Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Laser, plotter ??

Gestart door Peter, 26 januari 2016, 14:03:16 PM

Peter

Een vraagje:
Ik heb voor een projectje 4 gelijke stukken nodig in 3 mm plasticard.
Kunnen zo'n stukken (onregelmatige vorm) gesneden worden met een laser enz. en wie heeft er de mogelijk om zoiets mits vergoeding
voor mij te doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Styreen laseren is niet echt een goede oplossing. Ik denk dat je het eerder bij de snijplotters of frezen moet gaan zoeken.

Stuur anders David een mailtje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

3 mm met de snijplotter, vergeet het maar. 1 mm is zelfs al niet mogelijk met een hobnyplotter.
Dat zal eerder frezen worden laten snijden met de lazer maar dan niet uit styreen.

dani

of de goeie ouwe figuurzaag gebruiken ???

https://nl.wikipedia.org/wiki/Figuurzaag

we vergeten te vaak onze ouwe trouwe metgezellen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 26 januari 2016, 15:41:51 PM
of de goeie ouwe figuurzaag gebruiken ???

Peter,
Je tekening afdrukken of kopiëren, versnijden zodat je zo weinig mogelijk verlies hebt van je 3 mm styrene. En dan het 'wondermiddel': styrene plaat heeft vaak een gladde en een matte kant (bij twee matte kanten speelt het geen rol).  Neem de matte kant en een Pritt lijmstift.  Kleef je ontwerp op je styrene en rol die goed vast met eventueel een behangaandrukker (weet niet juist hoe het heet maar het is een rubberen aandrukrol). 
Haal die beugelzaag boven.  Diep adem halen, goeie bril opzetten, achtergrondmuziekje en je bent vertrokken...  ...Houd wel een fijn (hand)boortje in de omgeving om af en toe een aanzetgaatje te boren.

Dergelijke zaag gebruik ik in bijna alle materiaal (styrene, plaaster, messing, koper, alu...) voor 1000 en 1 toepassingen.  Zorg wel dat je heel fijne zaagjes hebt (= veel tanden) en voldoende voorraad want soms gaan ze een eeuwigheid mee en soms zijn ze na enkele seconden reeds gebroken.

Have fun!
Groetjes, Peter


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 26 januari 2016, 19:13:30 PM
AMEN to that brother !

Het hoeft niet altijd duur en high-tech te zijn.  Vaardigheden (skills) zijn ook nog belangrijk  ;)
Groetjes, Peter


Havoc

Zoals een collega in club dat noemt: "de handlaser".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Groetjes, Peter


Havoc

Heb even in dat draadje gekeken, en als ik me goed herinner heeft Metaleuven een goeie selectie van die zaagjes (metaal en hout).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Figuurzaagjes en/of zelf snijden is geen optie, want ondanks dat ik toch al een redelijke ervaring heb in modelbouw, is het niet mogelijk om vier (4)
identische stukken te snijden of zagen. Identiek wil zeggen zonder afwijking van elkaar qua afmeting of vorm.
Heb het geprobeerd doch het lukt niet om de rechte lijnen echt zonder afwijkingen  echt recht te krijgen en dat in verschillende richtingen.
Nee, enkel zoals reeds aangehaald met een snijplotter of een frees, denk ik het juiste resultaat te bekomen.
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

Dan ga je iemand moeten vinden met een cnc frees....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Eender welke methode, je hebt altijd toleranties.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

Dag Peter,

Je kan Styreen laten snijden met de laser. Ik heb dit gedaan voor de bouw van mijn brug maar je moet er wel rekening mee houden dat je enige braamvorming krijgt.
Goedkoop is deze werkwijze niet.
Ik zou moet het wel eens opzoeken maar het was een firma uit Merksem die deze werken uitgevoerd hebben.
Voor de snijwerken inclusief materiaal was dit rond de 400€.

Mvg
Koen

Nooit te oud om te leren

PeterC

Citaat van: Peter op 27 januari 2016, 17:52:43 PM
...Identiek wil zeggen zonder afwijking van elkaar qua afmeting of vorm...

Peter, moet het styrene zijn?  Is 3D printen (oa Shapeways) geen optie?

Groetjes, Peter