Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Gewicht locomotieven

Gestart door just4fun, 10 februari 2016, 09:49:11 AM

Klaas Zondervan

Als je er niet aan likt is lood niet gevaarlijk.

just4fun

Hartelijk dank voor de info. Zoals ik vermoede dus geen regels. Dan zal ik het maar proefondervindelijk moeten uitproberen.
Paul

janieburton

Citaat van: just4fun op 11 februari 2016, 13:41:02 PM
Hartelijk dank voor de info. Zoals ik vermoede dus geen regels. Dan zal ik het maar proefondervindelijk moeten uitproberen.
Paul

Misschien vind je op de website van de NMRA gegevens over locomotieven en gewicht
 

Klaas Zondervan

De NMRA kent de RP-20.1 die gaat over wagengewichten. Maar over de gewichten van locomotieven kan ik daar niks vinden.

Havoc

Je zoekt het gewicht van het 1:1 voorbeeld en deelt dat door de schaal tot de derde macht. Et voilà,..gewicht op schaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Zo simpel is het niet. Veel locs met 2-assige draaistellen wegen ongeveer 80 ton. Als je jouw rekentruc daarop toepast (voor H0) kom je uit op 120 gram. In werkelijkheid zijn zulke locs ongeveer 4 keer zo zwaar. En dat is maar goed ook, anders zou je te weinig trekkracht overhouden.

Havoc

Dat is dan niet op schaal hé :D Waar zijn al die puristen als je ze nodig hebt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Mocht je alle weerstanden/wrijvingen ook kunnen delen dan zou 120gr volstaan...

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 februari 2016, 15:20:20 PM
De NMRA kent de RP-20.1 die gaat over wagengewichten. Maar over de gewichten van locomotieven kan ik daar niks vinden.

Was maar een voorstel, ken enkel de NMRA omdat ik gehoord had dat die de tegenhanger is van MOROP NEM normen
 

Klaas Zondervan

De NMRA is inderdaad net zo'n organisatie als de Morop. Alleen is de NMRA veel ouder.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 februari 2016, 23:55:48 PM
De NMRA is inderdaad net zo'n organisatie als de Morop. Alleen is de NMRA veel ouder.

Dan heeft men bij MOROP de mosterd daar gaan halen of is dat dan te kort door de bocht?
 

Klaas Zondervan

Nee, dat is niet te kort door de bocht. Als je zaken gaat vergelijken dan blijkt dat de Morop veel zaken identiek heeft aan de NMRA. Bijvoorbeeld de maten van wielen, wielstellen en wissels zijn bij H0 praktisch identiek. Alleen in de hoogte van de flenzen zit een verschil.
Wat de wagengewichten betreft heb ik die vergelijking nog niet gemaakt. Daarvoor moet je alle getallen uit het imperiale maatstelsel eerst omrekenen naar SI waarden.