Meten van wisselstroom of gelijkstroom wielen

Gestart door marctje, 25 maart 2016, 22:24:34 PM

marctje

Kan iemand mij zeggen hoe ik mijn wagonwielen het best uitmeet om te weten of dit wisselstroom of gelijkstroom wielen zijn en hoe ik mijn meter moet instellen?

ADM. Het kan zijn dat dit in het verkeerde draadje staat, mag aangepast worden.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Stieven76

Je kan normaal je multi meter instellen op doormeten (dan buzzed of tuut hij wanneer je de 2 pennen tegen elkaar houd). Dan gewoon één pen op een wiel en de andere pen op het andere wiel. Als je meter tuut dan wil dat zeggen dat je wielen verbonden zijn met elkaar en dus niet geïsoleerd.
Als ze verbonden zijn met elkaar zijn het AC wielen. Als ze niet verbonden zijn en je meter dus niet tuut, dan zijn het DC wielen.
Ik hoop dat het wat duidelijk is  ;D

Gerolf

... tenzij je de wielafstand en flenzen wil meten ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herm Jan

niet elke multimeter geeft geluid.
Je kan het doormeten door de meter op ohm in te stellen .
0 ohm is de de wielen van wisselstroom
de meter geeft niets aan dan is het gelijkstroom.
Ho baan Nederlands.  Fremo. dig .traincontroller brons
Digikeijs DR5000

reeves

Heb zo eens een testbakje gemaakt, twee messing schroeven met platte kop, platte kanten evenwijdig op ongeveer 14mm (de groeven).
Aan de messing schroeven onderaan twee draadjes, een naar + van een 9v batterij, het andere naar een weerstand dan een led dan de - pool.
De messing schroeven zijn gemonteerd in het deksel van een aftakdoos, de led ook, de rest zit in het doosje.

As op de schroeven houden, gaat led branden -> ac wielen, brand led niet->.dc wielen.

Groet Tom

Ben

Je kunt ook KIJKEN in plaats van meten. Een 2rail DC wiel is aan een zijde geïsoleerd d.m.v. een plastic busje. Bijna niet te missen. ;)



Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Citaat van: Ben op 26 maart 2016, 16:37:58 PM
Een 2rail DC wiel is aan een zijde geïsoleerd d.m.v. een plastic busje. Bijna niet te missen. ;)
soms ook aan 2 zijden. Verder hebben 3-rail flenzen een andere vorm. Op de foto van Ben is het verschil goed te zien.