Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

motor minder dan 12v besturen met dcc

Gestart door bva25j, 12 juli 2016, 08:27:30 AM

bva25j

Hallo iedereen,

Na het lezen over verschillende buitenlandse forums, heb ik gemerkt dat sommige  hun 9V of 6v motoren in locomotive besturen met DCC!

Ik ben heel verbaasd, maar het antwoord op één van hen leek mij "logisch". Namelijk, wordt de controle uitgevoerd met 12V pulsen op zeer korte tijden en dus  was het geen probleem.

Nog een tip in dit geval, was het een 1K résisdtance bij zetten tussen motor en de grijs of oranje decoder draad.

Kan iemand mij vertellen of dit lijkt realistisch en haalbaar?


Benoît

eric

Dat kan je toch regelen door CV 5 van de decoder lager te zetten.

bva25j

Bedankt Eric,

Wist niet dat CV5 de spanning aanpast.

Dus in dit geval het geef mij ideen om verschillende motorisatie aanpassen :-)

Benoît

Klaas Zondervan

CV5 bepaalt de maximale snelheid. Dat gebeurt niet door de spanning aan te passen, maar door de pulslengte te veranderen.
De spanning blijft de spanning die op het spoor staat, eventueel wat minder door verliezen in de decoder.
De baanspanning is overigens niet 12V, bij DCC ligt die meer in de buurt van 20V.

Waarom wil je motoren van een lagere spanning toepassen? Rij je schaal Z? Dan is het beter om de baanspanning te verlagen door een trafo van lagere spanning te gebruiken.

bva25j

Omdat motoren met 6V of 9V zijn goedkoper...

Hier op dit forum iemand gebruik een 6V motor om een trix motorisatie aanpassen

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60155.0

De 12v Versie is 46€  , 6 is 18€ :-)


Klaas Zondervan

Verkeerde zuinigheid. Je lijkt wel een Hollander. :-)
Er zijn wel goedkopere motortjes te vinden.

bva25j

probleem is dat voor trix motorisatie heb wij wijnig oplossingen.

Tussen 46€ en 17€ is er al een groot verschild .. zeger als ik moet 3loks aanpassen :-)

Mischien ben ik een hollander :-):-)

Geert

Wat is het stroom verbruik van deze motor? Hou daar ook rekening mee i.v.m. de schakeltransitors in de decoder. Lagere spanning is meer stroom voor hetzelfde vermogen motor.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Ik denk dat dat wel zal meevallen. Het is een Faulhaber type, en die vragen veel minder stroom dan een klassieke motor met ijzeren anker.
Maar ik vrees dat je op den duur het motortje opstookt. Je hebt bij elke puls 6 volt te veel, en die wordt omgezet in warmte over de eigen weerstand van de motor.

bva25j

En als een resistor vann ongeveer 470ohm gebruik ...in de beschrijving de motor werk van 0.2v tot en met 9v

Floris

Bij normaal bedrijf gaat het misschien een tijd goed, maar wat gebeurt er als de loc tegen een stootblok staat te duwen of iets dergelijks... dan gaat de lastregeling van de decoder gewoon de volle mep doorsturen naar de motor en stook je de boel alsnog overhoop ben ik bang...

Klaas Zondervan

Een weerstand in serie met de motor is helemaal fout. En zeker geen 470 ohm, dan doet hij niks meer.

Gerolf

Ik zou als het even kan toch op zoek gaan naar een 12V motor.
Alternatief om de spanning omlaag te krijgen is een brugcel + meerdere diodes (in plaats van een weerstand)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Er is niets mis om een 6V motor te gebruiken in deze systemen. De spanning die naar de motor gaat is inderdaad een pulserende spanning van ong 20V, maar de gemiddelde spanning zal tussen 0 en 6V liggen als je de decoder juist instelt.
Met de ledspots van tegenwoordig doen ze eigenlijk net hetzelfde, daar vertrekken ze van een gelijkgerichte 220V en sturen dan in PWM de leds aan.
Deze krijgen dan ook heel kortstondig 310V te verwerken, maar de gemiddelde spanning zal ergens rond de 6v liggen.


Klaas Zondervan

De vergelijking gaat niet op. Een motor reageert heel anders dan een ledspot.