Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Lichtgeleiders?

Gestart door Steven86, 02 augustus 2006, 19:41:51 PM

Steven86

Ik zou bij een oude loc de nepverlichting willen vervangen door een echte. Liefst maak ik dan gebruik van het lichtgeleidend plastic dat hiervoor typisch wordt gebruikt. Weet iemand of je zo'n lichtgeleidend plastic ergens los kan verkrijgen. Of kan het geknutseld worden van een bepaald materiaal?

Alvast bedankt,

Steven

ysbeer

Lichtgeleiders vind in div.maten bij CONRAD.

zoek bij lichtgeleidingskabels

www.conrad.nl

wim ysbeer

Steven86

Bedankt!

ysbeer

wim

Steven86

citaat:
Geplaatst door ysbeer

wim

[:)] Ik had ze op Conrad Duitsland gevonden onder Lichtleiter maar op de NL site waren ze inderdaad wat moeilijker te vinden.

dikken

misschien vind je wel iets bij raf braun //www.brelec.be

heb zelf reeds dergelijke setje uitgetest en het resultaat is m.i. uitstekend!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Gerolf

ik heb een hoop lichtgeleiders bij Blokker gekocht. Zo'n gadgets met van die doorzichtige 'sprieten' leveren je een hoop uiterst fijne lichtgeleiders. Die kan je op hun beurt weer bundelen.
Voor weinig geld veel knutselplezier [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Het spoor in heverlee verkoopt ze ook, en in elke elektronica winkel vindt ge ze wel.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Op de rommelmarkt verkopen ze dikwijls voor een spotprijs die oude lampen met een hele waaier glasvezeldraden. Zeer goed te gebruiken als lichtleider.
Met vriendelijke groeten
Peter

Roderik

Ik gebruik laserfibers. Die zijn vergelijkdaar met de lichtgeleiders waar Gerolf het over heeft maar veel beter qua lichtgeleiding.

Ok? je geraakt er niet makkelijk aan maar wie zoekt die vindt. Je kan bijvoorbeeld eens informeren bij een dermatoloog of tandarts die met een laser werkt. Die dingen gaan soms wel eens kapot of breken wel eens af. Dan moeten ze compleet vervangen worden.

Zo'n fiber is dikwijls langer dan 2 meter dus daar kom je al een heel eind mee.
Always be modelling!

Dreha

Die lichtgeleiders waar jullie het over hebben, geven die enkel het licht door naar het uiteinde of zijn er ook die in hun geheel op lichten.[?]

ysbeer

Ze geven alleen licht aan de uiteinde.
D.w.z aan de zeide waar niet het lampje zit.

wim ysbeer

janjozef

als je ze tussenin wilt laten schijnen moet je dat stuk gewoon opschuren.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

maar als er een knik in komt moet je ze daar weer doorknippen om het licht door te laten. dus voorzichtig zijn om breuken te vermijden

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Roderik
Je kan bijvoorbeeld eens informeren bij een dermatoloog of tandarts die met een laser werkt.
Aha! seffens eens aan mijn vrouwke zeggen (= tandartsassistente, altijd lente)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw