Bad Ahrbach afgebroken, nu de opbouw van Holzstein h0e

Gestart door tomenriet, 12 april 2017, 01:17:56 AM

Metpetergaathetbeter


PietB


Tothebeach

Hoi Tom

Leuk dat je jouw verslag nu hier ook gaat doen. Ik volg je met deze baan al geruime tijd (anoniem) op het Modelspoorforum en ik ben weer onder de indruk van wat je bouwt. Mooie sfeer weet je neer te zetten en dat met leuke en eenvoudige middelen! Het inspireert .

Groet,
Michel

tomenriet

Bedankt heren, leuk ook om te lezen dat ik elders een stille aanbidder heb  :D  :D

De scheepshelling heeft wat aankleding nodig, een lier mag er zeker niet ontbreken. Deze zal de scheepjes binnen halen.
Verder wat trapjes, gereedschap en de man met de oliespuit.



Ook de steiger word verder afgebouwd.







Het water van de haven wordt bij de helling door wat damwanden tegen gehouden.



De steiger krijgt een kraantje en er voor ligt een dekschuit waar de lading op komt te liggen die het kraantje op zal hijsen voor verdere afhandelingen.



Ook de garnalenkotter begint er een beetje op te lijken en ligt op de helling.





Met een soort lorrie worden de scheepjes de helling op getrokken, de ketting is later vervangen door een iets dunnere, wat meer op schaal.





Inmiddels is er van Artitec iets besteld wat ik wel aardig vond passen bij de helling, maar helaas de levertijd gaat wel even duren dus dan maar zelf iets gemaakt wat er een beetje op lijkt, geeft me toch wel het gevoel dat als Artitec het ooit gaat leveren de sfeer wel goed zal zijn.



Soms is het niet anders en is het wachten op iets een onderdeel van de hobby.

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

#49
Ook onder de baan moet er het nodige werkt verricht worden, draadjes, draadjes en nog eens draadjes.
In het verleden dook ik dan onder de baan en liggen op mijn rug werden dan de draadjes aangesloten en vastgezet.
Maar het lichaam wil dat niet meer.
Het voordeel van zo'n klein baantje is dat het opklapbaar kan zijn en zo kan ik al zittend op mijn hobbykrukje lekker onder de baan werken.



Tja, en dat allemaal voor zo'n klein baantje, best veel.



En het is nodig om via iTrain dit baantje aan te sturen.

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

PietB


Peter

Had ik dat maar eerder geweten. Die slechte rug was er de oorzaak van dat ik mijn(zeer geliefde) oude baan heb moeten afbreken, en dat ik nu met dat kleine baantje (nou ja, klein  3,00  x 1,20 m) me bezig hou.

Een herinnering aan mijn oude baan  :'( :'( :'(
DSCN1110 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

tomenriet

Peter, dat zijn de ongemakken van een slechte rug. Vervelend om dan je geliefde baan af te moeten breken maar er komt dan toch meestal weer iets moois voor terug, meer inspiratie en meer ervaring.

Bij mij was het niet anders, 11 jaar geleden weer begonnen en met veel energie een baantje gebouwd maar op den duur kon ik ook niet overal meer goed bij.



Zaag er in en weg er mee.



Daarna een andere baan begonnen maar ik was inmiddels een beetje verkocht aan de smalspoorbaantjes o.a. bij OnTraxs.
Vandaar dit baantje wat je bijna onder je arm mee naar je werk kan nemen, bij mij gaat dat niet want ik werk al 7 jaar niet meer.  8) :D

Tijdens een  bezoek aan de beurs in Houten vond ik voor 1 euro deze houtopslag.



Een opknappertje dus, met een afdekplaatje van een bak halvarine en wat messingstaafjes aan de slag om golfplaatjes te maken.



Met een priem (of een saté stokje) maak ik de golfjes er in.



Dan smeer ik 1 kant in met houtlijm, de plaatjes worden wat steviger.



Beetje roest mag er wel op, later wordt het nog wel een beetje aangepast.



Vervolgens snij ik het in stukken en worden ze op het dak geplaatst.



De plek wordt voor bereid daar waar de loods zal komen. In Dassklei de steentjes geperst met een oud penseeltje zonder haren.

[/img]

Tot slot de houtopslag geplaatst langs het spoor.





Er is nog veel werk te doen, laterrrrrr

Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Tijdens het bouwen ontstaan bij mij meestal de ideetjes, zodoende kwam ik op het idee om bij het klooster een kleine wijngaard te maken.
Meestal brouwen ze daar bier maar je, die nonnen en broeders zijn denk ik ook niet vies van een slobber wijntje.

