Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Baan zonder naam

Gestart door Roel G., 08 december 2016, 13:47:32 PM

Roel G.

Vorig jaar rond augustus een eerste ontwerp (eingelijk 2e ontwerp al  :)) hier getoond dat zou moeten dienen als treinbaan voor mijn broer. Uiteindelijk zaten er veel te veel problemen in het ontwerp zodat het realiseren ervan te ingewikkeld werd en dit werd pijnlijk duidelijk tijdens de bouw  >:( >:(

Ondertussen ben ik sinds enkele weken klaar met een 3e en hopelijk final ontwerp. Ik heb zoveel mogelijk proberen te leren uit de commentaren hier op de website, de fouten uit het verleden, de moeilijkheden kwa baanbouw, de ogen goed de kost gegeven opzoek naar een simple ontwerp zodat we bij ons 3e ontwerp wel de juiste richting kunnen uitgaan. Zoals vorige keer blijft de beschikbare ruimte (120x300) ongeveer hetzelfde en zal het niet zozeer de bedoeling zijn een echte modelbaan te gaan maken maar eerder een speelbaan waar mijn broer plezier aan kan beleven.

De nadruk zal liggen op weathering, landschapsbouw en vooral het rijden met de verschillende treinen. De lengte van de treinen zal eerder beperkt zijn tot een 100 a 120cm ongeveer de ruimte in het schaduw station. Voor de baan ligt de focus ook niet speciaal op een specifiek land of thema, zolang hij er maar plezier aan beleefd  :D Hij is wel fan van vrachtverkeer en periode V / VI dus dat zal wel een duidelijke lijn worden.

We gaan rijden met Trix C gleis systeem gelijkstroom wat we als startset gekocht hebben. In tegenstelling tot wat er op de foto's van de sporen te zien is want daar heb ik marklin C gleis moeten gebruiken aangezien wintrack de trix sporen niet kent.

Het ontwerp is eerder simpel gehouden met een schaduwstation met 4 sporen waarvan er eentje zal dienen als doorrijspoor de andere 3 dienen als parking. Het schaduwstation kan nog uitgebreid worden met 2 extra doodlopende lijnen van +/- 110cm. Vanuit het schaduwstation loopt een parallel spoor naar boven richting het eigenlijke station. Het station gedeelte bovenop kan nog alle kanten uit kwa ontwerp voorlopig simpel gehouden maar hier ligt nog niks 100% vast. De ruimte die ik heb gecreerd tussen schaduwstation en bovenbouw is net geen 14cm waardoor het mogelijk moet blijven om overal nog aan te kunnen. De stijging en dalings % overschrijdt nergens de 3% zodat ook dit mooi oploopt.

De foto's van het ontwerp:
Schaduwstation


Way up[/b][/i][/u]


Station:


Totaalplaatje



Ik ben ondertussen begonnen aan de bouw van de baan en hier hoop ik volgende week de eerste foto's van te kunnen delen. Ik zit nog met een hele boel vragen maar dat zal tussen de experts hier wel dik in orde komen denk ik. Indien opmerkingen of suggesties please shoot!


Mvg Roel




Metpetergaathetbeter

Re: Baan Zonder Naam    eigenlijk BZN leuke naam ;)

Alvast veel plezier bij het klussen, afwerken en weatheren! ;)

Groeten Peter ;)

Gerolf

Leuk baantje om wat technieken mee te oefenen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Iets groter dan de baan van de buurjongen hier, maar die door in meerdere niveaus te werken toch heel wat spel biedt.

Ik zou wel het achterste spoor uit het zicht laten en het paradespoor met flexibele rails uitvoeren (makrlin heeft ook K-rails en di heb je in flexbiele variant. Anders kan je nog altijd 2-rail flexrail gebruiken met een aftermarket middengeleider (vb. peco code 100 + peco middengeleider), komt allicht goedkoper uit dan die dure marklinrails. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Hey Roel,

Waar ik me vaak aan erger, en dit zeker bij Marklin rijders op het 3-rail forum
is dat ze van hun baanpalen vaak een spaghetti maken, en daarmee bedoel ik veel
te veel korte sporen en dan nog eens Kris kras door elkaar zoals een echte spaghetti slinger.
Bij dit plan is dit toch iets minder ondanks dat je in principe gaat werken met trix rails, die
denk ik, dezelfde zijn als de marklin rails....

Ik zou alvast je schaduwstation aanpakken... Je hebt nu 6 wissels om 4 treinen te stallen,
wel, met twee wissels in je schaduwstation kan je ongeveer hetzelfde... Je komt van een enkelspoor via een wissel naar een dubbelspoor en maakt je beide sporen zo lang als mogelijk, om dan terug via een wissel naar enkelspoor te gaan. De sporen die dan dubbel liggen deel je telkens in in twee blokken. Daar kan je ook 4 treinen stallen, en de lengte van de treinen zal langer zijn, echter enig nadeel is dat je geen 4 sporen parallel hebt, maar twee met telkens twee blokken, waardoor je je treinen een beurtelings zal moeten geven om op te schuiven, te vertrekken. Voordeel is dat je wel 4 wissels uitspaart...

Geert

OlivierV

#5
Geert heeft eigenlijk wel gelijk, de basisopzet is in principe goed, maar 'k zou het allemaal wat ruimer maken, je gebruikt ook hele krappe bochten, dat ga je je later alleen maar beklagen...

Verder laat je die C-rails van trix best vallen, gebruik gewoon flexibele rails van Peco en wissels, komt goedkoper uit en oogt beter. Moet je wel een beetje leren werken met flexrails, maar dat is in principe helemaal niet moeilijk.

- Eens je beneden bent kan je naar 3 lange opstelsporen gaan via 2 bochtwissels, daar kunnen dan 6 treinen op ... ;) (draaien op 1m10 gaat netjes, 'k heb het zo gedaan bij de baan van mijn buurjongen, hier wel met een 3wegwissel uitgevoerd maar 't principe het hetzelfde...)


Opbouw baan buurjongen
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Roel G.

@ Peter: Voorlopig zal het BZN blijven  :D we moeten nog eens brainstormen over een naam.

@ Gerlof: thanks!

@ OlivierV: Het wintrackplan geeft misschien een vertekend beeld omdat ik daar marklin C gleis heb moeten gebruiken. In realiteit werken we met trix C gleis en dat is 2 rail. We zijn ooit gestart met een startset van Trix en hebben daar op verder geborduurd. Momenteel zitten er 2x een R1 bocht in het plan waarvan eentje moeilijk weg te werken is  >:( De andere in het bovenste gedeelte is nog aanpasbaar.
Zou ik de bovenbouw mogen zien van de baan van jouw buurjongen? Lijkt me een zeer leuke baan!!

@ Geert: Bedankt voor je feedback. De vorige twee banen zijn omwille van het spaghetti fenomeen verdwenen omdat vooral pas tijdens de bouw duidelijk werd dat het op niks trok. Vandaar dit eenvoudig ontwerp met toch wat rijmogelijkheden dacht ik  :) De trix rails zijn 100% hetzelfde als marklin variant alleen is het 2rail (trix) of 3rail (marklin)

Morgen zal ik foto's posten van de huidige stand van zaken. Daaruit zal blijken dat het schaduwstation zo goed als klaar is kwa bouw....  :( veel wijzigingen kan ik hier niet meer aanbrengen spijtig genoeg. Ook de overstap naar een ander rail systeem zie ik niet echt meer zitten.... 85% van de benodigde trix rails hebben we reeds in bezit en ik vrees dat ik die rails aan de straatstenen niet kwijt zal geraken. Het zal roeien zijn met de riemen die we op dit ogenblik bezitten.

Mvg Roel

OlivierV

#7
Wat je wel kan doen is de trix rails gebruiken buiten het zicht en in het zicht toch overschakelen naar iets anders, dan hoef je niet alles van die trix-rails te verkopen. ;)

Hier het topic van zijn baan.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24579.0.html

Tevens kan je baanplan wat al een goede basis heeft nog wel een paar verbeteringen gebruiken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Roel G.

Zo gisteren de eerste foto's gemaakt van de bouw van de treintafel. Ik ben eerst begonnen met een stevige kader te maken waarop alles kan gebouwd worden. Eerst begonnen met het schaduwstation want dat zal niet meer zo makkelijk bereikbaar blijven achteraf. Ik heb ervoor gekozen om twee delen te maken die achteraf nog gescheiden kunnen worden voor transport.

Eerste module klaar:




Onder de tafel heb ik gekozen voor stevige poten op wielen zodat het geheel makkelijk verplaatsbaar blijft. de poten op zich kunnen makkelijk in of uit hun houder gehaald worden voor transport. Alle poten warden ook netjes genummerd zodat alles mooi blijft passen.



Tot slot de tweede module afgewerkt, dit staat voorlopig nog met klemmen tegen elkaar maar zal dmv stevige bouten verbonden worden voor de perfecte pasvorm!




@ OlivierV: wat zou jij nog voorstellen om te wijzigen aan het plan?

Mvg Roel

jakke

weldoordachte en stevige constructie !

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Roel G.

