motor minder dan 12v besturen met dcc

Gestart door bva25j, 12 juli 2016, 08:27:30 AM

Ben

Citaat van: bva25j op 12 juli 2016, 11:09:58 AM

Hier op dit forum iemand gebruik een 6V motor om een trix motorisatie aanpassen


Dat ben ik denk ik zo. Betrof een Trix 1200 met de traditionele kofiiemolenmotor, omgebouwd met een 6V Lemo Solar.



Dezelfde lok rijdt nog zijn dagelijkse rondjes tot tevredenheid maar de kap heb ik met een collega spoorder gewisseld naar een ACTS1251.



Er zit een LokPilot V3 in, afgeregeld op 60km/hr schaalsnelheid. Ik meen dat de referentiespanning van de motorregeling ergens rond 3,5V zit.

Overigens zou ik dit vandaag de dag niet meer doen, met de wetenschap van nu ging het ding in de verkoop en kocht ik een nette Roco ACTS machine.

Wat Floris zegt over het risico van oververhitting van de motor als de lok ergens stalt klopt zeker maar hetzelfde is mij jaren terug al eens overkomen in mijn 3rail tijd met een originele Marklin lok met dito motor. Na een kwartiertje blokkeren is het wel gedaan met anker en motorschild. ;D

Gr, Ben.

bva25j

Ben en iedereen hier voor jullie reacties op dit draad.

Dus het is well mogelijk ik moet oppassen als de locomotive is door iets geblokkeert. Mischien moet ik in dit geval ook de parameter 56 aanpassen voor de back emf verlagen.

Ik zie dat de motor kan to 9v spanning anvaarden dus als ik 2 brug diode gebruik het zou dit ook beschermen nee ?

hoogachtend



Ben

"Limit Decoder Output Voltage" is wat ik toepas bij deze lok, trouwens bij alle loks die ik heb want ik regel daarmee de maximum snelheid. CV5 staat hier altijd maximaal.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Hoe doe je dat dan? Volgens die tutorial stel je daarvoor CV5 en CV6 in. Maar die regelen niet de spanning, maar de duty cycle.

Ben

Met Esu via CV53, Zimo via CV57. Het voordeel is dat je het volledige bereik hebt van alle 256 interne decoderstappen en dus nauwkeuriger kunt regelen.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Daarmee stel je in wat de spanning is die de motor zelf opwekt bij maximale snelheid. Maar ook daarmee verlaag je niet echt de spanning, je beïnvloedt de duty cycle.
Een echte spanningsverlaging in een decoder is niet mogelijk. Je zou de overtollige spanning dan moeten omzetten in warmte, en daar is in een decoder geen ruimte voor. M.a.w. hij zou veel te warm worden.

Ben

Ik heb ook nergens gezegd dat ik de spanning verlaag. We bedoelen hetzelfde Klaas. :)

Gr, Ben.

Freek

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 juli 2016, 18:04:08 PM
Daarmee stel je in wat de spanning is die de motor zelf opwekt bij maximale snelheid. Maar ook daarmee verlaag je niet echt de spanning, je beïnvloedt de duty cycle.
Een echte spanningsverlaging in een decoder is niet mogelijk. Je zou de overtollige spanning dan moeten omzetten in warmte, en daar is in een decoder geen ruimte voor. M.a.w. hij zou veel te warm worden.

Door de duty cycle aan te passen pas je ook de gemiddelde spanning van de motor aan. De enige warmte die je in de decoder verliest is door de spanningsval over de fet's in de decoder. Het warmte verlies is dus maximaal wanneer de belasting continue aangestuurd wordt.

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 juli 2016, 22:55:41 PM
De vergelijking gaat niet op. Een motor reageert heel anders dan een ledspot.

Een ledspot is zelfs veeeel gevoeliger voor overspanning dan een motor.

Klaas Zondervan

Citaat van: Freek op 13 juli 2016, 19:43:42 PM
Een ledspot is zelfs veeeel gevoeliger voor overspanning dan een motor.
Het gaat bij een motor niet om de spanning, maar om de stroom.
Stel dat zo'n motortje op zijn maximale toerental draait, dan wekt hij zelf 6V op. Bij een voedingsspanning van 12V is er dus 6V "teveel". Die staat over de eigen weerstand van de motor. Bij een weerstand van 10 ohm - dat is een realistische, gemeten waarde - gaat er dan 600mA lopen. En dat is tamelijk veel voor een motortje dat normaal ongeveer 100mA te verwerken krijgt.
Ga je uit van een gangbare digitale spanning van 20V, dan heb je zelfs 14 V over, dat levert een stroom van 1,4A.

In een motor voor een lage spanning wordt daardoor meer warmte ontwikkeld dan in een motor waarvan de nominale spanning dichter bij de aangeboden voedingsspanning ligt. Vandaar mijn opmerking dat je beter een 12V motor kan nemen, die krijgt het minder warm dan een 6V motor.

Freek

Dat klopt inderdaad, maar het gaat er hier over of het mogelijk is of niet.
En je kan perfect een 6V motor aansluiten op je decoder, maar je mag dan ook niet hetzelfde resultaat verwachten als van een 12V motor.


Klaas Zondervan

Het is ook mogelijk, Ben heeft laten zien dat het kan. Maar ik weet zeker dat die 6V motor een stuk warmer wordt dan een 12V motor van hetzelfde vermogen.

bva25j

Ik heb dit motor bestelt en zal proberen ...

ondertussen heb ik de volgende draad gevonden

http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=17120&st=0

Het lijk niet zo raar om een 6v motor te besturen maar inderdaad zie ik dat overheating kan probleem veroorzaken.

Nu lees ik ook verder dat diode zou een oplossing zijn en blijkbaar denken verschillende mensen dat een weerstand van 100ohm of 300ohm van 1w (of3w) zou ook een oplossing zijn.

Wat ook vreemd is , is dat op de trix motor waren inderdaad al twee weerstand. Zij die originele motoren ook beschermde tegen te hoog spanning ?


Klaas Zondervan

Ik heb het al eerder gezegd, een weerstand voor de motor is echt een waardeloze methode. Je beperkt daarmee wel de stroom, maar de trekkracht vermindert ook sterk. En dan nog, 100 ohm is ook te veel. Als je het zou willen doen dan zou ik maximaal 10 ohm er voor zetten.

De "weerstanden" die je op de originele Trix motor ziet zijn geen weerstanden, maar smoorspoelen. Die zitten daar voor ontstoring.