Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

motor minder dan 12v besturen met dcc

Gestart door bva25j, 12 juli 2016, 08:27:30 AM

dani

post verwijderd wegens alweer kritiek !!!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Met dat zenerschema is op zich niks mis. Maar er wordt niet bij verteld waar het tussengevoegd moet worden. Waarschijnlijk tussen de decoder en de motor. Maar dan werkt het maar voor één rijrichting.
Kortom, een halfbakken oplossing waar iemand die geen verstand heeft van elektronica niets aan heeft. En iemand die wel verstand heeft van elektronica heeft er ook niets aan. Die verzint wel een betere oplossing.

dani

laatste post ...  ik had gehoopt dat het beter zou zijn, NIET DUS

Dat had ook anders gekund,
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Nounou Dani, effe dimmen. Als iets niet klopt, mag ik daar dan niks van zeggen?

Een andere motor kopen is inderdaad de beste oplossing. Hoeft niet eens duurder te zijn.

Ben

Ik las de inmiddels verwijderde post van Dani nog maar mij lijkt dat een nette lokdecoder in een relatief duur model welk is omgebouwd naar een 6 of 9V motor beter verdient.

Duidelijk is wat de risico's zijn van het toepassen van een motortje geschikt voor een lage spanning. Met dat risico is vind ik prima te leven mits de modelbaan geen racebaan is. Overigens wil ik nog wel een half uurtje rijden met mijn ACTS lok op maximale snelheid zonder geknepen referentiespanning en zien wat dit doet met de warmteontwikkeling. Maar dat moet even wachten want ik ben met graszooi bezig en kan nu niet rijden.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Dani, als jij je  posts verwijdert haal je het hele verband uit de discussie. En dat vind ik nou weer erg flauw.

Ik snap ook niet waarom je zo in de brand vliegt. Ik heb je toch niks misdaan? Ik lever alleen maar kritiek op een schema uit een ander forum. En die kritiek is volgens mij volkomen terecht. Ik snap niet wat je daar voor misplaatst aan vindt.

bva25j

Alle posten zijn interessant and you ook Dani,

Ik heb de 6(9)v bestelt en ik zal het proberen...

http://www.lemo-solar.de/shop/motoren.php#id1454171149

ik heb ook al verschillende aanpassingen uitgevoert om mijn modellen die niet 100% policies overeenkomst maar in werkelijkheid werk het goed.  En Ben heeft het gezegt ik zal het ook niet gebruikt in full snelheid en zeker niet met veel wagens achter.

Ik zal zien...

Flip

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 juli 2016, 10:33:53 AM
CV5 bepaalt de maximale snelheid. Dat gebeurt niet door de spanning aan te passen, maar door de pulslengte te veranderen.
De spanning blijft de spanning die op het spoor staat, eventueel wat minder door verliezen in de decoder.
De baanspanning is overigens niet 12V, bij DCC ligt die meer in de buurt van 20V.

Waarom wil je motoren van een lagere spanning toepassen? Rij je schaal Z? Dan is het beter om de baanspanning te verlagen door een trafo van lagere spanning te gebruiken.

Ik rij digitaal met Lenz hoe kan ik de spanning op de sporen meten ?

Gr

Flip
Lenz digital PC sturing

Klaas Zondervan

Als je een multimeter hebt die true RMS kan meten, dan kun je dat rechtstreeks doen.
En anders op deze manier: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet

Flip

Ok bedankt Klaas.

Ik heb nog ergens een scoop staan meen ik. 

Grts

Flip

Lenz digital PC sturing

Klaas Zondervan

Een scoop is inderdaad het mooiste middel om de spanning te bekijken.

bva25j

Hallo,

Ik heb de  transformatie gedaan en het werkt. Ik denk dat het lawaai is  3/4 (zeer suggestief ik weet) dan vroege. resterende geluid is echt van de tandwielen. Tegenover deze 6v .in het geval van steile hellingen heeft weinig weerstand dus het zou achtergaan komen als het voor een sein stop bijvoorbeeld.

Maar ...na een paar ronden de motor niet warm ... Ik moet controleren in de tijd en met enkelen wagen achter.

In ieder geveal,  hier kan ik weer met een locomotief, dat ik niet meer wilde horen draaien en voor ongeveer  € 25 (tandwiel + motor + motor ondersteuing 3D print) is het de moeite waard.

Hoogachtend