Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Fiddle Yard met Aluminium profielen: Eerst testen

Gestart door Geert, 14 juni 2016, 21:08:49 PM

Geert

Fiddle Yard

Na 5 jaar op mijn verlanglijstje To Do eindelijk begonnen om testen uit te voeren om een Fiddle Yard samen te stellen met Aluminium profielen.

De eerste Fiddle Yard zal er eentje zijn van 3m lang en een 10 tal opstelsporen.

Waarom Aluminium profielen?

-ze zijn niet zwaar, ook niet te duur, sterk en goed bewerkbaar.


Omdat ik niet zeker was dat Aluminium wel elektriciteit goed geleid i.v.m. oxidatie... (ook eventueel na langere periode onbereden) volgde nu de eerste testen.

Je ziet op onderstaande FILM het Aluminium U profiel (2cm/2cm/3m dikte 2mm) waarin ik stukjes MDF heb gekleefd met een lijmpistool. Daarop lijm ik dan een 1,5mm dik RSV ( rond, van een rol of lasbagget ...).  De Lok rijd in zijn laagste snelheid. De Aluminium profiel en RSV zijn fijntjes opgeschuurd met een P400 voorzien van een beetje olie.

Zie FILM

Vervolg? ooit is zeker...

Oh ja, gaat enkel voor 3-railers

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

OlivierV

Geert, mag ik je vragen waarom je voor deze U-profielen kiest als rijvlak behalve goedkoop? Rails waren toch handiger geweest? (desnoods 2railsporen waar je zelf een middengeleider in voorziet om de kosten te drukken).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Geert

Die Aluminium U profielen worden bevestigd op enkel andere U profielen omgekeerd onderaan en dwars daarop. (Een 4-tal) Hierin kan je de geleiders plaatsen om heen en weer te gaan ook in Aluminium, op een Aluminium tafel.... Heel deze constructie is zeer licht en zeer stevig. Het is de bedoeling dat deze verplaatsbaar wordt.

Het vervolg zal meer duidelijk maken.

De aansturing, ja ik ben nu eenmaal beroepshalve Meet- en Regeltechnicus ...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

OlivierV

Ben benieuwd, ik zou wel iets tussen de 2 profielen voorzien voor het geval een trein naar beneden dondert ... Kwestie dat ze niet te diep vallen. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Geert, ik vrees dat je problemen zal hebben met je "alu-sporen" >
Op mijn baantje van zowat 30 jaar geleden had ik de sporen die niet zichtbaar waren ook op die manier gebouwd. Na verloop van tijd was er een vreemde aanslag op de wielen te zien en stotterde daardoor elke loc, ook op de M-sporen... misschien zal je olie dat vermijden? Dat had ik toen niet!

bumper

Geert,
De geleiding zal volgens mij geen probleem zijn. Want als ik het goed voor heb zijn hoogspanningskabels ook uit een aluminium legering gemaakt. Ik denk dat je vooral twee zaken moet onderzoeken. Ten eerste uw loopvlak is veel zachter dan uw locwielen. Bij frequent gebruik over een lange periode zal het loopvlak van de rails ingedrukt worden en een onregelmatig verloop krijgen. Ik heb tijdens mijn loopbaan iets dergelijks meegemaakt met een rolbrug die over een gewone rechthoekige rail liep in plaats van over de rechthoekige rails van speciaal staal. Foutje van de werkplaats met zware gevolgen.
Ten tweede bestaat de mogelijkheid dat de stroom door het aluminium naar de lokwielen een soort electrolyse opwekt, waardoor het oppervlak gaat oxyderen. Hoe dat dit scheikundig in elkaar zit, weet ik niet meer, maar tijdens mijn loopbaan iets dergelijks meegemaakt.

Groeten.
Ludo
 

Geert

#6
Bedankt voor de input.

Het grote voordeel van aluminium is dat deze niet verder oxideert eens deze snel zelf al een dun oxide laagje heeft gevormd. Het was deze Al-oxide laag die mijn eerste zorg was. Is deze wel elektrisch geleidend? Het blijkt van wel, de eerste testen waren zonder een dun laagje olie en de lok reed goed.

Een andere zorg is elektrolyse. Elektrolyse is zeer sterk bij gebruik van gelijkstroom en gaat sneller in aanwezigheid van vloeistof die goed elektrisch geleid. Ik gebruik een digitaal signaal, wisselspanning dus met redelijke hoge frequentie. Het dunne laagje olie op het spoor is een anti oxidatie olie die vocht werend is. Ik heb wel naar olie gezocht die rubber niet aantast.  Het is hiervoor dat ik nu over lange tijd ga testen. Hiervoor gebruik ik mijn pendel automaat voor digitale treinen . Ik ga deze wel nog aanpassen dat de spanning van de middengeleider afschakelt als de lok niet moet rijden, dus weer minder kans op elektrolyse.

Volgens informatie bronnen op het web vonkt aluminium niet, wat ook een voordeel is. De stalen wielen kunnen wel nog vonken, maar als je kan voorkomen dat er te veel actieve zuurstof aanwezig is, dan voorkom je al veel vonken,  hierbij helpt de dunne olie film.

Aan slijtage heb ik geen rekening gehouden. De zwaarste lok die ik nu heb weegt 720 gram, maar is wel één met zes-assen, pakweg 60 gram druk per wiel.  Maar ik zal dit ook testen door een dun aluminium folie over een stukje te vouwen, en deze mee op te nemen in de test.

Ik hou jullie wel op de hoogte, maar het zal wel iets langer duren dan een voorziene maand die ik in gedachte had.

Geert

Edit: als er nog opmerkingen zijn, graag...
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

loebaske

Misschien een stomme opmerking, je kan toch een messing profiel gebruiken, is dan wel duurder in aankoop dan alu..............

SuSke

Ik denk niet dat het "afslijten" van de aluminium een probleem zal vormen, zelfs niet na een langdurig gebruik.

Alu mag dan "zachter" zijn dan de "stalen" wielen van onze modeltreinen, de belastingen zijn in geen enkele orde te vergelijken met wat door Ludo (Bumper) wordt aangehaald.

als er iets optreed dat problemen kan geven, dan zal het eerder in de richting van electrolyse zijn bij aanhoudend spanningsverschil tussen de materialen of galvanische corrossie

Succes met de testen Geert..
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

reeves

Mijn zelfbouw rollebankje is deels uit Alu profielen, nu zes jaar oud, nooit problemen mee gehad kwestie van slijtlage, corrosie, oid.

Groet Tom

adrievans

Geert,
Rail profielen zijn afgerond , geven de "scherpe" hoeken van jou alu profielen geen problemen met schade aan wielen en slipbandjes?

Geert

Citaat van: adrievans op 16 juni 2016, 15:08:35 PM
Geert,
Rail profielen zijn afgerond , geven de "scherpe" hoeken van jou alu profielen geen problemen met schade aan wielen en slipbandjes?


Zat ik ook al aan te denken. Schade aan de wielen verwacht ik niet, Al is zachter. De slipbandjes ? zal de test uitwijzen. Overigens zo scherp zijn de hoeken nu ook niet.


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

minitreintje

Anders eens met een fijn vijltje overgaan zodat het scherpe gedeelte weg is ?

Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Herm Jan

Geert
ik zal het volgen misschien een idee om mijn Fiddle Yard nog een keer te veranderen
voor de besturing ga je misschien een kleine PLC gebruiken .
dat zou ik gebruiken als meet- en regeltechnicus . ;)

groetjes
Jan

Ho baan Nederlands.  Fremo. dig .traincontroller brons
Digikeijs DR5000

dani

en hoe zit het hier mee ? ik ben benieuwd ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.