Van bloemistendraad de wijnranken gemaakt, 2, 3 of 4 draadjes in elkaar draaien met de boortol en dan in stukken knippen van ongeveer 3cm.



Dan aan één kant de draadjes uit elkaar draaien.



Deze donkerbruin spuiten en in een plaatje schuim steken, dat werkt wat makkelijker dan alles los op de werktafel.



Vervolgens steek ik er wat stukjes Hekiflor op, met een beetje houtlijm of boekbinderslijm (mijn voorkeur) blijft het wel goed zitten.



Even meten want meten is weten, deze wijnboer kan er goed bij als er gesnoeid moet worden.



De wijngaarde word voorzien van geleide stokken en draden waar de druif straks mooi langs kan groeien.



En zo worden alle druiven geplant en kunnen we wachten (tot we een ons wegen  :D) op een goeie oogst om wijn van te maken.





Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Een ander object is een oude mijn uitgang.
Soms heb je zo'n hoekje waar van je denk, "wat moet je er mee".
Natuurlijk had ik ook zo'n hoekje, was er niet tevreden over en zo kwam ik op het idee om daar de uitgang te maken van een oude verlaten mijn.
Tenslotte past dat wel aardig in het geheel dacht ik.

Hier was zo'n plekje, het locje was van verbazing omgevallen, wat een idee was er weer ontstaan  :D



Eerst de mijn-uitgang gemaakt van roerhoutjes en balkjes.



Met een oud wagonnetje en wat rest stukjes rail komen we al een heel eind.



Wat kolen storten, wagon heeft waarschijnlijk een fikse kei op zijn bolletje gekregen.



Natuurlijk is de toegang afgesloten met een hek, het betreden is onverantwoord en geheel voor eigen risico wegens instortings gevaar.



Met wat roest, graspollen en stukjes afvalhout wordt het afgewerkt en voila, een saai hoekje komt tot leven.



Het muurtje langs de rivier word nog afgewerkt met afdekstenen zodat het open stuk net naast de tunnel ook netjes dicht komt.



Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

De bouw verloopt gestaag verder, ik ben nu zo'n beetje aan de huidige werkzaamheden aangekomen.

Bij de helling moet het e.e.a. worden aangekleed.
Of het allemaal zo precies is weet ik niet maar het gaat me een beetje om de sfeer.
Op de kade ligt van alles, buizen, diverse staal profielen, staalplaten, werkbank en een lasser die nog niet precies weet wat hij gaat lassen.







Ook de steiger word verder aangekleed, hout transport is daar wel één van de belangrijkste activiteiten.





Het hout gaat daarna naar de houtopslag tegenover de steiger.





Het volgende project zal het water in de haven worden.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

svvander

Verdorie, veel leuke tips om zaken te maken; zoals dat dak. Knap.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

BR-59

#57
Mooie baan, Tom. Had hem ook al gevolgd bij de 3rail-buren. Knap, hoe er zoveel gebeurd en valt te zien op een relatief kleine tafel. Hoe gaat u de aansluitkabels van het lasapparaat weergeven? En krijgt de lasser nog een lashelm?

tomenriet

Bas, de lasser heeft een lasbril op, dat moet voldoende zijn en die kabel, die zie je net niet, loopt achter de lasser om naar de las-trafo.

De tijd was aangebroken om de haven en het stukje rivier van water te voorzien.
Er zijn allerlei middelen te koop, zelf gebruik ik epoxy, wordt mooi helder, de mooie dieptewerking komt dan ook beter tot zijn recht. Als de epoxy is uitgehard dan hier en daar het oppervlak vol smeren met ModPodge Glans om zo wat beweging in het water te creëren. ModPodge droogt ook mooi helder en hard op.
Het geheel wordt in 2 keer gegoten. Helaas hier en daar toch een lekje en de as waar het kraantje mee in beweging wordt gezet zat na het drogen muurvast.
Als de epoxy is uitgehard word de alu-strip verwijderd, deze was vooraf bewerkt met een losser.

De epoxy en harder worden afgemeten.





Na het bevestigen van de alu-strip en goed en zorgvuldig roeren (luchtbellen vermijden) wordt de boel in de haven gegoten.













De dekschuit moet er natuurlijk ook in liggen, daarom is er een apart onderstuk gemaakt. Later kan  de dekschuit er altijd weer uit om ergens ander te gebruiken.



Er worden ook wat details aangebracht zoals troep in het water, afval hout, oude matras allemaal zooi. Het hout krijgt later nog een verweerd kleurtje en glans lak.



Alle eendjes zwemmen in het water of zijn het toch zwanen.



Een overzicht van het haventje.



Het was wel even spannend met die epoxy maar uiteindelijk toch goed gekomen.


Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be