Vele van jullie hebben haar al gezien.
Toch wil ik jullie de bouw van haar niet ontnemen en zet het dan ook hier op het forum.
Het gaat om deze toch wel bijzondere locomotief, het is de eerste Pacific gebouwd in Duitsland.
De eerste 3 zijn gebouwd door de firma Maffei en de latere door MGK ( Maschinebau-Gesellschaft Karlsruhe )
(https://farm5.staticflickr.com/4478/37449280240_791ee81a24_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z4gmiw)Badische IV f (https://flic.kr/p/Z4gmiw) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier de 3 proto typen van de firma Maffei gebouwd in 1907.
Later heeft de firma MGK ze in licentie gebouwd, er zijn er in totaal 35 gemaakt.
(https://farm5.staticflickr.com/4469/23853638668_1729975343_z.jpg) (https://flic.kr/p/CkS8Jd)Badische IV f (https://flic.kr/p/CkS8Jd) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het meest opvallend is toch wel het lok huis, dat compleet afwijkt van die van Maffei.
Het betreft een 4 cilinder compound machine, de hoge druk cilinders in het midden drijven de tweede drijf as aan,
De buitenste cilinders drijven ook de tweede as aan en zijn dus lage druk.
Ook was het zo dat de lok een inrichting had om de lage druk cilinder te voor zien van hoge druk, dit om het wegrijden te
bewerk stellen.
Als men deze inrichting niet had kon de locomotief nog wel eens op een dood punt staan en moest men eerst een stukje
achteruit rijden zodat de stand van het drijfwerk anders werd.
(https://farm5.staticflickr.com/4488/37674679492_7630a9030d_h.jpg) (https://flic.kr/p/ZpbzDw)BadischeIVf (https://flic.kr/p/ZpbzDw) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier de constructie tekening van haar.
De drijfwielen waren op 1800 mm gezet zodat deze dame ook in de heuvels uit de voeten kon.
De ketel was geklonken en bestond uit 3 delen en kreeg een Glanzblechverkleidung er omheen.
Later meer.
Edward.
Tja, de bouw.
Allereerst heb ik een locomotief nodig met de zelfde as indeling en het liefst natuurlijk de juiste afmetingen.
De keuze is gevallen op een S3/6 van Roco.
Dus opzoek naar een donor, op de beurs in Houten heb ik haar gevonden, en wel deze.
(https://farm5.staticflickr.com/4489/36996846054_7022146c08_k.jpg) (https://flic.kr/p/Ynhvo7)Br 18.4 roco (https://flic.kr/p/Ynhvo7) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk ook op internet rond gekeken naar de kleurstellingen en deze is het dan toch geworden.
(https://farm5.staticflickr.com/4444/37707053301_c211671b7e_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs3vfD)Badische ivf (https://flic.kr/p/Zs3vfD) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De hier boven getoonde afbeelding is een model van Micro-Metakit.
Met dank aan Frits Osterthun.
Dit is ook 1 van de redenen om haar te bouwen, we weten allemaal wel wat zo een lokje van Micro-Metakit ongeveer kost. :-\
Goed, de ombouw.
Allereerst de lok compleet strippen, hierna ontvetten en alle assen uit het frame.
Dat het frame in de nieuwe kleur zetten.
de buffers worden vervangen door die van de firma Gunther ( bestaat ook al niet meer ).
(https://farm5.staticflickr.com/4483/37674564042_a3a37689ea_k.jpg) (https://flic.kr/p/ZpaZk1)Badische IV f (https://flic.kr/p/ZpaZk1) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook komen er spatborden rond de drijfwielen en de wielen krijgen de juiste kleur.
(https://farm5.staticflickr.com/4486/37657857576_9b862a5257_k.jpg) (https://flic.kr/p/ZnGn5u)Badische IV f (https://flic.kr/p/ZnGn5u) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook het draaistel voor en achter word meteen mee genomen en ook in de juiste kleur gezet.
(https://farm5.staticflickr.com/4508/23853583498_3918832862_k.jpg) (https://flic.kr/p/CkRRk1)Badische IV f (https://flic.kr/p/CkRRk1) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk moet de cilinder bekleding ook in de juiste kleur gezet worden ( al blijkt later dat deze kleur niet goed is :( )
Later meer.
Edward.
Edward,
Dat ziet er weer een prachtig model in wording uit.
Wat het materiaal van Günther betreft: een groot deel (bijna alles) is overgenomen door Weinert die het meeste, meestal nog verbeterd/verfijnert, terug op de markt brengen (of zullen brengen)
Inmiddels is het voorste loop stel ook aangepast.
Zo zijn er grotere loopwielen in gekomen, ze moeten 990 mm zijn, maar de originelen halen de 850 mm
nog niet eens,ook zijn er rail ruimers aan gekomen.
Ook is er een regelstang van de cilinders naar het drijfwerk bij gekomen, dit mis ik vaker bij de S3/6.
(https://farm5.staticflickr.com/4512/36996644464_290a5d21c9_k.jpg) (https://flic.kr/p/Yngtsq)Badische IV f (https://flic.kr/p/Yngtsq) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het stuk ijzer wat er op ligt zit er om de veerspanning van het voorste loop wiel setje te compenseren.
Ook de ketel word vervangen, hiervoor komt er een stuk waterleiding te zitten.
De onderzijde van de ketel is over bijna de gehele lengte open gezaagd, dan kan de originele print er weer in.
(https://farm5.staticflickr.com/4475/23853566588_9b99ee3445_k.jpg) (https://flic.kr/p/CkRLis)Badische IV f (https://flic.kr/p/CkRLis) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook gaat het gewicht wat in de standaard ketel zat over gezet worden in de nieuwe.
Dit mede omdat hier de bevestigings-schroef weer in moet en het gewicht wat nodig is om de lok op het
spoor te houden.
(https://farm5.staticflickr.com/4514/37706837811_a905ef7556_k.jpg) (https://flic.kr/p/Zs2pci)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs2pci) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Later meer.
Edward.
knap van de (hoef) locsmid van het forum ! ;D ;)
Bedankt voor de positieve reactie's. :D :D
Morgen meer.
Edward.
Het eerste deel van het lok huis heeft zijn plaats gevonden.
(https://farm5.staticflickr.com/4482/37674412942_650d4b1752_b.jpg) (https://flic.kr/p/ZpadpQ)Badische IV f (https://flic.kr/p/ZpadpQ) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het is een messing plaat opmaat gemaakt, ook het eerste deel van de zijkant van het lok huis staat er op.
Dit heeft toch nog wel wat voeten in de aarde gehad om deze in de juiste vorm te krijgen.
Wat ook nog een probleem is is de ketel deur, dat zal waarschijnlijk zelf bouw worden.
Maar we kijken eerst nog maar eens een beetje rond .
Later weer een update. ;)
Edward.
Het lok huis begint aan de rechterzijde van de stookplaat ook al vorm te krijgen.
Toch was het nogal een opgave om de punt van het huis in het midden te krijgen en het
rechter deel van het huis het zelfde als het linker.
Ik heb dit deel 2 keer over moeten maken omdat het me niet beviel, of het niet klopten met links.
(https://farm5.staticflickr.com/4462/37674413352_95cb72553c_b.jpg) (https://flic.kr/p/ZpadwU)Badische IV f (https://flic.kr/p/ZpadwU) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hopelijk straks weer een stukje verder. :D
Edward.
hoedje af voor zo'n verbouwingske ;D ;)
Bedankt Peter. ;)
Toch nog wat foto materiaal en info over deze lok.
(https://farm5.staticflickr.com/4452/23854004148_f0aefc6403.jpg) (https://flic.kr/p/CkU1nA)IVf_4_849 (https://flic.kr/p/CkU1nA) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ondanks dat dit een zwart/ wit foto is, zie je dat de lok glimt.
Alle locomotieven werden dan ook nieuw in hoogglans afgeleverd, dit omdat deze kleur lak de weersomstandigheden
en temperatuur wisselingen het best doorstaan, dat de lok na een aantal weken al mat is komt door de roet en het vuil.
Helaas werden deze locomotieven al in 1920 aan de kant gezet, dit omdat het drijfwerk regelmatig kapot liep.
De locomotieven waren gebouwd voor een max snelheid van 110 km/h, toch liet men de lok regelmatig op het vlakke
deel boven deze snelheid lopen wat het drijfwerk niet ten goede kwam.
De later ontwikkelde Bayerische S3/6 en Badische IV h hadden dan ook grotere drijfwielen.( 1870 mm en 2100 mm )
Hier een foto van een dame in haar laatste dagen. :'(
(https://farm5.staticflickr.com/4502/37449687760_ae3e221d24_z.jpg) (https://flic.kr/p/Z4irrJ)IVf_4_849_rsv_600 (https://flic.kr/p/Z4irrJ) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Toch ieder zijn specialiteit, ik zou er niet aan beginnen, maar toch Toppie
Inmiddels weer een stukje verder. :)
Het lok huis zit in elkaar, ook het dak zit er na was pas en meet werk op.
Zelf ben ik er erg content mee. :)
(https://farm5.staticflickr.com/4490/37706692961_a37c5359a0_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1E8T)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1E8T) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook zitten de zij panelen voor de vuurkist er aan.
(https://farm5.staticflickr.com/4464/37674413212_1d1c3766db_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zpaduu)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zpaduu) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Bedankt voor de leuke reactie's :)
Vanmiddag de vuurkist afgebouwd.
(https://farm5.staticflickr.com/4455/37674413202_46c545fb06_z.jpg) (https://flic.kr/p/Zpaduj)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zpaduj) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook zitten de bescherm kisten aan de voor zijde van de ketel voor het leiding werk naar de cilinders.
Om de banden om de ketel te maken gebruik ik van die hobby plak stripjes, die koop ik op de markt voor 1,50 euro.
Na het ontvetten van de ketel en lok huis komt de eerste lak laag op het geheel.
Deze zit er op om de strips vast te zetten en enige onzuiverheden te vereffenen.
Hier het resultaat na de eerste spuit beurt.
(https://farm5.staticflickr.com/4443/36996500594_70fc2a8177_z.jpg) (https://flic.kr/p/YnfJFU)Badische IV f (https://flic.kr/p/YnfJFU) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Nu moet het geheel eerst maar eens een nachtje drogen, morgen hopelijk meer.
Edward.
Gisteren avond toch nog even de omlopen gemaakt.
De onderzijde is een messing strip, met daar op een kunststof laag van Slaters met traanplaat.
Ook heeft de ketel vanmorgen zijn Konings blauwe lak laag gekregen. :D
(https://farm5.staticflickr.com/4491/37706746431_d18b83cf21_z.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1W2M)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1W2M) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het lok huis dak heeft inmiddels ook al zijn water afvoeren gekregen en de luchters.
Later vanmiddag er een blanke lak laag op zetten, dit om extra glans te krijgen en als bescherm laag.
Edward.
Edward, fantastisch wat je hier allemaal laat zien, laat je de verf voldoende uitharden? Je gaat wel erg snel voor mijn gevoel.
Volgens de handleiding op de spuitbus kan het geheel over gespoten worden na 4 uur.
Dit moet volgens mij dus kunnen Michael.
Ook spuit ik van te voren proef op een stukje rest materiaal, dit voorkomt problemen met lakken.
Dit laat ik dan eerst een uur liggen voor dat me model aan de beurt is.
Edward.
Hm, ik zou de loc toch eerst verder afwerken voor ik er verf overheen zou gaan zetten maar goed, hopelijk loopt t allemaal goed af. Je maakt het je niet makkelijk met dit voorbeeld met zo'n ambitieus machinistenhuis en zo maar je redt je dr goed mee moet ik zeggen. ;)
Vandaag weer een stukje verder, maar ook een stap terug. :(
Ondanks dat ik de lakken op elkaar uit probeer van te voren, vreet mijn blanke lak laag mijn blauwe op. :'( :'(
Nu is de ketel dus Craquelé, het ziet er niet uit.
Het geheel is dus zo de terpentine in gegaan en nu is de ketel weer blank.
We beginnen dus weer bij NUL.
Edward.
... 'k Heb net 4 locs van Micro-Metakit gekocht (voor een prikje) waaronder één Badische IV waarvan een buffer ontbreekt. Wel een mooi machien...
Veel plezier met je nieuwe aanwinsten Dirky.
Ik heb er zelf ook 1 van hun, nieuw gekocht op de beurs in Dortmund.
Hopelijk vanavond vorderingen van de bouw.
Edward.
Goed, na dit debacle weer de goeden kant op.
Ook heeft dit iets goeds gebracht, ik heb nu ook sponningen op het lok huis gezet. :)
Hier nogmaals de ketel, maar zonder omlopen of cilinder buis bescherm kasten.
(https://farm5.staticflickr.com/4467/37706692831_97fbaf41c6_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1E6D)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1E6D) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4455/37674413202_46c545fb06_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zpaduj)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zpaduj) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook zit er wat lijnen werk op het huis.
Maar nu eerst maar eens de lak laten drogen, van het weekeind maar weer eens verder hier mee. :)
Edward.
Ziet er alweer fantastisch uit. Maar vergis ik me maar is die blauwe verf lichtelijk "metalic"?
Ter info Edward: er is net bij de VGB een prachtig boek verschenen namelijk: Unbekannte Meister der Eisenbahn Photographie" - Lokomotieven der Länderbahn- und Reichsbahnzeit.
Een ware bron met informatie met 160 foto's voor slechts 29,95 €
Intussen wacht al vol spanning op je volgende foto's
ik zie wel vaker metallic verf als imitatie voor glanzblech/geblauwd staal/russian iron. Dat spul hoefde je niet te schilderen, het was zo behandeld dat het zn eigen antiroestlaagje had. Op locomotieven zag je het wel vaker als beplating op ketel, vuurkist en cilinders. De andere delen van de loc waren wel gewoon geschilderd. Ik heb het idee dat je een heel aardige imitatie kunt maken door als basis donker blauwgrijs te nemen en dat goed in te wrijven met potloodslijpsel (grafiet), maar wegens genoeg andere dingen te doen ben ik daar nog nooit antoe gekomen....
Bedankt Peter en Floris.
Het klopt dat er een metallic lak op zit, deze dient als ondergrond en om oneffenheden en dergelijke zicht baar te maken.
Op dit moment moet de ketel drogen, dus nog even geduld. ;)
Dat boek ga ik zeker even bekijken Peter.
Edward.
Zo, de ketel is droog en even op de gevoelige plaat gezet.
Gisteren avond het Konings blauwe deel gespoten, vanmiddag waren de rode ringen op de ketel aan de beurt.
Nu het geheel laten uit wasemen en van de week maar weer eens verder met de ketel.
Ook heb ik goed nieuws, de ketel deur is boven water. :D
Bij Brawa heb ik 2 keteldeuren besteld van een Bayerische S2/6, deze komt dus op de voorzijde.
(https://farm5.staticflickr.com/4444/36996500734_f08f364ae3_b.jpg) (https://flic.kr/p/YnfJJj)Badische IV f (https://flic.kr/p/YnfJJj) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4443/36996500594_70fc2a8177_b.jpg) (https://flic.kr/p/YnfJFU)Badische IV f (https://flic.kr/p/YnfJFU) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Naast de lok, moet ook de tender omgebouwd worden.
Ik heb van die Pruisische draai stellen nodig, gelukkig kwam ik die op Ebay tegen voor een leuke prijs.
De bovenzijde van de tender moet ook nog verandert worden.
(https://farm5.staticflickr.com/4446/37706746591_2bf91379cf_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1W5x)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1W5x) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk mogen de buffers op de tender niet vergeten worden. ;)
Edward.
knap werk Edward
Dankjewel Suske. :)
Omdat ik even niet verder kan met de ketel, gaan we dus maar verder met de tender.
Inmiddels zit de opbouw van de tender er op, het geheel is ook al voorzien van een kleurtje.
Er moeten er nog relingen op en diverse kisten, ook de belijning op de tender en lok huis word nog een uitdaging. :-\
Zo zie je maar je loopt van het ene probleem naar het andere. ???
Maar goed, hier zal ik ook wel weer een oplossing voor komen.
Edward.
Heel mooie modelbouw Edward,
Hoed af om dat machinistenhuis de perfecte vorm te geven.
Wat je tot nu gedaan hebt is 'modelbouw' en heel mooi.
Ik begrijp echter niet waarom je nu reeds schildert...
Er moeten nog een pak onderdelen geplaatst worden. Er moet nog in de ketel geboord worden.
De schouw en de rookkastdeur ontbreken nog enz.
Heb je een bepaalde visie of een bouwplan?
Groeten, Jean-Luc
Hallo Jean-Luc.
Allereerst bedankt voor het commentaar. :)
Het probleem is dat, als alle onderdelen op de ketel zitten je deze zal moeten afplakken om de ketel te kunnen spuiten.
Natuurlijk moet je oppassen met het boren na dat de ketel is gespoten, maar met beleid komt dit wel goed.
Edward.
Vanavond nog zo een hoofd breker afgemaakt.
Jawel het is de dom op de ketel, natuurlijk nergens te koop, dus dan maar zelf maken.
Eerst dacht ik dat ik het kon maken van een uitdruk strip van medicijnen, maar deze was te klein en de
hoek van de dom aan de boven zijde was niet juist. :(
Toen maar een paar plaatjes plastiek op elkaar gelijmd, met een knip tang de grove lijnen er af geknipt.
Nu was de vijl weer aan de beurt, net zo lang tot ie goed was.
Ook moest er nog een lijn op, deze scheid het zand gedeelte van de dom zelf.
Natuurlijk mag de zand vul deksel ook niet ontbreken met de scharnieren.
Inmiddels is er ook een handrail/stelstang aan de rechterzijde van de ketel gekomen.
Natuurlijk mag de stelstang voor de cilinder vulling niet ontbreken (zilver), dus deze ook maar zelf gemaakt van
een strip messing.
(https://farm5.staticflickr.com/4495/37706744991_576043f210_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1VAX)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1VAX) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De fels naad onder de dom. is gewoon een stukje opmaat geknipt papier, en de ronding van de dom aan de onderzijde
is gemaakt door de dom over de zelfde pijp te halen met een stuk schuur papier er op.
Ook mogen de zand val pijpen niet ontbreken.
Edward.
netjes!
Goed nieuws. :) :)
Vandaag de keteldeuren, en lampen binnen gekregen van Brawa.
We kunnen dus weer verder bouwen. ;)
Ook heb ik schilden bij Beckert modellbau besteld.
Edward.
Gelukkig is en weer beurs morgen in Houten.
Ik heb handrail houders nodig en ga op zoek naar een schoorsteen.
Eens kijken wat ik nog meer kan vinden, ook nog even een bezoekje brengen bij PB messingmodelbouw.
Edward.
Gisteren een geslaagde dag gehad.
3 verschillende schoorstenen gevonden, nu kijken welke het beste erop lijkt.
Ook heeft vanmorgen de keteldeur en wat lampen plaats genomen op de daarvoor aanwezige plaatsen.
Foto's komen later, op een of andere manier wil fotoemmer niet mee werken. >:(
Edward
Hier de eerste foto's dan van de keteldeur, schoorsteen en wat reling werk aan de rechterzijde.
(https://farm5.staticflickr.com/4481/36996549254_df63a5a8d8_z.jpg) (https://flic.kr/p/YnfZ9S)Badische IV f (https://flic.kr/p/YnfZ9S) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4443/37706743071_198407f941_z.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1V2R)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1V2R) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook hebben 2 overdruk ventielen en een fluit plaats genomen op de ketel. :D
(https://farm5.staticflickr.com/4475/37449127270_e3e46b6c17_z.jpg) (https://flic.kr/p/Z4fyQ7)Badische IV f (https://flic.kr/p/Z4fyQ7) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Heel mooi werk geleverd...
Toffe vorderingen :)
knap werk
Bedankt heren voor de reactie's. :) :)
Later vandaag nog meer.
Edward.
Zo als beloofd weer een stukje verder.
Zo zitten de verstevigings-spanten naar de voorplaat er op en is de handrail boven op de ketel ten tonele gekomen.
(https://farm5.staticflickr.com/4500/37706744551_12e5dfc605_z.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1Vtn)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1Vtn) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk heeft ook de schoorsteen een likje verf gekregen net zoals de lampen, hiervan was de behuizing namelijk groen.
Edward.
Ondertussen toch weer een klein stukje verder gekomen.
Het leiding werk aan de linkerkant van de ketel begint plaats te nemen.
Ook de luchtpomp bij de rookkast staat op zijn plaats. :D
De aanstuur leidingen naar de zand dom zijn inmiddels ook aanwezig, en wat handrails aan de voorzijde van
het lok huis staan er op.
(https://farm5.staticflickr.com/4490/37036346093_34326eb0c7_z.jpg) (https://flic.kr/p/YqLXng)Badische IV f (https://flic.kr/p/YqLXng) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Ook moest er nog een trap aan de linkerzijde van de ketel komen om naar de dom
te kunnen klimmen.
Deze is gemaakt van een paar metaal draden met Weinert treden. :)
Zelf ben ik content met de vorderingen.
(https://farm5.staticflickr.com/4514/37449126020_067d489d63_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z4fysy)Badische IV f (https://flic.kr/p/Z4fysy) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook is nu te zien hoe fijn de aanstuur leidingen naar de zand dom is.
(https://farm5.staticflickr.com/4456/37706743021_a022e3d18b_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1V1Z)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1V1Z) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De trap hangt er nog los aan omdat er nog leiding werk achterlangs moet.
(https://farm5.staticflickr.com/4496/37706743511_a38d9a0572_z.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1Var)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1Var) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Edward.
Ik snap het niet zo goed...
Je bouwverslag doet vermoeden dat je volop in de bouw zit van deze loc. Maar hij was toch allang in 2015 door jou gebouwd?
Hier een foto van jouw loc op de gastendag 2015 van het 3rail forum (http://i68.tinypic.com/5cngqd.jpg)
Hallo Dries.
Het klopt dat de lok al af is, maar als je de eerste post leest vertel ik dit ook al.
Ik zet het bouw verslag er hier op omdat ik vind dat dit de moeite waard is, ook hoop ik mensen
op die manier aan te sporen om zelf ook eens aan de ombouw/ zelf bouw te gaan.
Toch vind ik het leuk om je hier weer te zien. ;)
Edward.
Toch nog een stukje verder gekomen.
Hier de fijne leidingen aan de linkerzijde op de ketel.
(https://farm5.staticflickr.com/4496/37706743511_a38d9a0572_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1Var)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1Var) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Vandaag maar eens verder met de tender. :)
Edward.
Weer een stapje verder vandaag.
De tender word ondertussen steeds meer zoals hij moet worden.
De opbouw is inmiddels geplaatst.
(https://farm5.staticflickr.com/4451/37706692641_5deeccd5ba_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1E3n)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1E3n) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook hebben de lantaarns van Brawa hun plaats gevonden op de achterzijde van de tender.
Tijdens de vakantie ook nog even in Karlsruhe geweest, een deel van de oude fabriek staat nog waar deze schoonheid
destijds gebouwd is.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P9070017_zpsesaavpb2.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P9070017_zpsesaavpb2.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P9070019_zpsw4pyg2w3.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P9070019_zpsw4pyg2w3.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P9070020_zps2fgisutr.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P9070020_zps2fgisutr.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P9070021_zpsbfjmuwar.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P9070021_zpsbfjmuwar.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P9070016_zps59jt4b8w.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P9070016_zps59jt4b8w.jpg.html)
Hier de plakette van de oude fabriek.
Toch leuk om even op deze historische plaats geweest te zijn.
Edward.
We gaan weer een stukje verder.
Ondertussen is er wat leiding en reling werk op de tender aan gebracht, ook de rail ruimers mogen niet ontbreken.
De trappen op de tender zitten er inmiddels ook al weer op, net zo als de vlotter aan de zijkant die de waterstand in de tender aan geeft.
Het lok huis heeft er ook trappen op gekregen zo dat men er in kan komen, natuurlijk mag de handgreep niet ontbreken.
(https://farm5.staticflickr.com/4503/37706742931_e08eddb8b7_b.jpg) (https://flic.kr/p/Zs1UZr)Badische IV f (https://flic.kr/p/Zs1UZr) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4501/37036390783_e60b1c7b76_b.jpg) (https://flic.kr/p/YqMbDM)Badische IV f (https://flic.kr/p/YqMbDM) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De binnenzijde van het lok huis moet natuurlijk ook een beetje aangepast worden, naast de nieuwe houten vloer is
ook de binnenzijde geverfd en de klokken zijn voorzien van een witte achtergrond.
Edward.
Ge zijt nen straffe in fijn werk...petje af ;)
Dankjewel Eric.
Tja, dan die lijnen op de tender en lok huis krijgen. :-\
Toch is het me gelukt, eerst gewoon een vel A4 papier in de juiste kleur spuiten ( 1 zijde).
Dit goed laten drogen en dan de anderenkant spuiten, maar dan het geheel goed doordrenken.
Zodanig dat het papier de kleur van de te spuiten kleur overneemt, als je straks de lijnen wilt gaan uit snijden
wil je geen witte zijkanten hebben. ;)
(https://farm5.staticflickr.com/4494/37036390553_730c6b4516_z.jpg) (https://flic.kr/p/YqMbzP)Badische IV f (https://flic.kr/p/YqMbzP) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Na het opmaat snijden van de lijnen,deze met verdunde houtlijm op je model plakken, het is even een priegel werk,
maar het is te doen.
Als de houtlijm droog is, zie je naast de lijnen nog opgedroogde houtlijm zitten, deze snij je voorzichtig los met een goed scherp hobbymesje.
Je kunt nu voorzichtig de overtollige houtlijm met en tanden stoker verwijderen.
Hierna het geheel nog eens in de blanke lak zetten en klaar. :)
Edward.
Interessante techniek - die ga ik bij gelegenheid ook eens proberen :)
De geëtste schilden zijn in middels ook binnen.
Deze bestel ik altijd bij Beckert Modelbau, krijg ze gewoon toe gestuurd met een factuur.
Ook valt de prijs wel mee voor zo iets moois. ;)
Ze moeten natuurlijk nog wel even op de lok. ;)
Edward.
Zo de schilden zitten er op. :)
Ook moesten er nog aan de voorzijde van de ketel bij de deur een paar trappen komen.
Deze heb ik gemaakt van wagon trede van Weinert.
(https://farm5.staticflickr.com/4468/37036390733_0879a9e51d_b.jpg) (https://flic.kr/p/YqMbCV)Badische IV f (https://flic.kr/p/YqMbCV) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier dan de dame ik kwestie met haar schilden. :)
(https://farm5.staticflickr.com/4512/37036390393_a546033c11_b.jpg) (https://flic.kr/p/YqMbx4)Badische IV f (https://flic.kr/p/YqMbx4) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4470/37449170110_8746e55380_b.jpg) (https://flic.kr/p/Z4fMyJ)Badische IV f (https://flic.kr/p/Z4fMyJ) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Zo begint het project langzaam op het einde te raken, en ik moet zeggen dat ik er best trots op ben.
Bedankt allemaal voor het mee lezen. :)
Edward.
Citaat van: 3rail op 19 september 2016, 20:20:57 PM... en ik moet zeggen dat ik er best trots op ben.
en terecht :)
Volledig eens met wat Gerolf zegt...
Vanmorgen kwam ik deze oude foto tegen.
Het is maar zelden dat ik beeld materiaal van haar tegen kom, dus het plaatsen van deze foto is zeker de moeite waard.
Helemaal om dat het om 2 verschillende locomotieven gaat.
(https://farm5.staticflickr.com/4486/37661122786_313bc91c2e_b.jpg) (https://flic.kr/p/ZnZ6Hd)BadischeIVf-img (https://flic.kr/p/ZnZ6Hd) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Foto Krauss-Maffei
Edward.
Vandaag maar eens dit oude draadje aangepakt.
Nu is het draadje weer leesbaar.
Zo zijn de meeste foto's weer terug gezet, al met al een hele klus.
Met dank aan foto emmer voor dit ge emmer.
Edward.
Super gedaan Edward.
Was, denk ik, niet bepaald de makkelijkste lok om te bouwen.
Dat klopt Peter.
En dat maakt haar juist bijzonder, het is toch nog steeds mijn favoriet van alles wat ik heb omgebouwd. :D
Edward.
Wat een lok en wat een bouwkunsten!!!!
Grtz,
Samuel.
Mooi resultaat!
Allie
Hallo Edward,
Heb je nog verder aan andere modellen gewerkt, en heb je al terug een baan?
Verwacht een van de dagen mijn H0 bouwset van RST voor een Vh 14 verschlagswagen. Ben benieuwd naar die 140 onderdeeltjes (Zucht ;))
Hallo Peter.
Helaas staat alles op dit moment even op een laag pitje.
Ik kom er gewoon niet aan toe, ik ben nog steeds bezig met een Bayerische S2/5, ook heb ik nog een ombouw van een 01
liggen.
Ik hoop dat ik volgend jaar er iets meer tijd en zin in heb.
Het laatste wat ik gedaan heb is deze 44 er.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,25223.0.html
Ik vind het leuk dat je interesse toont. :D :D
Een treinbaan staat nog steeds op de verlanglijst, en die gaat er ooit wel weer eens komen.
Ik wens je veel plezier met de bouw pakket van je wagon.
Edward.