Badische IV f in aanbouw.

Gestart door 3rail, 11 augustus 2016, 12:41:07 PM

3rail

Vele van jullie hebben haar al gezien.

Toch wil ik jullie de bouw van haar niet ontnemen en zet het dan ook hier op het forum.

Het gaat om deze toch wel bijzondere locomotief, het is de eerste Pacific gebouwd in Duitsland.
De eerste 3 zijn gebouwd door de firma Maffei en de latere door MGK ( Maschinebau-Gesellschaft Karlsruhe )

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Hier de 3 proto typen van de firma Maffei gebouwd in 1907.

Later heeft de firma MGK ze in licentie gebouwd, er zijn er in totaal 35 gemaakt.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Het meest opvallend is toch wel het lok huis, dat compleet afwijkt van die van Maffei.

Het betreft een 4 cilinder compound machine, de hoge druk cilinders in het midden drijven de tweede drijf as aan,
De buitenste cilinders drijven ook de tweede as aan en zijn dus lage druk.

Ook was het zo dat de lok een inrichting had om de lage druk cilinder te voor zien van hoge druk, dit om het wegrijden te
bewerk stellen.
Als men deze inrichting niet had kon de locomotief nog wel eens op een dood punt staan en moest men eerst een stukje
achteruit rijden zodat de stand van het drijfwerk anders werd.

BadischeIVf by Edward Borgers, on Flickr

Hier de constructie tekening van haar.

De drijfwielen waren op 1800 mm gezet zodat deze dame ook in de heuvels uit de voeten kon.
De ketel was geklonken en bestond uit 3 delen en kreeg een Glanzblechverkleidung er omheen.

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#1
Tja, de bouw.

Allereerst heb ik een locomotief nodig met de zelfde as indeling en het liefst natuurlijk de juiste afmetingen.
De keuze is gevallen op een S3/6 van Roco.

Dus opzoek naar een donor, op de beurs in Houten heb ik haar gevonden, en wel deze.

Br 18.4 roco by Edward Borgers, on Flickr

Natuurlijk ook op internet rond gekeken naar de kleurstellingen en deze is het dan toch geworden.

Badische ivf by Edward Borgers, on Flickr

De hier boven getoonde afbeelding is een model van Micro-Metakit.
Met dank aan Frits Osterthun.

Dit is ook 1 van de redenen om haar te bouwen, we weten allemaal wel wat zo een lokje van Micro-Metakit ongeveer kost. :-\

Goed, de ombouw.
Allereerst de lok compleet strippen, hierna ontvetten en alle assen uit het frame.
Dat het frame in de nieuwe kleur zetten.

de buffers worden vervangen door die van de firma Gunther ( bestaat ook al niet meer ).

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Ook komen er spatborden rond de drijfwielen en de wielen krijgen de juiste kleur.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Ook het draaistel voor en achter word meteen mee genomen en ook in de juiste kleur gezet.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Natuurlijk moet de cilinder bekleding ook in de juiste kleur gezet worden ( al blijkt later dat deze kleur niet goed is  :( )

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Edward,

Dat ziet er weer een prachtig model in wording uit.
Wat het materiaal van Günther betreft: een groot deel (bijna alles) is overgenomen door Weinert die het meeste, meestal nog verbeterd/verfijnert, terug op de markt brengen (of zullen brengen)
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

#3
Inmiddels is het voorste loop stel ook aangepast.

Zo zijn er grotere loopwielen in gekomen, ze moeten 990 mm zijn, maar de originelen halen de 850 mm
nog niet eens,ook zijn er rail ruimers aan gekomen.
Ook is er een regelstang van de cilinders naar het drijfwerk bij gekomen, dit mis ik vaker bij de S3/6.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Het stuk ijzer wat er op ligt zit er om de veerspanning van het voorste loop wiel setje te compenseren.

