Antwerpen Centraal VR

Gestart door TBCédric, 26 maart 2016, 23:04:09 PM

TBCédric

Om de denkpistes van "Waar zijn we nu mee bezig" een beetje overzichtelijk te houden én zodat de mensen die het misschien minder of niet interesseren, het extra scrollen te besparen, heb ik besloten om er een aparte topic van te maken. Het is niet echt een project dat je kan aanraken of vastnemen én ook niet echt direct modelbouw. Als je "modelbouw" nu mooi splitst, krijg je  wel een betekenis die perfect met mijn project overeenkomen.  Als de admins vinden dat dit topic toch niet echt bij modelspoormagazine hoort, dan mag deze verwijderd worden.

Na het tekenen van de AM 96, oorspronkelijk met de bedoeling om er een H0 (kleinserie-) model van te maken, werd ik in contact gebracht met de man van GhTA of volledig: Ghent Theft Auto. Een mod of modificatie van de game GTA (Grand Theft Auto) Diegene die het niet kennen maar wel een zoon van leeftijd 14-30 jaar kan het daar best eens aan vragen wat GTA nu eigenlijk is.
Dankzij het brein en "uitvinder" van de mod, heb ik héél wat bijgeleerd en is mijn manier van werken en niveau toch iets of wat veranderd en al dan niet verbeterd. Na nog een paar modellen te zijn gestart, de ene al meer afgewerkt dan de andere (Die de helft van de onderdelen nog ontbreekt) heb ik toch al een mooi, klein inventarisje én bijdrage. Onlangs, deze maandag  ::) , waren we aan het praten over het station van Gent dat ineens naar het Centraal van Antwerpen overging. Met beide respect en aan..... voor het geweldige gebouw, structuur & architectuur, de afwerking en het geheel op zich + beide met de gedachte om deze in model na te maken.

Ik had op dat moment de "goesting" én zin om het station te tekenen. De dag daarna ben ik maar meteen begonnen en gaande weg is sinds gisteren de "ruwbouw" klaar van de koepel. Daar moeten nog wat kleine aanpassingen en details aangebracht worden om deze nog een realistischer  look te geven. En sommige kleine onderdeeltjes zijn gewoon nog niet klaar.
Om deze ook eens deftig te kunnen bekijken (als foto), had ik op aanraden van hem Blender gedownload. Deze moet ik nog onder de knie krijgen en omdat ik toch zeer benieuwd was en hij het zelf  aanbood, heeft hij het dan voor mij voorlopig gerendered in 3D Max.

Vanaf nu, tenzij dit soort van modelbouw niet wordt toegelaten op het forum, zal ik hier updates plaatsen naargelang ik aan het station heb gewerkt. Eventueel komen hier dan nog extra modellen bij, al dan niet horende bij het station zelf.

Hier nog even een paar filmpjes van GhTA met een rendertest van mijn AM 96.

https://www.youtube.com/watch?v=aKDMKauaSjo

https://www.youtube.com/watch?v=UUTxKVhj7cg

https://www.youtube.com/watch?v=foa8r8i8Jow

Ik ga de foto's van bij waar zijn we nu mee bezig, niet hier terug opzetten, maar wel de huidige stand én wat er verder komt.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

marc goovaerts

Blender heeft ongelofelijk veel mogelijkheden. Nog veel, veel meer dan nodig voor modelbouw.
Ook aan boord, maar het opgegeven... Ik had 'Blender voor Dummies' gekocht, maar blijkbaar te dom om het allemaal te snappen...
Nu, ze gaan er ook in vogelvlucht over, vermits ze van al die mogelijkheden maar een stukje bespreken. En niks à fond.

Als je héél véél tijd hebt... Er zijn heelder reeksen met goede instructiefilmpjes te vinden op YouTube, onder 'blender tutorial'.

Houdini

Dat ziet er alvast de moeite uit, dus dat belooft voor wat nog komt!
Doe zo verder!

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 25 maart 2016, 18:33:29 PM
serieuze uitdaging, Cedric!
Trouwens al een huzarenstuk om dit gebouw uit te tekenen.  Knap !
Jean, ik zet de citaat hier, zo moet ik niet onnodig posten in de denkpiste.  ;)

Het is inderdaad een zeer serieuze uitdaging, wetende dat ik al veel werk heb kunnen "kopiëren". Van mezelf weliswaar. Het gebouw, dat zal andere koek zijn. Bij de koepel kon ik nog in spiegelbeeld werken en andere, bij het gebouw zal dat niet vanzelfsprekend zijn.

Jelle, dankjewel!!

