Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Verkiezing model 2015

Gestart door doomslu, 03 januari 2016, 11:04:08 AM

Thommy

Citaat van: raf op 03 januari 2016, 11:16:35 AM
Luc daar wil ik voor mij zelf antwoord op geven want ik heb ook niet gestemd

eerst mijn voorkeur gaat uit naar stoom en diesel tractie tijdperk 3 met heel vroeg 4
de loco's die ikzelf niet 1-1 heb kunnen bekijken die zeggen mij niets al vallen ze onder mijn voorkeur
de prijs is wat de zot er voor wil geven en als ik een loc te duur vind dan blijft hij gewoon staan maar ik ga er dan ook geen commentaar over geven
er worden mooie zaken aangeboden en hoe meer snufjes hoe interessanter denk ik maar niet voor mij want ik moet al die mooie elektronica er uit slopen om er dan een fru 5550 in te zetten of een marklin omschakelaar
dit is eigen aan mijn baan besturing en heeft niets te maken met de fabrikanten
eigenlijk zouden ze een gemotoriseerde loco moeten uit brengen waar je dan nadien zelf kunt kiezen wat je der in wil zetten
sommige worden uitgeleverd met een uhlenbrock decoder en de eigenaar vervangt deze door een esu decoder zo ????

dit is mijn visie op waarom ik niet gestemd heb en zo zullen er ook wel andere mensen een andere visie hebben
oeps ben ik nu off topic dan was dat niet de bedoeling

gr raf

ik volg u deels...
Als je hier ziet wat sommigen doen om een loc te voorzien van andere leds/decoders/sound/... dan stel je je soms de vraag waarom een fabrikant überhaupt nog een decoder monteert van fabriek af. OF als je een model wil, moet je soms een "te dure" grap erbij kopen. bv. De 55 van VanBiervliet. Mooie loc, zeker en vast. Maar wil je digitaal+sound, moet je een rookgenerator erbij nemen.

Wat dan wel in de laatste/voorlaatste MSM staat, dat Piko iets doet met de feedback met de 73/82 is wel lovenswaardig. Dus het is wel zo dat er zaken gebeuren, echter als deze ook meeluisteren.

nu, we gaan hier weer zwaar offtopic (en ja, ik heb er ook deels fout aan)... beter opsplitsen?
Greetz

Thommy

Huugooke

De Piko 7301 omgeruild voor één met geluid, rijdt beter dan zijn voorgangers. Heb hem wel even op de kuisborstels moeten zetten vanwege vuile wielen, maar voor die prijs heb ik dat er voor over!

Dirky

Citaat van: doomslu op 03 januari 2016, 11:04:08 AM
Een beetje off-topic, mijn excuses hiervoor, maar het is wel iets menselijks: veel commentaren geven, maar als er dan de gelegenheid gegeven wordt om echt de mening te zeggen, dan zwijgt men.
Een voorbeeld? Onze verkiezing van het model van het jaar. Geen 10% van de lezers doet de moeite, maar hoe kunnen de fabrikanten dan weten wat er echt leeft onder de modelspoorders?  :-\
Volgens mij toont de verkiezing "model van het jaar" helemaal niets i.v.m. wat de markt vraagt. Eventjes overdrijven: "als iedereen stemt op een stoomloc, en de fabrikant veronderstelt hierdoor dat een stoomloc "hot" is, dan staan er bij de volgende verkiezing enkel stoomlocs in."
Nu stemmen er velen op "iets", omdat wat ze zouden willen er gewoon niet tussenstaat.

Als (zeer) kleine serie fabrikant zou ik het veel leuker vinden mocht er een (goed georganiseerde) enquête gehouden worden (via MSM bvb) waarbij de lezer kan aanduiden wat hij wilt...

Al dit "off-topic" mag gerust afgesplitst worden. Ik denk dat er nog deftig verder over gebrainstormed kan worden.

oebr

ik was wel blij met de Leopards-treinladingversie van Artitec, voor mij persoonlijk de belangrijkste moba-items het afgelopen jaar, en die stonden gelukkig wel in de keuzelijst. De 82/73 was waarschijnlijk wel het meest besproken item van het jaar.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

59erke

Citaat van: Dirky op 03 januari 2016, 19:46:59 PM
Als (zeer) kleine serie fabrikant zou ik het veel leuker vinden mocht er een (goed georganiseerde) enquête gehouden worden (via MSM bvb) waarbij de lezer kan aanduiden wat hij wilt...

Al dit "off-topic" mag gerust afgesplitst worden. Ik denk dat er nog deftig verder over gebrainstormed kan worden.

Krijg hier een deja-vu naar eerdere draadjes hier gehouden op het forum, waar telkens een goedbedoelende ziel het draadje opent en waar het draadje dan vervolgens heel stil sterft omwille de zeer weinige reactie. De mensen die dan oprecht interesse hebben worden dan ook in de kou gezet.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

Vandaar dat ik er "goed georganiseerde" aan toevoeg. De meeste draadjes krijgen hier idd heel snel - en steeds door dezelfde personen - een café-toog-wending...

philippe_007

#21
Dirk,
Geen idee of je het doet of niet,
maar waarom organiseer jij als klein serie fabrikant zelf zo geen rondvraag bij uw klanten en/of toekomstige klanten?
Zo kom je dan zelf toch te weten wat wel of niet leeft bij de klanten ?

