Nieuws:

Nu in MSM 264 CLUB: 60 jaar RMM

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Citaat van: Koen op 21 oktober 2025, 08:29:30 AMWeer een staaltje van prachtige zelfbouw, Erik. Altijd fantastisch om de evolutie te zien!
Die laatste foto, de uitzichttoren van Breendonk?

Groetjes,
Koen
Welke toren (foto) bedoel je Koen. Op de laatste foto vooraan zie de sokkel van de laadkraan die voorlopig even is verwijderd.

Erik.

Koen

Oei Erik, ik dacht dat dit een uitkijktoren was van het Ford van Breendonck  ??? .
Mijn excuses.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

erik de noorman

Na het plaatsen van de achtergrondwanden gestart met de portalen naar het schaduwstation die zich tussen het paradespoor van het station Kapelle op den Bos en de uitbreiding (remise en scene tree times a bridge) bevinden af te werken.
Ingang zijde paradespoor:

DSC06551 by Erik De Boeck, on Flickr

Zijde uitbreiding:

DSC06549 by Erik De Boeck, on Flickr

Tegen mijn eigen regels in om eerst een moduledeel volledig af te werken voor aleer iets nieuw te starten ben ik momenteel met verschillende dingen bezig op de baan.

Weer een hoekje aangekleed. Het sluit aan bij het schaduwstation dit hoekje is zo goed als afgewerkt.

DSC06538 by Erik De Boeck, on Flickr

DSC06542 by Erik De Boeck, on Flickr

DSC06548 by Erik De Boeck, on Flickr

DSC06547 by Erik De Boeck, on Flickr

Erik.

Fred

Frederic

erik de noorman

Zoals vermeld in mijn vorig bericht ben ik aan het zondigen aan mijn eigen principe om eerst iets volledig af te werken alvorens aan iets nieuws te beginnen. Ik zou dus eerst de achtergrond moeten afwerken die ik onlangs geplaatst heb. Maar eerlijk gezegd heb ik er momenteel niet echt zin in om de afwerking en detaillering van de achtergrond te starten. Ervaring heeft mij geleerd dat ik er dan beter van kan afblijven en geen werk af te leveren waar ik nadien ontevreden over bent.
Waar ik wel mee bezig ben is de integratie van de binnenhaven in de baan.
Het binnendok heeft een totaal ander plaats gekregen dan waar ze oorspronkelijk was voor voorzien. Het was de bedoeling dat het dok de ruimte opvulde tussen twee benen van de grote baan.
Hier dus:

DSC05822 by erik de boeck, on Flickr

Maar omdat het deel (remise en scene act V) uitgegroeid is als een volledige zelfstandige expobaan met twee niveaus, achtergrond en fries heeft ze een andere plaats gekregen waar ze in haar volle glorie kan staan pronken.
Act V bevindt zich aan de achterzijde van de module met de ruïne waarvan ik onlangs foto's heb geplaatst.
De binnenhaven is te bereiken via een splitsing in het schaduwstation.
De aftakking komt toe aan de rechter zijde van de binnenhaven via een ondertunneling (waar zich vroeger het schaduwstation bevond expo opstelling).

DSC06554 by Erik De Boeck, on Flickr

De treinen komen toe op twee doodlopende aankomstsporen waar de loc wordt ontkoppeld en een rangeerloc de aangekomen wagons naar de binnenhaven rangeert.

DSC06555 by Erik De Boeck, on Flickr

DSC06556 by Erik De Boeck, on Flickr

Foto's met een beter overzicht van de situatie volgen.

Erik.

ERVIN

Ferm bezig Erik!! Mooie overzichtsfoto.

Peter

Erik

Dat is al een serieuze uitbreiding. Doe zo verder
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Dag, ik krijg regelmatig de vraag of ik geen overzicht van mijn hele baan kan plaatsen.
Ik ga dus enkele filmpjes plaatsen op het forum.
Het eerste filmpje (station Kapelle op den Bos op de lijn Mechelen-Dendermonde) vertrekpunt is het schaduwstation (Dendermonde).
Het paradestuk is ondertussen 28 jaar oud en kan dus een opfris beurt gebruiken. Het sporenplan bevat de inrit en uitrit van het station. Het sporenplan is een kopie van een origineel sporenplan van de nmbs uit de jaren 1948.
Origineel bestond de baan uit een recht stuk van 24 m. lang.
Ondertussen is ze ingepast in een kleinere ruimte en heeft nu een U vorm en is deels  voorzien van een achtergrond.
Vertrekkend uit het schaduwstation en na het nemen van de eerste bocht bevinden rechts van het dubbelspoor twee rangeersporen en aansluiting van het industriespoor naar de Eternit fabriek.
Links van het dubbelspoor ligt één rangeerspoor (uittrekspoor) van het station zelf.
Na de volgende bocht ligt links het goederenstation met aansluitend het stationsgebouw.
Na het passeren over de spoorbrug (kanaal Willebroek-Brussel) komen we toe in het tweede schaduwstation.

Sorry voor de slechte kwaliteit van het filmen.

VID_20260218_145701 by Erik De Boeck, on Flickr

Erik.

erik de noorman

Het tweede filmpje start bij de uitrit van het schaduwstation dat Kapelle op den Bos verbindt met de uitbreiding.
Het schaduwstation heeft 4 sporen en een aftakking naar de binnenhaven.  De ene trein erin een andere er uit wat voor een afwisselend treinverkeer zorgt op de baan.

De uitbreiding heeft in feite niks te maken met de paradebaan deze eindigt in het schaduwstation (station Mechelen).
Wie interesse heeft in het hele verhaal en hoe de uitbreiding is ontstaan kan het hele draadje nog eens doornemen.

Het dubbelspoor vertrekkend uit het schaduwstation gaat na een S bocht naar niv. -1.
Niv.-1 is tevens uitgerust met een schaduwstation.

Het uiterst spoor links takt af van het dalend dubbelspoor in de boog naar de inrit van het depot.
Uiterst rechts van het dubbelspoor sluit de uitrit van het depot weer aan op het dubbelspoor.

VID_20260219_125336 by Erik De Boeck, on Flickr

Filmpje 3
Na doorrijden van de inrijsporen komen we aan bij het depot.
De stomers gaan eerst langs de slakkenkuil en waterkraan, na het nemen van enkele wissels  verder naar de rustsporen/opstelsporen.

VID_20260219_130019 by Erik De Boeck, on Flickr

Via de wisselstraat naar de draaischijf om eerst zand en water in te nemen en vervolgens de inspectiekuil.
Volgende halte is kolen en briketten in nemen.
Omlopen en na bezoek bij de administratiebureau terug via de draaischijf naar de wachtsporen om verder te gaan naar de uitrijbundel via de spoorbrug om te wachten op een vertreksein.

De diesel rijden tot de eerste wissels. Na het leggen van de wissels rijden ze rugwaarts naar de tankinstallatie, lopen om bij de eerste wissel, dan naar de zandinstallatie om vervolgens via de draaischijf de zelfde weg te vervolgen als de stomers naar de uitrijbundel.

Filmpje 4

VID_20260219_130228 by Erik De Boeck, on Flickr

Bij het zien van de filmpjes merk ik dat er heel wat stof is vergaard en heel wat retouckes en opfrisbeurt moeten gebeuren.

Erik.

Michiel

Het ligt aan mij, en sorry voor de stomme vraag, maar ik snap niet hoe ik de filmpjes op Flickr kan afspelen. Ik zie het plaatje, maar hoe ik ook klik, het speelt niet. Hoe werkt Flickr?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Normaal gezien op de foto klikken en dan kom je op mijn flickraccount. Nogmaals op de foto klikken en het filmpje speelt af. Ik weet nu niet of je moet inloggen op flickr en een account aanmaken of niet.

Erik.

erik de noorman

Citaat van: erik de noorman op Gisteren om 21:45:07 PMNormaal gezien op de foto klikken en dan kom je op mijn flickraccount. Nogmaals op de foto klikken en het filmpje speelt af. Ik weet nu niet of je moet inloggen op flickr en een account aanmaken of niet.

Erik.

Ik heb het even uitgeprobeerd en mezelf uitgelogd en dan kan je het filmpje inderdaad niet afspelen. Terug ingelogd en dan kan ik de filmpjes wel bekijken. Je moet dus inloggen op flickr.

Erik.

Michiel

Dat is het inderdaad, ik heb geen Flickr account. Dat verklaart dus veel. Bedankt om dat uit te zoeken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Ik heb geen account op Flickr maar kan wel de filmpjes zien. 
Misschien heeft het te maken met de instellingen op het eigen apparaat?
Paul