Marc, Blender heeft inderdaad veel mogelijkheden. Voorlopig hou ik me niet zo bezig met het renderen omdat ik er ook op het moment, geen kluiten van begrijp of onder de knie heb. Ik blijf dan liever verder tekenen en mijn tekening meer af te werken. Het renderen leer ik wel eens tussendoor. Zoals je al aankaartte via tutorials op youtube én een zeer goede leermeester en "mentor".

Intussen eens verder gedaan én omdat mijn mentor, met een dikke knipoog, zei dat het station een mooie plaats is om mijn toekomstige modellen te renderen, heb ik het station voorzien van rails en perrons. Weliswaar in de oude versie.
De ramen van het uitstekende deel (onderste laag en de kleinste) zijn intussen aangepast en de bovenkant van de lijstindeling is aangepast. Dat was een klein foutje van mij. Gelukkig nam deze niet veel tijd in beslag.



Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Mooi VR-project  8)
Zou het kunnen dat je rails te dicht bij elkaar liggen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 28 maart 2016, 11:11:36 AM
Mooi VR-project  8)
Zou het kunnen dat je rails te dicht bij elkaar liggen ?
was ook mijn idee/opmerking  Gerolf ...
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Metpetergaathetbeter

zou kunnen dat de rails iets te ver van het perron liggen vandaar.....vorige opmerkingen ?  :-\

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 28 maart 2016, 11:11:36 AM
Mooi VR-project  8)
Zou het kunnen dat je rails te dicht bij elkaar liggen ?

Dank je Gerolf!!

Gerolf, Marc & Peter, de rails zijn voorlopig een simpele "texture", meer niet eigenlijk. Bij het plaatsen van mijn locs en rijtuigen merkte ik dat de afmetingen niet echt zo goed kloppen. Dat wordt nog eens opnieuw bezien.

De perron's hebben eigenlijk niet echt een prioritaire functie als je het zo kan zeggen. Het ziet er op het moment veel beter uit én om te renderen, als het mij uiteindelijk eens lukt, zal het er ook beter uitzien. Op dit moment is mijn koepel in grote lijnen klaar. Deze wacht nog altijd op een detailleringen en die zullen komen nadat ik het gebouw in ruwe lijnen heb getekend.












Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

guy holbrecht

Cedric,

Mooi project, doch je zou eens met iemand van het station naar boven in de koepel moeten. In het midden is er immers een gaanderij over de gehele lengte van de koepel. Indrukwekkend om daar eens te lopen, hoog boven de sporen. Er is trouwens ook een zijuitgang bovenaan met een prachtig zicht op de dierentuin. Als je dan nog eens helemaal via het looppad langs het dak naar voor loopt en het laddertje achter de fronton op durft, heb je een prachtig zicht op de binnenkomende sporen en vernieuwde perrons buiten de koepel. Zo was het enkele jaren geleden toch toen we met de modeltreinclub het station bezochten.

Groeten,
Guy

TBCédric

Dankjewel Guy!

Wel, ik heb er ook al eens over zitten nadenken om op het 1ste etage & eventueel boven de koepel te lopen. Ik ga het eens navragen om in de nabije toekomst toch eens te doen! ;)

Ik heb er ook al een paar (meestal geen super) foto's tegen gekomen van op dat looppad maar ik wil dat zeker eens in het echt bekijken. Was maar toen al lid. :P
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Bij een station horen treinen, en bij treinen, horen onderstellen. Dat ontbrak nog bij mijn hle 21-27.

Daarom ben ik er gisteren aan begonnen, eventjes gestopt én vandaag terug het verder afgewerkt. De basis is er, nu nog de bogies verder detailleren.
Wat een stel bogie's toch kan doen aan het uiterlijk!!!!







Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Het is weeral eventjes geleden. Ik heb er de afgelopen maand ook nog weinig tot niet aan kunnen werken.

Tot vorige week donderdag had ik er eigenlijk niets aan gedaan. Maar die donderdag werd terug een startpunt. Ik had die dag ineens terug enorm veel zin om eraan ter werken. Gelukkig had ik hierbij rekening gehouden, dat ik in de paasvakantie toen ik naar Antwerpen ging, ook goede foto's van het gebouw zelf nam. Deze hebben mij goed geholpen en bij zaterdag was er al iets of wat van resultaat zichtbaar. Nog niet alles is tot nu toe af, maar de grote lijnen beginnen herkenbaar te worden.

Treed maar even binnen in de VR.









Eventjes met de koepel erbij  8)






Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

modelbouwpatrick

knap vraag met wat heb je dat getekend

TBCédric

Citaat van: modelbouwpatrick op 11 mei 2016, 23:15:07 PM
knap vraag met wat heb je dat getekend

Bedankt!

Deze is getekend in Sketch-Up.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

modelbouwpatrick

Al een paar keer geprobeerd maar tekenen in sketcht-Up lukt niet.
Op zoek naar wat lessen maar zal nog moeten wachten tot september voor er ergens lessen starten.