Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Voor geprogrammeerde sound decoder

Gestart door Bronco, 01 maart 2016, 23:42:16 PM

Bronco

Hallo ,

Ik zoek een geluid decoder of hoe het noemt die de geluiden van een stoom loc bevat.
Ik kan die niet inbouwen in mijn N schaal loc , dus  naast het spoor. De geluiden moeten mee gaan met de snelheid dus  parallel aan te sluiten met de dc regelaar. Het  mag een kastje zijn of iets anders.
Ik zoek dus niet dcc te gaan , tenzij er een decoder is die analoge banen kan bedienen.

Thanks.

Bronco

dani

zo iets : http://www.finimuis.nl/htm/0062.htm

of deze : http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/190713-an-01-nl-stoomlokgeluid_generator.pdf

Het truukje iot de eerste schakeling is clever gevonden...   OM de snelheid te laten mee gaan met de regeling van de analoge baanspanning, werk je met een lampje en een LDR  (ter vervanging van de potentiometer die de snelheid bepaalt).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


argilla

Citaat van: Bronco op 01 maart 2016, 23:42:16 PM
Hallo ,

Ik zoek een geluid decoder of hoe het noemt die de geluiden van een stoom loc bevat.
Ik kan die niet inbouwen in mijn N schaal loc , dus  naast het spoor. De geluiden moeten mee gaan met de snelheid dus  parallel aan te sluiten met de dc regelaar. Het  mag een kastje zijn of iets anders.
Ik zoek dus niet dcc te gaan , tenzij er een decoder is die analoge banen kan bedienen.

Thanks.

Bronco


de vraag is waarschijnlijk een syncronisatie met de rijdende stoomlok , of begrijp ik het verkeerd ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bronco


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

maar ja... je haalde het zelf al aan... een DCC decoder die je analoge baan kan bedienen.. het bestaat eigenlijk wel.

Ze kunnen dat ALLEMAAL !!!  Als je de aansluitingen die normaal naar de DC motor lopen, nu naar je SPOOR  brengt, dan kan je met je DCC decoder  (bvb een loksound ) de lokomotief op de baan besturen en maakt de decoder intussen geluid.

Dat heeft een naam (de decoder buiten de baan) maar die ontsnapt me nu even...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

ik heb mij ook al afgevraagd waarom men het systeem van decoders langs de baan niet gebruikt. Had " toen" het idee dat het vooral om commerciele redenen ( verkoop van zoveel mogelijk decoders ) .  En dat vorige draadje dat Dani aanhaalde is eigenlijk nooit van de grond gekomen , ook waarschijnlijk Dani door het gebrek aan informatie over deze materie, die blijkbaar niet zo eenvoudig uit te leggen is . Al deed Piet een verdienstelijke poging .


Raar dat zelfs MSM ,  ons aller geliefd blad,   hier ook geen info over bezit of gevonden heeft of wat dan ook.  Dat ook hier de admins over geen of onvoldoende info beschikken om de leden te kunnen informeren , of  heb ik het mis voor  ? Anders hadden zij dit zeker al gegeven.


Dus ja wat is er van aan van deco's langs de baan ????
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bronco

Ok , veel reacties waar voor dank. Ik heb zelf al veel gegoogeld ?
Er bestaat zelfs een decoder met beweging sensor en knop batterij voeding dit te plaatsen ergens in een wagon.
Nu ik kan wel een beetje solderen maar een kit ? Neen. Ik zag op het net ergens een oplossing met een bestaande sound decoder die in een computer luidspreker met ingebouwde versterker werd geplaatst.

Stieven76

Zelf solderen is echt niet moeilijk hoor. Zoek maar eens op Google of YouTube. Uitleg genoeg te vinden.
Of gewoon aan iemand eens vragen om het je eens een keer voor te doen. En dan wat oefenen en je bent vertrokken :)

Bronco

 Hallo Dani   

http://www.mylocosound.com/ heb ik nu bekeken en op dit moment een mogelijke oplossing.
Onder tussen ook contact gehad met de uitvinder / bouwer in GB , alleen de prijs houd me nu tegen. Ik kreeg wel ook het antwoord dat een Sony afstandbediening ook kan gebruikt worden.
MRC had vroeger een analoge sound box voor stoom en diesel.

Bronco

Ondertussen gaat mijn zoektocht naar een oplossing verder en kan misschien binnenkort een te betalen oplossing kopen.
Het gaat over een prijs van ongeveer 30 euro.

Wat kan het systeem?

Vanaf dat de trein spanning krijgt , dus de schakelaar aan staat , word een stoom geluid gehoord en stoomfluit. Zodra  de trein vertrekt past het stoom geluid zich aan de snelheid aan. Men moet dan alleen maar eventjes aan een knopje draaien om zo het geluid synchroon te brengen met de snelheid van de wielen. Eens dit gedaan onthoud het systeem dit. Dit werkt voor 1 trein op de zelfde moment. Laat je eens een andere stoomtrein rijden moet je in het slechtste geval opnieuw synchroniseren. Het geluid gaat dus mee volgens de versnelling en vertraging. Ook diesels zijn verkrijgbaar.

Aansluiten ?

De aansluiting kan rechtstreeks gebeuren waar ook de 2 draadjes van je transformator worden aangesloten en zelfs aan gelijk welke plaats ergens op de spoorbaan. Er is geen + en - daar dit systeem dit inwendig aanpast.

Hoe werkt het ?

De werking kan ik niet uitleggen , want eerlijk gezegd snap ik er toch niets van , maar het systeem gebruikt dus de spanning die het meet op de rails om zo de snelheid aan te passen daarom moet men ook synchroniseren.

Is dit een oplossing voor mij ?

Indien dit doet wat de maker beloofd zeker. Want ik ben iemand die niet rap mee danst met de "commerce" tenzij ik zelf vind dat het nodig is.

Ik hoop dat dit ook andere mensen wat hulp heeft geboden.

See ya.

Bronco

Ronald

Citaat van: Bronco op 13 maart 2016, 15:27:20 PM
Ondertussen gaat mijn zoektocht naar een oplossing verder en kan misschien binnenkort een te betalen oplossing kopen.
Het gaat over een prijs van ongeveer 30 euro.


Voor 30 euro probeer je dat toch gewoon lekker uit? ;) Veel goedkoper gaat het zoals jij dit wilt echt niet worden ;)