Identificatie voor bedrading

Gestart door just4fun, 05 april 2017, 12:23:04 PM

just4fun

Citaat van: Michiel op 01 april 2017, 12:47:58 PM


Ik zie dat je een dikke bundel oranje draden gebruikt.
Zijn de draden genummerd?
Nu weet je perfect waar wat aangesloten is, maar over enige tijd zit dat niet meer zo fris in het geheugen en bij foutzoeken of iets dergelijks kan dat het toch wat bemoeilijken.
Paul

Steam.N

Citaat van: just4fun op 05 april 2017, 12:23:04 PM
... Zijn de draden genummerd? ...

Wie nummert de draden op zijn baan, en op welke manier wordt het gedaan ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


Zal vanavond nog eens het logisch blad posten hoe ik de nummering doe...

SuSke

Maar wat voor Loebaske logisch is, is voor een ander misschien ondoorgrondelijk. En andersom  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

gardevil

Citaat van: Steam.N op 05 april 2017, 12:30:12 PM
Citaat van: just4fun op 05 april 2017, 12:23:04 PM
... Zijn de draden genummerd? ...

Wie nummert de draden op zijn baan, en op welke manier wordt het gedaan ?

Ik nummer als volgt:

Elke terugmeldingsmodule krijgt een nummer en elke aansluiting een subnummer. Dus bv.    2-14   of 6-5
De aansluitdraden krijgen langs beide zijden een etiket met de corresponderende nummers.
Aangezien alle draden bij mij zwart zijn is dit een middel om de draden individueel te kunnen identificeren.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michiel

Ik nummer mijn draden niet. Ik zou het eigenlijk beter wel doen, maar het komt er nooit van. Ik werk wel vrij systematisch, met een specifieke kleur voor de functie van de draad.

Ik ben nooit een goede planner geweest, maar eerder een spontane bouwer. Wie draden nummert, zou dan ook moeten bijhouden welke draad met welk sectie in welk blok geassocieerd is, welk adres dat die sectie heeft gekregen bij de terugmelder, en welke bezetmelder er geassocieerd is met welke terugmelder. Een enorme boekhouding die voor mij de fun uit de hobby haalt. Alleen al het permanent bijhouden van deze dradenboekhouding bij elke aanpassing of uitbreiding zie ik me niet doen.

Dus, ik ben gewoon een spontane dradentrekken, en wanneer de problemen op de proppen komen (kortsluiting of slecht contact ergens) dan ben ik een goede plantrekker.   ;D

Maar voor de duidelijkheid: draden nummeren en er een boekhouding van bijhouden is wel de betere oplossing. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#6
Citaat van: loebaske op 05 april 2017, 12:31:47 PM
Zal vanavond nog eens het logisch blad posten hoe ik de nummering doe...

Zeker interessant !
Maar wat me zeker óók interesseert is hoé de nummering fysisch gebeurt aan de draad.

Citaat van: gardevil op 05 april 2017, 12:37:06 PM
... De aansluitdraden krijgen langs beide zijden een etiket met de corresponderende nummers.  ...
Hoe voer je dat uit?  Bij mij hebben de etiketten de neiging om los te komen (na een tijdje), en inkt vervaagt ...

(sorry Michiel.  Ik zou hiervoor een afzonderlijk draadje moeten starten)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Geen probleem, Jean. Ik ben ook benieuwd naar een handig en simpel labelingsysteem voor die draadjes. Ik had vroeger ook al kleine stripjes van zelfkleverlabels gebruikt, maar die komen inderdaad los.

Maar, gezien de spontane interesse, is een eigen draadje misschien wel zo handig om later terug te vinden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#8
Citaat van: Steam.N op 05 april 2017, 13:14:47 PM
Maar wat me zeker óók interesseert is hoé de nummering fysisch gebeurt aan de draad.
... De aansluitdraden krijgen langs beide zijden een etiket met de corresponderende nummers.  ...
Hoe voer je dat uit?  Bij mij hebben de etiketten de neiging om los te komen (na een tijdje), en inkt vervaagt ...
De betrouwbaarste manier is om korte stukjes gekleurde krimpgaine over de draden te schuiven en de kleurcode te gebruiken van de weerstanden, met 4 bandjes na elkaar krijg je 10.000 nummertjes.

Of als het iets meer mag kosten gebruik je dat: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-square-cable-number.html


Gerolf

#10
Sorry - laat opgemerkt, maar nu is er een apart en samengesteld draadje over dit onderwerp  ::)

Het idee van de krimpkous-kleurcode vind ik wel leuk - maar bestaat er krimpkous in al die weerstandscode-kleuren ?
Ik ga er in Dortmund in elk geval naar op zoek ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

ik maak labels met een dymo.Kleuren voor bepaalde functies en dan excel tabellen waar wat hoort.Tabellen zowel op S88 punt als op S88 decoderpunt.Heb ik altiijd crossreference.Voor voedingen ook dymo aan de draad en naast het aansluitpunt idem gekleefd.
Kleurencodes draden : rood is voedingsdraad en bruin massa.Zwart is S88 terugmelding.Verder verschillende hoofdkleuren voor de boostervoedingen zoals rood/blauw/zwart /geelgroen 2.5 mm kubiek. Enzovoort.Zelfs door een leek terug te vinden bij foutzoeking.

AFB

Ik nummer de klemmen waar de draden op aangesloten zijn. De draden zelf nummer ik niet. Elke draadkleur heeft, zo ver mogelijk, wel zijn functie.
Per klemmenstrook heb ik een lijst met klemnummers en wat er op aangesloten is. Daar naast heb ik voor schakelingen tekeningen gemaakt. In de tekening heb ik het klemnummer extra vermeld.


Klemmen met nummer op de eerste en laatste klem. Kwestie van doortellen om het goede klemnummer te vinden.


Tekening met simplistische emplacementstekening met wissel- en sectienummers. Daar naast de klemmenlijst. Voor een vergroting volg de volgende link: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/30600298095/sizes/o/

Vriendelijke groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

efl045

Citaat van: Gerolf op 05 april 2017, 17:13:26 PM
Het idee van de krimpkous-kleurcode vind ik wel leuk - maar bestaat er krimpkous in al die weerstandscode-kleuren ?
Zeker: http://www.brandsma-bv.nl/krimpkous/krimpkous-zonder-lijm/gekleurde-krimpkous/

Gerolf

Citaat van: efl045 op 05 april 2017, 18:05:47 PM
Citaat van: Gerolf op 05 april 2017, 17:13:26 PM
Het idee van de krimpkous-kleurcode vind ik wel leuk - maar bestaat er krimpkous in al die weerstandscode-kleuren ?
Zeker: http://www.brandsma-bv.nl/krimpkous/krimpkous-zonder-lijm/gekleurde-krimpkous/

Tof ! Komt op het verlanglijstje  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw