Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Conrad wisselmotoren

Gestart door Rochevalien, 07 augustus 2006, 23:11:10 PM

Klaas Zondervan

Tony en Ysbeer,

jullie hebben allebei een beetje gelijk.
Dit type motor wordt ook toegepast in de commerci?le wisselaandrijving Switchmaster.
Daarbij wordt een weerstand van 1k meegeleverd. Doel daarvan is om het motortje te kunnen laten werken op 12V gelijkspanning, dat is een spanning die op de meeste modelspoorbanen voorhanden is.
Bijkomend voordeel is dat de motorstroom begrensd wordt als de motor "tegen de pen" loopt. Dus de grootte van de stroom is vrijwel constant, of hij nou draait of stilstaat.
Nadeel is inderdaad dat de draaisnelheid afhankelijk wordt van de belasting. Als hij onbelast loopt zal hij veel sneller gaan dan wanneer hij er zwaar aan moet trekken.
Ik weet niet hoe re?el het door Tony geschetste risico is dat de motor kan verbranden. Ysbeer, zou je eens de stroom kunnen meten van zo'n aandrijving, zowel bij draaien als bij stilstand? Lijkt me toch wel interessant.

Gerolf

Ik heb net van conrad een nalevering gehad van spiegelbol-aandrijfmotortjes (besteld op 29/11 ... [xx(])
Quasi geruisloos, niet al te groot eens ze uit hun "buis" zijn gehaald... ziet er veelbelovend uit om wisselmotoren "Chalumano-style" na te bouwen.
Ik heb trouwens zo'n idee dat Collectorsbank die motorenproductie niet zal voortzetten, na het overlijden van Rik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Even nog alles gemeten.
Spaaning over de motor 0.7 volt.
Dit kan nog lager, 0.5 volt geeft nog betrouwbaar omzetten.
stoom lopend 32 mA.
Geblokeerd 64 mA.
dit bij 0.8 volt

stroom lopend 24 mA
geblokeerd 52mA
dit bij 0.5 volt

zeker niet te hoge spaning gebruiken want dan komt de aandrijf as los van het tandwiel  bij blokkeren.
Een halfuur geblokeerd staan heeft nauwelijks temp.verhoging van de motor.

dit motortje kost maar 3.50 en is uiteraard minder in kawliteit dan de orginele feather motoren.
maar mits zorgvuldig gebruikt voldoet hij wel.
Te proberen zou zijn de motor te voeden met een constante stroom b.v met lm317 of zoiets

wim ysbeer

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb net van conrad een nalevering gehad van spiegelbol-aandrijfmotortjes (besteld op 29/11 ... [xx(])
Quasi geruisloos, niet al te groot eens ze uit hun "buis" zijn gehaald... ziet er veelbelovend uit om wisselmotoren "Chalumano-style" na te bouwen.
Ik heb trouwens zo'n idee dat Collectorsbank die motorenproductie niet zal voortzetten, na het overlijden van Rik.



Van CONRAD,wat vragen die voor die motoren ???
Ik betaal 3,50 per stuk.Maar wie weet.

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Van CONRAD,wat vragen die voor die motoren ???
Ik betaal 3,50 per stuk. Maar wie weet.
4,95 ... Ik wil uw leverancier wel kennen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

.......Spaaning over de motor 0.7 volt.
Dit kan nog lager, 0.5 volt geeft nog betrouwbaar omzetten.

Hoe doe je dat? Je gebruikt toch voedinkjes van 1,5V?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Hoe doe je dat? Je gebruikt toch voedinkjes van 1,5V?
Even raden ... labvoeding? Zo heb ik ze daarnet ook getest [;)]
500mV is een absoluut minimum bij mijn motortje. (type= Eurolite MB-1010, via Conrad)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Jaja, labvoeding, zo kan ik het ook. Maar in de praktijk geeft hij ze te eten uit een netvoedinkje waar 1,5V uit komt. Dan zit je toch boven de 100mA bij stilstand, dat is 10 keer zoveel als bij de Switchmaster met zijn 1k serieweerstand.

INFO

Dit draadje gaat toch over Conrad wisselaandrijvingen. Of heb ik iets gemist??
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO

Dit draadje gaat toch over Conrad wisselaandrijvingen. Of heb ik iets gemist??
... met iets te veel zijsprongen naar alternatieven ... [:o)]
Ik heb me ook laten meeslepen in deze lichtjes off-topic [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

hier zijn ze ook.

http://www.verkoop.licht-geluid.nl/showtec-spiegelbol-motor-battery-operation-hl60417.html

En ik heb de voeding met 2 diodes wat lager gemaakt.(0.7)
die 0.5 volt was inderdaad een instelbare voeding.

wim ysbeer

marimon

Is het nu mogelijk om met al jullie inputs eens een nieuw duidelijk schema te maken a.u.b.
Wat ik niet versta in het schema van Wim is dat er twee stekkervoedingen worden gebruikt waarvan de ene zijn min verbonden wordt met de ander zijn plus. Geeft dat geen kortsluiting?
'k Zal jullie eeuwig dankbaar zijn...[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

DelticPower

Hallo Marimon, eeuwig dankbaar is wel heel lang.
Wim Ysbeer gebruikt twee netvoedingen in zijn schema, om door de plus van de ene en de min van de andere aan elkaar te koppelen een positieve en een negatieve spanning te maken tov de gecombineerde aansluiting. Hierdoor kan de motor dan links en rechtsom draaien.
Dat wil zeggen, een motoraansluiting zit aan de gecombineerde aansluiting, de andere motoraansluiting kan met een schakelaar of relais schakelen tussen een positieve en negatieve spanning en de motor dus links en rechtsom draaien.
Gebruik zelf deze schakeling ook, werkt prima.[:D]
Groeten van Jan

Frank_N

Even een gedachte:

Die motortjes lopen op 1,5 Volt, en dat bij een paar miliAmp's  Als ze nu ook zouden willen marcheren op 1,2 volt, dan kan ik me een schakeling bedenken met een stelletje diodes in serie. Laten we zeggen 20 stuks, en dan een gelijkspanning erop van 12 Volt. Als we nu vervolgens in het midden een aftakking maken (dat word de 0) en boven 2 en onder 2 diodes het midden van de "ladder"
dan hebben we toch een symetrische spanning van +/- 1,2 Volt? Dit in plaats van de 2 netadapers dan he? Het is maar een idee.
Groet Frank.
Groet van Frank

DelticPower

Hoi Frank, ik denk dat er dan weerstanden in moeten om de stroom door de dioden te beperken. Dan zou je het ook met een serieschakeling van weerstanden kunnen doen. Twee weerstanden in serie waar voldoende spanning over valt voor de spanning van de motoren. Het knooppunt tussen de twee weerstanden wordt dan de nullijn en de andere uiteinden de pos en neg. spanning. Worden en meerdere motoren aangesloten stijgt de stroom en dus ook de spanningsval over de weerstanden. Wim Ysbeer zijn oplossing is gewoon de simpelste en daarom de gemakkelijkste.[:D]

Groeten van Jan