanaf september. Door de geheugendraad absoluut stil en traagstellend.

Groetjes,
Mattias

ysbeer

maar duur tussen de 28 en 34 euro per stuk.


wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Heb ik nog mee ge?xperimenteerd, ze zijn krachtiger en lopen stabieler, maar de snelheid is hetzelfde. Bovendien zijn ze heel moeilijk verkrijgbaar...

Volgens hun website kun je ze bij Hoffman zelf bestellen. Kosten ca. 10 euro per stuk, dat is dus twee keer zo veel als die Conrad dingen.
Wat de snelheid betreft, op hun site beweren ze dat de omlooptijd 1 seconde is. Is dat dan niet waar?

DelticPower

Hallo allemaal, de conrad aandrijving is goedkoop, en zolang als het werkt is het goed. Maar hebben jullie er al een open gemaakt. Je schrikt je rot als je de afschakeling en bedrading ziet. Advies nergens aankomen en vlug weer dicht maken.
Kreeg net de nieuwsbrief van J&H Licht en geluid, ja van de link van Wim Ysbeer, hele maand augustus geen verzend kosten. Min bestelbedrag 10 euro. Dus grijp je kans. (zonder commerciele bijbedoelingen)

Groeten van Jan

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Heb ik nog mee ge?xperimenteerd, ze zijn krachtiger en lopen stabieler, maar de snelheid is hetzelfde. Bovendien zijn ze heel moeilijk verkrijgbaar...

Volgens hun website kun je ze bij Hoffman zelf bestellen. Kosten ca. 10 euro per stuk, dat is dus twee keer zo veel als die Conrad dingen.
Wat de snelheid betreft, op hun site beweren ze dat de omlooptijd 1 seconde is. Is dat dan niet waar?




Hoi Klaas,

Bij Hoffmann zelf kun je als niet-Duitser niet bestellen, geloof me ik heb het genoeg geprobeerd. Je komt terecht bij Aspenmodel, een postorderbedrijf in Duitsland dat de verkoop "voor de hele wereld" regelt. Ik denk dat dat precies is wat mijn bestelling indertijd gedaan heeft: de wereld rond voor het bij mij aangekomen is... [:(]

De snelheid kan op twee trappen ingesteld worden, het ene is te rap naar mijn zin en het andere is nog rapper... De traagste stand gaat ongeveer in een halve seconde om, maar dat is inclusief de afstand die nodig is om de wisseltongen stevig aan te drukken en een loopafstand van - dacht ik - 8 millimeter te overbruggen. In de praktijk schakelen je wisseltongen in iets minder dan de helft van die tijd om, wat ik niet meer traagstellend noem. Voor mij was het een ontgoocheling en ze hebben dan ook mijn baan niet gehaald maar zijn in de rommelkast beland.

Mijn basis van vergelijking is een klassieke Lemaco-aandrijving, die maakt op zijn minst twee seconden lawaai. Euhm sorry, schakelt in twee seconden om [:D].

Mattias

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door ysbeer

maar duur tussen de 28 en 34 euro per stuk.


wim ysbeer



Hoi Wim,

Klopt inderdaad, maar je krijgt er van Viessmann wel meteen de ge?ntegreerde decoder bij. Natuurlijk is dat niet echt interessant voor zij die analoog schakelen, maar dan ben je op de toekomst voorbereid. De technologie voor de geheugendraad is ook wel een stukje duurder dan die uit een Conrad-aandrijving, het verschil moet ergens zitten.

Mattias