Ook de ketel word vervangen, hiervoor komt er een stuk waterleiding te zitten.
De onderzijde van de ketel is over bijna de gehele lengte open gezaagd, dan kan de originele print er weer in.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Ook gaat het gewicht wat in de standaard ketel zat over gezet worden in de nieuwe.
Dit mede omdat hier de bevestigings-schroef weer in moet en het gewicht wat nodig is om de lok op het
spoor te houden.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Metpetergaathetbeter

knap van de (hoef) locsmid van het forum ! ;D ;)

3rail

Bedankt voor de positieve reactie's.  :D :D

Morgen meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#6
Het eerste deel van het lok huis heeft zijn plaats gevonden.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Het is een messing plaat opmaat gemaakt, ook het eerste deel van de zijkant van het lok huis staat er op.
Dit heeft toch nog wel wat voeten in de aarde gehad om deze in de juiste vorm te krijgen.

Wat ook nog een probleem is is de ketel deur, dat zal waarschijnlijk zelf bouw worden.
Maar we kijken eerst nog maar eens een beetje rond .

Later weer een update. ;)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#7
Het lok huis begint aan de rechterzijde van de stookplaat ook al vorm te krijgen.
Toch was het nogal een opgave om de punt van het huis in het midden te krijgen en het
rechter deel van het huis het zelfde als het linker.

Ik heb dit deel 2 keer over moeten maken omdat het me niet beviel, of het niet klopten met links.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Hopelijk straks weer een stukje verder. :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Metpetergaathetbeter

hoedje af voor zo'n verbouwingske  ;D ;)

3rail

#9
Bedankt Peter. ;)

Toch nog wat foto materiaal en info over deze lok.

IVf_4_849 by Edward Borgers, on Flickr

Ondanks dat dit een zwart/ wit foto is, zie je dat de lok glimt.
Alle locomotieven werden dan ook nieuw in hoogglans afgeleverd, dit omdat deze kleur lak de weersomstandigheden
en temperatuur wisselingen het best doorstaan, dat de lok na een aantal weken al mat is komt door de roet en het vuil.

Helaas werden deze locomotieven al in 1920 aan de kant gezet, dit omdat het drijfwerk regelmatig kapot liep.
De locomotieven waren gebouwd voor een max snelheid van 110 km/h, toch liet men de lok regelmatig op het vlakke
deel boven deze snelheid lopen wat het drijfwerk niet ten goede kwam.

De later ontwikkelde Bayerische S3/6 en Badische IV h hadden dan ook grotere drijfwielen.( 1870 mm en 2100 mm )

Hier een foto van een dame in haar laatste dagen. :'(

IVf_4_849_rsv_600 by Edward Borgers, on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

loebaske


Toch ieder zijn specialiteit, ik zou er niet aan beginnen, maar toch Toppie

3rail

#11
Inmiddels weer een stukje verder. :)

Het lok huis zit in elkaar, ook het dak zit er na was pas en meet werk op.
Zelf ben ik er erg content mee. :)

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Ook zitten de zij panelen voor de vuurkist er aan.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Edward.


Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

#13
Bedankt voor de leuke reactie's  :)

Vanmiddag de vuurkist afgebouwd.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Ook zitten de bescherm kisten aan de voor zijde van de ketel voor het leiding werk naar de cilinders.

Om de banden om de ketel te maken gebruik ik van die hobby plak stripjes, die koop ik op de markt voor 1,50 euro.
Na het ontvetten van de ketel en lok huis komt de eerste lak laag op het geheel.
Deze zit er op om de strips vast te zetten en enige onzuiverheden te vereffenen.

Hier het resultaat na de eerste spuit beurt.

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Nu moet het geheel eerst maar eens een nachtje drogen, morgen hopelijk meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#14
Gisteren avond toch nog even de omlopen gemaakt.
De onderzijde is een messing strip, met daar op een kunststof laag van Slaters met traanplaat.

Ook heeft de ketel vanmorgen zijn Konings blauwe lak laag gekregen. :D

Badische IV f by Edward Borgers, on Flickr

Het lok huis dak heeft inmiddels ook al zijn water afvoeren gekregen en de luchters.

Later vanmiddag er een blanke lak laag op zetten, dit om extra glans te krijgen en als bescherm laag.

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99