Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Mfx en z21

Gestart door dani, 08 maart 2016, 14:07:58 PM

dani

ik heb een probleempje met mijn nieuwe aanwinst...  De  Märklin  Thalys "Tintin" (37795) is een mfx  trein en die meldt zich normaal keurig netjes aan.
Bij de z21  (de "witte" goedkopere versie) is dat echter een probleem.   Ik krijg die niet deftig aan de praat.

Op de ECOS II is er niks aan de hand die doet het prima.   Is dit een protocol beperking op de z21 ?   Als iemand gelijkaardige ervaringen (en misschien oplossingen) heeft verneem ik het graag.    Ik overweeg om manueel op de ECOS een adresin te geven en het dan nog es te proberen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Z21/z21 en MFX is als vloeken in de kerk. Je bent veroordeelt tot Motorola want die Thalys zal niet naar DCC luisteren.

Gr, Ben.


dani

Die Motorola, daar was ik wel al aan uit hoor Ben.  Inherent aan het feit dat eht mfx decoder is, is het inderdaad zo dat die geen DCC wil horen.
Ik heb bij het (manueel) ingeven van  de trein netjes Motorola 128 steps geselecteerd.
Ik kan ook het CV1 programmeren met een adres naar keuze, maar blijkbaar "luistert" de lok gewoon niet.  Ik zal hem eens wat langer op het spoor laten staan, maar het probleem is dat hij stilletjes vooruit rijdt met de lichten aan en ik hem niet kan doen stoppen, dus moet op de rollenbank en die is net te kort want de beide stellen moeten aan elkaar gekoppeld zijn, dus 4  wagenlengtes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En intussen heb ik hem ook boven op zolder eens een rondje laten draaien met de ECOS, en dat werkte prima.
Alleen....  is er een mankementje aan de trein !!!  Bij 1 van de dubbele wagensets was er een draadje los dat van de stroomvoerende koppeling (7 polig) naar de lichtprint ging en zo doorluste naar volgend wagonstel.  Met als gevolg : vanaf dat stel  geen binnenverlichting meer !

Gelukkig had ik het probleem snel gevonden en verholpen met behulp van een "doorfluitertje" en de soldeerbout.  Maar het zou niet mogen bij een nieuw treinstel !  FOEI  Märklin !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Citaat van: dani op 08 maart 2016, 15:39:33 PM

Ik heb bij het (manueel) ingeven van  de trein netjes Motorola 128 steps geselecteerd.


Motorola 128 stappen bestaat niet. Het is 14 (MM oud) of 28 (MM nieuw). In jouw geval zal het nieuw zijn.

Gr, Ben.

dani

daar denk ik dus dat het fout gaat dan.
op de z21 iPhone app kan je  kiezen  DCC of Motorola en dan  14-28-128
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben


dani

ik zal dat eens verder testen, wie weet helpt dat

bedankt voor het mee denken Ben
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Ben,

Ook het nieuw MM protocol heeft maar 14 stappen, 14 vooruit en 14 achteruit. (Samen 28) Dit ter zijde, nu Dani zijn probleem oplossen...


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

anne w

De 37795 zal op Motorola nieuw 14 stappen rijden en als de z21 dat kan, ook op Motorola 27 stappen, en dus niet op 28 stappen (trein is van na 2010, dus puur Märklin), de 128 stappen in de app zal gebaseerd zijn op DCC "only".

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Ben

Ik refereer aan de z21 faq, daar hebben ze het over MM1 op 14 en MM2 op 28.  Verder heb ik er als DCC rijder geen kaas van gegeten. Dus gewoon even uitproberen.

Gr, Ben.

dani

ik heb de indruk dat 27 en 28  vaak door elkaar gebruikt worden.
Misvorming van de "digitale tijdperkers".    0 t/m 27 is eigenlijk ook 28, dus vandaar de verwarring.

Ik ben er nog niet toe geraakt om te testen, hopelijk vanavond.
Maar eigenlijk is het niet zo heel erg, hij zal toch op de baan met de Ecos rijden.  Ik wil echter wel weten wat "the deal" is  dus ik graaf nog even voort :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

Er zit een principieel verschil tussen de Motorola 27 stappen waar de huidige Märklin decoders en de oude 6090X decoders op rijden en de Motorola 27/28 stappen waar de oude Märklin/Esu en de Esu decoders op rijden, iets met "hele stap vooruit en gelijk halve stap terug.

Voor een uitleg zie de Duitse handleiding van de Tams centrale, Motorola 27A en Motorola 27B

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

dani

Met de  Mobile Station 1 doet hij het prima  (wel beperkt in functies natuurlijk).

Met de z21  even gesukkeld en dan toch op Motorola en 14 stappen gezet en toen kwam er beweging in.  Of eerder , toen stopte hij met doen wat hij niet moest doen en luisterde naar mijn console.

Dus inderdaad protocol  troubles  met de mfx.

Thanks om te helpen zoeken allemaal.


PS/ het probleem met het slechte contact in één van de wagonstellen is inmiddel ook verholpen en alle interieur verlichting brandt nu mooi
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 09 maart 2016, 14:51:48 PM
Dus inderdaad protocol  troubles  met de mfx.
Die protocol troubles bestaan er dus uit dat de z21 helemaal geen  mfx spreekt/verstaat.