Ik kan mij voorstellen dat MSM-lezers bv al andere wensen hebben dan bv MSM-forumleden, en dit kan ook volledig anders zijn dan de thuis modelbouwer die geen boeken/tijdschriften leest of zelf modelbouwers die niet naar beurzen gaan.

Dit is zeker geen kritiek, maar het resultaat van een enquete zal voor bv Roco of Maerklin en u volledig verschillend zijn of zelf niet bruikbaar.

Als fabrikant zou het interessant zijn om op regelmatige tijdstippen of zelf na x-tijd van een aankoop de klant een vragenlijst te laten beantwoorden of punten laten doorgeven dat de klant graag anders zouden hebben.

Verschillende automerken doen dit bv na een bezoek aan de garage, banken sturen hun klanten regelmatig enquetes,.... Maar winkels of fabrikanten van modelbouw treinen heb ik het nog nooit weten doen.

BC911

Citaat van: Huugooke op 03 januari 2016, 18:31:48 PM
De Piko 7301 omgeruild voor één met geluid, rijdt beter dan zijn voorgangers. Heb hem wel even op de kuisborstels moeten zetten vanwege vuile wielen, maar voor die prijs heb ik dat er voor over!
Hier hetzelfde. De wielen waren vuil waardoor hij niet goed reed.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Dirky

Ik ben er te klein voor Philippe. Daarmee bedoel ik dat als ik zelf iets zou organiseren, er wellicht verwacht zou worden dat ik de winnaar van de poll op de markt breng. En misschien kan ik dat niet waar maken...
Onafhankelijk verkregen info die wordt doorgestuurd naar "fabrikanten" kan naargelang de grootte van de fabrikant deftig geëvalueerd worden...

oebr

Dat laatste durf ik een beetje tegenspreken Philippe. De laatste jaren heb ik al heel wat gerealiseerd zien worden door allerlei ..-Models fabrikanten. Mits goeie argumenten en documentering zijn zij vaak wel geïnteresseerd om bepaalde zaken te produceren (Sicco en Luc zullen dat wel beamen).
Bij grote merken zoals Roco moet je meer moeite doen, en wat Duits broebelen, maar zelfs die willen soms luisteren. Al zijn er uitzonderingen zoals Brekina die daar vreemd genoeg minder voor open staan. (Brekina heeft voor SAI een Saviem/Renault bestelwagen uitgbracht die voor ons in tp IV ook als RTT camionette zou kunnen, en de FIAT Zeta bestond vroeger ook in een NMBS versie. Maar ze wagen er zich niet aan, terwijl ze wel voor de dag kwamen met een wat bizarre NMBS mercedes camionette op rood onderstel die er op lijkt..)

Aan Dirk kan ik alvast zeggen dat bvb die dorpskern en die kerk alvast heel interessant klinkt.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

mark7758

Beste Moderators,
Is het een idee om dit in een aparte rubriek verder te doen. Dan kunnen we hier weer over nieuwe modellen praten?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

philippe_007

@Dirk,

inderdaad als je een enquete maakt over wat de klanten zouden willen dan is de kans groot dat het resultaat iets is dat praktisch niet haalbaar is.

Maar bv uw klanten vragen wat ze van uw diehoekige industriemast vinden of wat ze eventueel anders zouden willen. Ik kan mij voorstellen dat er eventueel klanten zijn die uw afgewerkte masten in verweerde versie zouden willen. Of met betonnen sokkel...
Anderen wouden bv de juiste verf erbij willen kopen.
Je zal natuurlijk tal van vragen of opmerkingen krijgen dat je niet echt iets  mee kan aanvangen of de vraag te klein is, maar als bepaalde dingen regelmatig terug komen kan het wel zijn dat je deze gaat opnemen.

@oebr,

de fabrikanten moeten natuurlijk steeds de rekening maken of iets haalbaar en winstgevend gaat zijn.
Grote fabrikanten zullen het veel moeilijker hebben om snel op vragen van klanten in te spelen, soms omdat ze arrogant zijn en het beter weten, maar ook hun structuur van hun firma's, alles wordt onderzocht, berekend en dan moet het een bepaalde procedure volgen om daar kruipt tijd in, ondertussen hinkelen ze achter op anderen die sneller op de bal kunnen spelen. Dit zal dus zeker ook een reden zijn waarom grotere fabrikanten meer hun eigen strategie volgen ipv naar klanten te luisteren.

Kleinere fabrikanten kunnen daar het verschil maken en zo een stuk van de boterham nemen.


59erke

Citaat van: mark7758 op 03 januari 2016, 21:27:26 PM
Beste Moderators,
Is het een idee om dit in een aparte rubriek verder te doen. Dan kunnen we hier weer over nieuwe modellen praten?

Citaat van: mark7758 op 03 januari 2016, 21:27:26 PM
Beste Moderators,
Is het een idee om dit in een aparte rubriek verder te doen. Dan kunnen we hier weer over nieuwe modellen praten?


+1

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }