Nieuws:

Nu in MSM 256 BANEN: Station Aalst 2000 * Ontario * Sixteen Tons

Hoofdmenu

LED's verschillende spanningen?

Gestart door Peter, 30 december 2015, 14:09:29 PM

Gerolf

Lees even wat Klaas schrijft, Peter.
Start met 1000 Ohm (= veilig voor je leds)
waarschijnlijk branden ze dan te fel voor je auto,
voeg weerstand(en) toe om verder te dimmen naar smaak
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

...1000ohm en een regelbare weerstand in serie, dan kan je ze "dimmen" naar believen. Maar dat heb precies al eens uitgelegd. :-\

Geert

Peter,

Je hebt bij Gerolf toch ook 'alles-etende-LED schakelingskes' besteld? Deze zijn ideaal voor wat je vraagt...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Peter

Ja inderdaad Geert. maar ik heb geen flauw benul van hoe dat ik die dingen moet aansluiten.
Zal eens terug naar Gerolf moeten gaan of bellen.

Heb net een eerste probeerseltje gedaan, namelijk 1 ledje in een verkoopswagentje  (in H0) van Fürstenberg bier (ha ja, Zwarte woud hé)
Ledje zit tegen het plafond maar op de foto reflekteerd het wat op die witte muts van de verkoper.
Heb er 1,5 kohm voor gebruikt en zou er waarschijnlijk nog beter  2 k ohm voor gebruiken. sorry maar de foto is niet scherp genoeg

PS: Gerolf die heel kleine weerstandjes die je gebruikt heb voor die autobus van mij zijn die makkelijk te solderen?
Die zijn wel heel goedkoop: 300 voor 1,95 euro.

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Tja, ik kan dat wel eens komen uitleggen, zo ver is het niet, maar als je't niet vraagt.... ;D

dani

Citaat van: Peter op 30 december 2015, 14:51:14 PM
Dat is algebra voor mij. Daar snap ik niks van.
Sorry maar OOIT ga je dan toch eens moeten leren rekenen.
Een weerstandje berekenen voor een LED als je de Forward spanning en de voedingsspanning alsook de stroom kent is peanuts.

R =   (Vin - Vfwd) / I   

Vin=ingangsspanning (voedingsspanning)
Vfwd = forward spanning van de LED  (bvb 1,8 - 1,ç --- 3,2  Volt)
I = stroom    (bvb  0,015  voor 15 mA)

R =  (12V - 1,8 V ) / 0,015 =   10,2 V / 0,015 =   680 Ohm
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bellejt

als je mijn linkje volgt moet je zelfs niet kunnen rekenen :)

Huugooke

Ik denk niet dat je het eenvoudiger hebt gemaakt voor Peter, Dani  ;D
Dat hij het toch eens moet doorgronden is inderdaad een waarheid als een ko. locomotief.
Maar je kunt dat hier vijftig keer op papier, pardon scherm zetten, (wat intussen gebeurd is, en niet alleen voor Peter) er gaat niets voor een demonstratie.
De allerminste basiskennis van elektriciteit, de Heilige Wet van Ohm, is wel een vereiste. En vooral dat je die begrijpt.

Huugooke

Citaat van: bellejt op 31 december 2015, 14:48:23 PM
Klopt, maar als je niet weet wat je moet invullen..

Klaas Zondervan

Citaat van: bellejt op 31 december 2015, 14:48:23 PM
Ik ben geen voorstander van zulke rekenhulpjes. Je leert er niks van, en als je per ongeluk iets fout invult krijg je een verkeerde waarde zonder dat je dat in de gaten hebt. Leren doorgronden waar je mee bezig bent is het beste, en niet te gauw roepen: ik snap er geen hout van.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 december 2015, 15:15:44 PM
en niet te gauw roepen: ik snap er geen hout van.

.. of gewoon volharden in de boosheid en elke keer je een weerstandje moet berekenen, hier een nieuw topic openen en dan klagen dat je "te moeilijke hulp" krijgt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Een beetje respect voor vraagstellers mag wel zeker op de laatste dag van het jaar ;)

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Huugooke

Citaat van: Geert op 31 december 2015, 17:08:23 PM
Een beetje respect voor vraagstellers mag wel zeker op de laatste dag van het jaar ;)

Geert
Maar morgen mogen we terug cassant zijn hé  ;D

raf

gewoon nie moeilijk doen een een potmeter onder de baan monteren van 1 k
meer slags kosten ook haast niks en je regelt gewoon welke licht sterkte je moet hebben
wel die ene laten zitten hé anders is het fhhhhht en het lich is uit

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: Peter op 31 december 2015, 12:48:55 PMPS: Gerolf die heel kleine weerstandjes die je gebruikt heb voor die autobus van mij zijn die makkelijk te solderen?

Euh ... gewone weerstandjes (met draadjes) zijn veel makkelijker. Als je genoeg plaats hebt onder je baan zou ik die gebruiken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw