Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Baan zonder naam

Gestart door Roel G., 08 december 2016, 13:47:32 PM

philippe_007

Roel gebruikt de C-rails, daar bestaan geen flexrails van.

De sporen (bedoel eigenlijk de contacten) onderaan aan elkaar solderen zal niet veel uitmaken tov uitzetten en krimpen, de spoorstaven hebben dan nog steeds hun speling.

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat iemand op 3rail forum bij de C-rails inkepingen aanbracht om er toch een flexibel iets van te maken ! ;)

philippe_007

tja, maar dan blijf je met die 18cm....

Freek

ik heb zelf op een testbaantje de korte stukjes telkens met elkaar verbonden door een draadje te solderen van het ene stuk naar het andere stuk, de beide rails wel te verstaan.
Dat blijft nog altijd veel soldeerwerk, maar het scheelt wel dat je niet telkens terug moet gaan naar je ringleiding. En dan om de 1m ofzo terug verbinden met de ringleiding.

Zofman

Hoi Roel,
Zie net je topic en je fotos.
Als ik de foto bekijk van de onderkant van de c rail, dan zie je dat het bovenste omcirkelde contact niet goed aansluit. Vermoedelijk een vaak gebruikte railstuk?
Even klein schroevendraaiertje er tussen en breder maken. Verder kan je met ATF een klein stukje dun insmeren en de treinen hun rondjes laten rijden (valt veel over te lezen op 3 railforum en beneleuxspoor forum)
Dit verbetert het contact tussen de wielen en de rail. Scheelt veel soldeer en draadwerk.
Suuk6!
Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

OlivierV

Citaat van: philippe_007 op 10 maart 2017, 21:04:25 PM
Roel gebruikt de C-rails, daar bestaan geen flexrails van.

De sporen (bedoel eigenlijk de contacten) onderaan aan elkaar solderen zal niet veel uitmaken tov uitzetten en krimpen, de spoorstaven hebben dan nog steeds hun speling.

In het zichtbare gedeelte schakelt hij over naar flexrail van Peco met betonbielzen op aanraden van mij, zelfde voor de wissels in het zichtbare gedeelte. ;)

In ieder geval, elk stuk rail voorzien van draad! Heel lang geleden heb ik nog een ovaaltje op een plaat gehad en dat was ook niet altijd alles van contact.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Roel G.

Mijne heren hartelijk dank voor de reacties!!!

Freek & Jan bedankt voor de ideeën, draadjes solderen lijkt me een goed plan om een constante te hebben. Die ATF vloeistof had ik nog nooit van gehoord en kan ik eventueel ook wel eens proberen.

Ik heb intussen een eerste stuk rails aan elkaar gesoldeerd aan de onderzijde tussen de contactpunten. Het werkstuk aan rails werd uiteindelijk zo groot en onhandelbaar dat bij het omdraaien al enkele stukken los knakte. Helemaal niet simpel om te doen en tot overmaat van ramp na wat test rijden lijkt het niet echt een oplossing te bieden.
Dus ben ik eens gaan verder kijken en heb ik vanavond getest met een stroommeter wat voltage er uit de rails voortvloeit. Foto's zeggen meer dan woorden maar hetgeen ik maximaal gemeten heb staat op onderstaande foto. Meestal schommelde we waarde tussen de 0,07 en 0,09. Klopt het dat dit slechts 7 tot 9 volt is? Hoeveel heb je nodig om de boel goed draaiende te houden?


Ik gebruik een Trix mobile station voor het aansturen van de locs:


De bijhorende transfoblok van Märklin 66181 zou 18V DC moeten geven  ???

Ik ben benieuwd of dit misschien de oorzaak kan zijn.....

Mvg Roel

Gerolf

Een digitale spanning is geen DC, maar "een soort van" AC. Zet je meter eens anders  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 13 maart 2017, 07:44:31 AM
Een digitale spanning is geen DC, maar "een soort van" AC. Zet je meter eens anders  ;)

Als ik de "soort van AC"-spanning meet van mijn baan (aansturing met de multimaus van Roco) dan heb ik iets van een 16v AC. Dus zou zeker de meter eens anders instellen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Ik heb dezelfde multimeter, goedkoop ding, met een wat merkwaardige ingangsscahkeing voor de spaanningsmeting. Ik kan je bevestigen dat op AC-stand je bijna geen spanning meet met het symmetrisch DCC bloksignaal. Maar op DC-stand meet je dan wel weer spanning: ongeveer 16V-20V afhankelijk van je booster.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Als je twijfelt kan je je baan ook ohms gaan uitmeten, maar dan moet je wel je spanning eraf halen.