Bad Ahrbach afgebroken, nu de opbouw van Holzstein h0e

Gestart door tomenriet, 12 april 2017, 01:17:56 AM

tomenriet

Mijn vorige baantje, St. Barbara im Allgäu St.Barbara was zoals later bleek niet verhuisbaar.

Hier ga ik verder met mijn smalpoorbaantje Holzstein in h0e KLIK


Daar ga ik nu zeker wel rekening mee houden want er zal een dag komen dat we gaan verhuizen naar een appartementje of erger naar de verzorging. Ik wil dan de mogelijkheid hebben om deze nieuwe baan te kunnen verhuizen. Het zij dat we hem meenemen naar onze nieuwe hut of dat het geheel verkocht gaat worden.
Natuurlijk denk je dan aan modules, maar ik wil de overgangen niet zien dus bouw ik modules die ik dan segmenten noem.
Deze worden bedraad aan de onderkant, de rails komt er op en de scenery ga ik als een soort diorama's vooraf bouwen zodat die later op de baan ingepast gaan worden. Ieder segment wordt d.m.v. slotbouten met de volgende verbonden, de bedrading wordt middels 25 polige connectors aan elkaar verbonden.

Als materiaal voor de segmenten gebruik ik 9mm populieren multiplex, makkelijk te verwerken en licht.
De segmenten 1 en 2 worden 150x60cm en 10cm hoog.



Deze komen op een onderstel te liggen van vurelatten 22x48cm



Natuurlijk moest er ook nog een klein werkplekje komen, met opklapbare scharnieren kan dit weggeklapt worden.





Nieuwe treinstellen gaan straks de Preisertoeristen naar het dorpje Bad Ahrbach brengen.
Voorlopig de eerste 2 binnen.



Er komt zelfs een trein uit Nederland, dat wordt dus gezellig in Bad Ahrbach.



Ook is er voor de treinliefhebbers een museumtreintje, de Kittel gaat zeker in de zomermaanden een pendeldienst verzorgen.



Natuurlijk is er ook een baanplan, eerste gedachte was verder te gaan met K-rails van M"rklin maar voorlopig mijn oude C-rail gebruikt. Wel een enkel gedeelte met K-rail vanwege de grote radius en straks de verkanting.



Na het bouwen van de meeste segmenten waar hier en daar al de rails op is bevestigt een proefopstelling gemaakt.







Dan wordt het tijd om de boel aan te gaan sluiten, maar ook om nu naar bed te gaan ook al ben ik een nachtmens.
Morgen het vervolg.



Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

sdz1976

Der is hier al naarstig gewerkt me dunkt  8)
Deze fase is altijd extra spannend he, je bruist van de ideeën die je dan tracht over te zetten naar die planken :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Pierre

Lekker doorgewerkt Tom. ;) Leuk railplan ook met toch wel aardig wat mogelijkheden. Je keerlus valt buiten de bak ... komt er een nieuwe of een apart los deel?
Groet Pierre.


tomenriet

Pierre, de keerlus komt later op een aparte bak, was eerst van plan deze scharnierend te maken maar daar verwacht ik dan op den duur weinig gebruik van te maken en storing tot gevolg. Het schaduwstation tegen de muur krijgt een afneembare berg zodat ik bij problemen daar altijd weer bij kan.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Pierre

Groet Pierre.


tomenriet

Bakken op hun kant en de bedrading aansluiten.
Het schaduwstation, de wisseldecoders komen aan de buitenkant in lasdozen, zo zijn ze beschermd als iemand er soms langs loopt.







Ringleiding aan de buitenkant wordt strak gehouden door de kroonsteentjes. Voor de duidelijkheid, het zijn geen losse stukjes die door de kroonsteentjes worden verbonden.



Nee het gaat geen nep Mondriaan worden, d.m.v. bindruggen wordt de bedrading netjes in de bak verdeeld.



En zo ligt dan het schaduwstation netjes aangesloten te wachten op de eerste treinen maar dat gaat nog wel even duren.



Het tussensegment (wat tussen de linkerkant en rechterkant segmenten komt) is ook bedraad en voorzien van rails.



De ringleidingen worden d.m.v. stekkerkroonsteentej verbonden.





Het tweede segment ook voorzien van bedrading en wisseldecoder.



Met deze connectors worden later de bezetmelddraden met elkaar verbonden.



De centrale (IB Basic) en 2 trafo's voor rijstroom en voeding voor de magneetartikelen.



En dan wordt segment 1 en 2 aan elkaar gekoppeld en is segment 1 voorzien van de bezetmeldencoders, wisseldecoder en seindecoders.



Nu maar verder met de segmentbovenkanten.


Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Er moet natuurlijk ook een achterwand komen, daarvoor zijn MDF plaatjes van 4mm geplaatst.
De hoeken heb ik afgeschuind en NEE, ik ga ze niet rond maken.



Hier en daar wordt het landschap alvast voorbereid om later een beetje geaccidenteerd terrein te krijgen.





Voorbereiding voor de rivier de Ahr is in volle gang.



Hier is de planning een oude steenfabriek wat een toeristische attractie moet worden.



En van een bevriende hobbyist kreeg ik dit pakketje opgestuurd, altijd welkom.
Daar zal ook een plekje voor gevonden moeten worden.



Dit was het weer voor vandaag.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

jean-luc

Man, man, wat een draadje.
Dit is nu eens een mooi voorbeeld van "hoe bouw ik een baan".

Die stoommotorrijtuig Kittel, daar ben ik verzot op!
Bij ons staat de bruine versie te pronken.

Goe bezig Tom.  :)

tomenriet

Dan wil ik natuurlijk ook wel eens kijken hoe het er uit kan gaan zien met wat huisjes op de baan.
Tenslotte gaat het straks uiteindelijk meer om de scenery dan om de treinen, die rijden wel vanzelf heen en weer.

Er was al een idee om hier een oude vervallen steenfabriek te plaatsen, die heb ik nog niet maar wel deze oude grindfabriek.



Langs de baan kan zeker deze blokpost komen te staan.



Het dorp had ik een beetje op deze manier in gedachte, rijtje langs de rivier en de kerk wat hoger plaatsen waarbij ook nog het kerhof gaat komen ook al vind ik dat altijd een dooie boel.





Misschien aan de overkant op lagere oever de watermolen alhoewel ik nu al denk dat die daar niet gaat komen. In gedachte zie ik daar een brug voor het verkeer over de Ahr die dan langs de rand van een berg in de horizon zal verdwijnen.
De grot met de heilige maagd Maria zou mooi in die berg een plaatsje kunnen krijgen langs de weg.



De treinen moeten ook de Ahr oversteken, van Auhagen een brug gekocht, die gaat de oeververbinding maken.



deze ligt echt waterpas hoor.







Zo kreeg ik wel het idee hoe straks alles geplaatst kan worden, al zijn er altijd weer verbeter momenten.

In iTrain 4 is het mogelijk om digitaal meerdere locs in 1 blok te plaatsen.
Dat moest ik natuurlijk gelijk uitproberen.
De eerste 2 stops zijn met een afstand van 5 cm, de volgende met een afstand van 10 cm en de laatste met een afstand van 3 cm.

www.youtube.com/watch?v=NRVSaipzsV0

Test vond ik wel geslaagd.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

dani

wat kan ik hier van zeggen ?
De kwaliteit die we van Tom gewend zijn maar aan een tempo om U tegen te zeggen.
Wat wordt een super baan !  Ik volg met veel interesse en nieuwsgierigheid .

Hier kunnen er veel (inclusief mezelf) nog wat van leren
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Man man man wat een vaart  8) 8)
Mooie weathering van die brug trouwens

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

tomenriet

Eerlijk gezegd valt mijn werk tempo wel mee hoor, ben 1 januari hiermee begonnen en werk echt niet ieder uur en iedere dag aan de baan. :)
Bedankt voor de reacties, dat geeft de burger weer moed.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

tomenriet

Zo, nu zit ik een beetje op schema wat de bouw betreft.
Omdat ik mijn lichtseinen straks volgens het Duitse stelsel wil hebben worden mijn seindecoders aangepast, daar moet ik dan weer even op wachten.
Ook is het af en toe mooi weer en dan zitten we lekker in de tuin te genieten van het voorjaarszonnetje.

Tijd om eens wat aan de rivier te doen, er staat nog een flinke laag papier-maché in de emmer, wel helemaal uitgedroogd maar dat is zo verholpen, wij hebben stromend water uit de kraan.

Muurtje geplaatst van gipsgietsels en de oever er onder er tegenaan gesmeerd.







Een paar dagen drogen en de eerste kleuren kunnen er op, nu is het zoeken naar de juiste kleur voor de ondergrond van het water.







Volgende update maar weer afwachten wanneer en waarover, ik wens iedereen PPD (Prettige Paas Dagen
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

3rail

Ziet er goed uit Tom.

Ben benieuwd naar de volgende update. :D :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99