Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Aanleggen bekabeling

Gestart door RedFrits, 27 juni 2006, 14:11:33 PM

modelbaanHO

Wow, dat is propertjes gedaan. [:0]
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

- Foto 2: De gekende kabelgoot met tanden en afwerkdeksel (Klaas bedoel je deze?)

Nee, die bedoel ik niet, maar dat is ook wel heel mooi.
Ik heb eindelijk een plaatje gevonden van wat ik bedoel,
zie: http://www.hagergroup.nl/index.php?scr=1024&id=156

quf

Dit trekt toch erg op de bindruggen die ik gebruik (cfr. foto p.2 van dit draadje). Uiteraard zijn deze, die Klaas Zondervan bedoelt, steviger, zeker te zien als men beide fotos's vergelijkt; maar vermoedelijk wel en stuk duurder. Ik ben tevreden met de mijne, en Klaas zal wel tevereden zijn met de zijne; dus aan julie om te kiezen indien je naar deze soort van bekabeling zou overschakelen. Je heb ze nu beide kunnen  vergelijken (op foto); en wat de mijne betreft; voor minder dan 5? voor 100 stuks kan men al eens proberen, valt het tegen, ja dan is men nog geen fortuin kwijt.

Groeten

Frank

Frank_N

Voorlopig gebruik ik trekbandjes, om de bekabeling bijeen te houden. De trekbandjes zitten hier en daar om open spiegelogen vast. Dit om het wat overzichtelijk te houden tijdens de bouw. Zo is het ook gemakkelijk om nog kabels toe te voegen, of te wijzigen.

De onder de baan gemonteerde printen hebben respectievelijk print of gewone kroonsteentjes, die alle een nummering hebben die vastgelegd is in de beschrijving van de betreffende schakeling. Gelijkaardige schakelingen, zoals de wisselspoel versterkers hebben bovendien per functie een andere kleur kabel, om zoeken achteraf te vereenvoudigen.
Verder word ervoor gezorgd de kabels iets langer te houden dan eigenlijk nodig, enerzijds om een kleine verplaatsing van de print mogelijk te maken, anderzijds om wat ruimte te hebben mocht het nodig zijn de verbindingen korter te maken.

De bedoeling is als alles eenmaal op z'n plek zit, kabelbomen te omwikkelen met spiralloband.

De kabeltjes die van verlichtingsmasten, wisselspoelen, ontkoppelaars en seinen etc. komen laat ik los hangen, zodat deze kwetsbare zaken snel verwijderd kunnen worden indien de modelbaan verplaatst gaat worden of er een vervanging danwel een reparatie nodig is.
Groet van Frank

doomslu

Sinds kort gebruik ik met tevredenheid dit systeem dat een combinatie is van spiralen en bandjes.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Frank_N

Ziet er goed uit, Luc! Das nou precies wat ik bedoel.
Blijven die "plakkertjes" goed zitten [?] [?]
Groet van Frank

Michiel

B-Modelbouw, smetteloos! Ik kan me niet voorstellen de tijd dat je hebt ge?nvesteerd in het uitdokteren van van je bekabeling. Mij lijkt dit perfect. Ik zal zelf niet het geduld kunnen opbrengen om het zo uitgekiend te doen, maar het inspireert me bijzonder!

De montagetechniek van quf lijkt me bijzonder praktisch tijdens de opbouw van de baan. Orderlijk en gemakkelijk.

Het idee van de koperen spijkertjes van Ysbeer zijn me ook bijgebleven. Zeer handig om plaatselijke, betrouwbare verbindingen aan te passen. En het vermijdt het gebruik van lusterklemmen, wat ik eerst wou gebruiken, maar waar ik mijn twijfels over had.

Allemaal zeer inspirerend, en wie gebruikt er nog andere technieken, met eventueel een illustratie misschien, een foto? Het is allemaal zeer welgekomen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Ziet er goed uit, Luc! Das nou precies wat ik bedoel.
Blijven die "plakkertjes" goed zitten [?] [?]

Die voetjes zijn inderdaad zelfklevend. Heb je goed gezien, Frank [;)]. Blijven die goed zitten ? Op 'bloot' hout eigenlijk niet, wel op geschilderde of verniste oppervlakken. Ik neem geen risiko en schroef ze vast, want in het midden kan je er makkelijk een schroefje doorsteken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Saraan

En het vermijdt het gebruik van lusterklemmen, wat ik eerst wou gebruiken, maar waar ik mijn twijfels over had.

Wat is er eigenlijk tegen om lusterklemmen te gebruiken? Ik gebruik ze bijna uitsluitend, in mijn baan zitten er inmiddels een paar honderd. Overzichtelijke montage, en je kunt een verbinding zo nodig weer makkelijk losmaken.


loebaske

Al die klemmekes, spiraaltjes,doorvoorlussen, spanbandjes, kabelschoentjes, labels... enz enz en ook konnektor luster/draadklemmen kan je een stuk goedkoper vinden in de shop van onze club....

Michiel

Klaas, het gebruik van lusterklemmen is een prima oplossing zoals je zelf al aangaf. Ik bedoelde eigenlijk dat ik de overweging maakte tussen bedrijfszekerheid en gebruiksgemak. Na verloop van jaren is er hier en daar wel een klemmetje dat dient aangeschroefd te worden. Ik denk een combinatie te maken: spijkertjes voor railvoeding en andere permanente verbindingen, lusterklemmen voor meer kwetsbare onderdelen zoals wisselaandrijvingen en seinen.[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
... enkele foto's hoe het er onder mijn baan uitziet: ...


Bert, kun je de ontbrekende fotos er nog eens terug opzetten?
Volgens de reacties moet je oplossing erg netjes geweest zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

Ik gebruik kabelkanaal.
Is inderdaad wat duurder maar mij de dorps electricien gekocht was ik voor 70 euro klaar voor bijna alles wat grote afstanden moet afleggen.
korte stukjes naar het kanaal doe ik met trekbandjes.
Voordeel van zoon kanaal is dat je er draden eenvoudig bij kunt leggen
De meeste ander systemen (ook wel ooit gebruikt)laten dat niet toe.
Na een paar jaar zit de hel zaak dan vol net er buiten tegen gebonden draad.
Althans bij mij.
Ik ben zo een absolute planner.
wim