Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Lichtgeleiders?

Gestart door Steven86, 02 augustus 2006, 19:41:51 PM

janjozef

#15
oei die speelt konstant verpleegsterke, maar wie in welke rol ? [:I]

Niet antwoorden Gerolf, niet uit het bed klappen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

#16
Een vriendin zij laatst tegen mij.
citaat
Waar mannen ook over beginnen ze eindige altijd in bed
einde citaat

het is waarempel nog waar ook.[:D]

wim ysbeer

Steven86

#17
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

ik heb een hoop lichtgeleiders bij Blokker gekocht. Zo'n gadgets met van die doorzichtige 'sprieten' leveren je een hoop uiterst fijne lichtgeleiders. Die kan je op hun beurt weer bundelen.
Voor weinig geld veel knutselplezier [8D]



Goeie tip!

Gerolf

#18
citaat:
Geplaatst door janjozef
Niet antwoorden Gerolf, niet uit het bed klappen.
Maar eigenlijk wil je dat ik dat wel doe, h? ... blijven dromen, jong! [:D]

@Steven : graag gedaan, enneuh .. have fun!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

13erke

#19
Ik zou die techniek van glasvezelkabel wel eens willen gebruiken om een looplicht te maken in een politiecombie. Dat zijn die oranje balken die ze opzetten als er een ongeval of iets dergelijks is gebeurd. Maar hoe moet je die lampjes onderaan bevestigen om zo'n goed mogelijke geleiding te hebben? En om lichtverstrooiing tegen te gaan, kan je die dan zwart schilderen of heeft dat invloed op de geleiding?

Gerolf

#20
citaat:
Geplaatst door 13erke
...om lichtverstrooiing tegen te gaan, kan je die dan zwart schilderen of heeft dat invloed op de geleiding?
Dat denk ik wel. een lichtgeleider werkt door weerkaatsing langs de binnenzijde van het oppervlak - zoals een weerspiegeling op water, maar dan IN het water. Als het wateroppervlak mat is, is er geen weerkaatsing. Verf heeft eenzelfde invloed, vrees ik.
Ik meen wel dat je voorbij het oppervlak wel iets kan doen om uitstraling, strooilicht dus, te vermijden, vb. door er een stukje krimpkous of aluminiumfolie over te schuiven.
Opppervlaktekontakt lijkt me weinig effect te hebben op de andere geleiders (er is haast geen "overspraak" mogelijk tussen de kanalen - even in audio-termen vertaald)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

#21
@13erke.
Je kan volgens mij het best leds gebruiken met een kleine stralingshoek, dan heb je sowieso al minder strooilicht.
Verder moeten de leds zo recht mogelijk voor de lichtgeleider staan(aansluitdraden leds in 1 lijn met het begin van de lichtgeleider). Zo heb je een optimale lichtoverdracht en zo weinig mogelijk reflecties in je lichtgeleider, dus minder verlies (kan je vergelijken met bochten in een tuinslang). [:I]

hobbyist

#22
nog even een tip. lichtgeleiders niet lijmen omdat bepaalde soorten lijm de kunstoflichtgeleiders aantasten.

Gerolf

#23
Een truucje om ze makkelijk uit te lijnen met led's is een stukje messingbuis over je LED schuiven. Hierin kan je de lichtgeleiders laten aankomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

#24
@13erke

Ik heb lichtseinen op basis van lichtgeleiders. Destijds bij Frank Boelens (FBM) aangekocht. Deze heeft zijn leds op een printje geplaatst. Aan de hand van twee ge?tste plaatjes die ten opzichte van elkaar gesoldeerd worden, worden de lichtgeleiders gefixeerd (zie onderstaande foto's). De foto is niet zo duidelijk maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Nooit te oud om te leren

Gerolf

#25
Henckens gebruikt met zijn seinen een gelijkaardige constructie, maar gebruikt SMD-leds met een centraal putje, waarin een lichtgeleider past. De lichtgeleider wordt gesteund door eenzelfde constructie uit veerbrons.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#26
Niet vergeten dat je die geleiders niet te hard mag buigen. Anders werkt het niet meer.

De koppeling met de led is niet zo kritisch. Meestal geeft een led toch meer dan genoeg licht. Er bestaan ook leds die bovenaan (waar het licht uit komt) maar 2mm zijn. Die kan je gemakkelijk aansluiten met een buisje of wat krimpkous.
Met vakantie voor onbepaalde duur.