Tijdje geleden sinds de laatste posting  :)

Na de feedback hier op het forum van verschillende mensen was ik toch wat aan het twijfelen geslagen  :-\ Uiteindelijk heb ik veel contact gehad met Olivier en zijn we tot een nieuwe opstelling gekomen. Het schaduwstation kreeg een totaal nieuwe layout. Waarschijnlijk zullen er nog andere opties mogelijk zijn maar we hebben geprobeerd het maximale er uit te halen gezien de reeds bestaande constructie. Ik zag het echt niet zitten om echt alles te gaan afbreken en nog eens van 0 te herbeginnen. Aangaande het schaduwstation zijn alle R1 bochten verdwenen en is de minimale bocht nu R2, meer opstelsporen om treinen te plaatsen met verschillende lengtes. Zeer lange treinen zal waarschijnlijk niet lukken maar dat is ook niet zo een ramp. Het blijft nog altijd een speelbaan op de 3m grote die we beschikbaar hebben  :). In het schaduwstation blijven we werken met de trixx C gleis rails die we reeds hadden.

De nieuwe layout ziet er als volgt uit in wintrack:


In het echt als volgt:


Het zichtbare gedeelte gaat uitgevoerd worden met Peco code 75 concrete flex track, ik heb me laten overhalen  ;) De bestelling is intussen binnen gekomen het is enkel nog wachten op de rol kurk om alles op te bevestigen. De eerste flextracks al eens bekeken en ik zie overduidelijk het potentieel  :D Hier gaan we schoon dinges mee kunnen maken.

Nu zit ik echter met een terugkerend probleem kwa stroomtoevoer naar de rails toe  :( :(
Hetgeen ik gedaan heb is het volgende:
Begonnen met het aanleggen van een ringleiding met 1,5mm² vaste kern stroomdraad als basis. Van deze kabel heb ik telkens afgetakt naar de trix rails met brawa 0,25mm² digitalkabel (Mij verkocht in Genk op de beurs als de oplossing) Minstens om de meter stroomtoevoer voorzien en telkens voor en na elke wissel, alle verbindingen werden netjes gesoldeerd zodat het stevig vastzit. Het resultaat is dat de locs nog steeds happeren vooral aan de wissels maar ook op rechte stukken vooral bij het traag rijden..... De rails en de wielen werden in het verleden reeds proper gemaakt met isopropanol alcohol dus daar kan het zeker niet aan liggen. Ik weet eigenlijk niet goed meer wat ik nog meer kan doen...... daarom dat ik mijn lichtje eens kom opsteken.
Enkele foto's om te verduidelijken wat ik gedaan heb:





Waarschijnlijk werken hier zeer weinig mensen met Trix of Marklin C gleis systeem.... Het enige wat ik nog kan bedenken is de verbinding van deze kliksystemen. Ik heb een foto gemaakt van de onderkant en de rood omcirkelde zones zijn de verbindingen tussen de verschillende rails. Zou ik dit gedeelte aan elkaar moeten vastsolderen??


Alvast bedankt voor het lezen van den topic en eventuele hulp wordt ten zeerste op prijs gesteld

Mvg Roel

OlivierV

Ik voorzie elk stukje rail van stroom om ellende te voorkomen. De boosdoener is allicht dat kliksysteem alhoewel dat toch redelijk degelijk schijnt te zijn daar er veel mensen die met marklin c rails rijden...

Ik weet dan weer van anderen die maar 2 stroompunten in hun hele baan hebben die al jaren zonder problemen rijden. (Ook 2-rail digitaal).

Wel goed om weer wat te zien. Ben benieuwd naar de vooruitgang.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Roel G.

@ Olivier: Bedankt voor je reactive  8) Much appreciated!! Met flexrails van +/-90cm lengte is het makkelijk om elk deel van stroom te voorzien en dat was ik ook van plan om te gaan doen. Bij deze C-Gleis systemen is dat moeilijker realiseerbaar maar zeker niet onmogelijk. Dat zou alleen betekenen dat ik (het langste stuk is 18,8cm lang) minimum om de 20cm stroom moet voorzien en opsommige stukken zelfs 3 maal stroom voorzien op <20cm  >:(

@ iedereen: heeft er iemand anders nog ideeën, ervaringen of oplossingen?? Ik kan me niet voorstellen dat er niemand van >120 views een idee of oplossing zou kunnen hebben  ;)

Mvg Roel

philippe_007

Je kan ook verschillende rails aan elkaar solderen (langs onder) en dit stuk telkens voorzien van een aansluiting.

Zo ben je toch zeker dat je geen stroomproblemen kan krijgen op bepaalde stukken.

Zelf voorzie ik zelf 2 aansluitingen per rail (flex), bij transport is er nl steeds een risico dat er iets los komt.

59erke

rails aan elkaar solderen zou ik niet doen, kan alleen maar problemen geven bij krimpen/uitzetten.

Zoveel mogelijk flexrails gebruiken en elk stukje rail van voedig voorzien zal meestal wel voldoende zijn voor een thuisbaan
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan