Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Gewicht locomotieven

Gestart door just4fun, 10 februari 2016, 09:49:11 AM

just4fun

Voor rijtuigen en wagens zijn er NEM-normen die het gewicht het voertuig bepalen in functie van hun lengte.
Bestaat er ook zo'n norm betreffende het gewicht van loco's?
Paul

Gerolf

Bij mijn weten niet. Mij lijkt de norm "zo zwaar mogelijk"  ;)
Motor en overbrenging moeten het ding natuurlijk wel in beweging krijgen, en 't mag niet door zijn poten zakken ...  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Vooral bij kleinere schalen is zo zwaar mogelijk wel degelijk het juiste antwoord. Prop het lokje zo vol mogelijk lood, in elk hoekje en gaatje, elke gram maakt verschil, althans dat is bij schaal N in elk geval een ongeschreven regel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Naar het schijnt kan je in winkels voor golfspullen wolfraam krijgen, nog dichter dan lood.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

maar lood snij je op vorm met een mes of een schaar... wolfram daarentegen?

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Aan wolfraam geraak je gratis, sparen in gloeidraden van versleten halogeenlampen  :) , goud daarentegen...

Klaas Zondervan

De praktijk laat zien dat de chassis van locs meestal van zamac zijn gemaakt. Dat bestaat grotendeels uit zink, en dat is minder dan half zo zwaar als goud of wolfram. En ongeveer even zwaar als staal. Er valt dus nog wat te winnen door een ander metaal te nemen, platina bijvoorbeeld. Wil je helemaal tot het uiterste gaan dan moet je uranium nemen. Maar dat is alleen op de zwarte markt te koop. ;D

efl045

En als je magnetiseerbare rails hebt kun je magneetjes gebruiken, zo rijden ze zelfs ondersteboven  :)
http://www.supermagnete.nl/Toepassingen-van-magneten/Trein-ondersteboven?category=all&big=1963

Ik gebruik magneetjes om onze slotcars wat vaster op de baan te houden  ;)

NielsVV

Citaat van: efl045 op 10 februari 2016, 11:17:14 AM
Ik gebruik magneetjes om onze slotcars wat vaster op de baan te houden  ;)

Doping in het slotracen!?
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

efl045

Enkel buiten competitie hé  ;)

argilla

#11
Citaat van: Gerolf op 10 februari 2016, 10:05:55 AM
Bij mijn weten niet. Mij lijkt de norm "zo zwaar mogelijk"  ;)
Motor en overbrenging moeten het ding natuurlijk wel in beweging krijgen, en 't mag niet door zijn poten zakken ...  :D
http://www.nproject.org/nlersen/nem-normen-downloaden.html
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Citaat van: Dirky op 10 februari 2016, 11:05:58 AM
maar lood snij je op vorm met een mes of een schaar... wolfram daarentegen?

Je kan het kopen als kogeltjes (zoals hagel voor jachtpatronen), soort mastic, allerhande cilindertjes en kubusjes. Andere gemakkelijk te vinden soort zijn groene TIG laselectrodes in verschillende diameters. Kan je breken, doorslijpen met een dremel etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Een verwijzing naar de Morop normen is in dit verband niet zo zinvol. In NEM302, die over de gewichten gaat, staat uitdrukkelijk dat die niet van toepassing is op krachtvoertuigen.

janieburton

Lood is toch de laatste tijd ui den boze omdat er gevaar bestaat voor loodvergiftiging(geen loden waterleidingen meer, geen lood meer aan de wijnflessen, enz....)