Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

LED's verschillende spanningen?

Gestart door Peter, 30 december 2015, 14:09:29 PM

Peter

Wil net rode LED's bestellen bij LedBaron, maar merk ineens dat deze voor een voeding van 1,8-1,9 volt zijn, en dit in tegenstelling met de witte die gewoonlijk voor ong.3 volt zijn. Is dat normaal?
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

hangt van het type af, 1,9 is vrij gewoon.
Als je het nog eens wil nalezen:
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_2.html

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 30 december 2015, 14:09:29 PM
.....dat deze voor een voeding van 1,8-1,9 volt zijn, ....
De voeding moet niet 1,8-1,9 volt zijn. Er staat 1,8-1,9 volt over als je er stroom door stuurt. Bij leds moet je de stroom beheersen, de spanning ontstaat dan vanzelf.

Het is inderdaad zo dat er verschil is in spanningsval over leds. Rode, gele een groene zitten rond de 2 volt, witte zitten op 3 volt.
Er is zelfs een klein verschil tussen rode, gele en groene.

Peter

Ik moet zowel de rode 603 en 805 bestellen voor de achterlichten van modelauto's. Deze Led"s worden dan per 2 in serie aangesloten, net zoals de witte trouwens. Welke weerstand heb ik dan voor de (in serie) twee witte en voor de in serie 2 rode nodig met als stroombron 16Volt (wisselstroom met diode)
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

doorgestuurde link lezen Peter; daar staat het haarfijn in uitgelegd.
Als je vertrekt van wisselstroom met één diode en geen condensator wordt de berekening wel extra moeilijk  ;D

Peter

Dat is algebra voor mij. Daar snap ik niks van.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Dat is wel ambetant natuurlijk, nochtans slechts eenvoudige rekensommen.
-Een wisselspanning "gelijkrichten" geeft niet zomaar dezelfde gelijkspanning
In de praktijk ligt die veel hoger.
-Een Led is geen lamp maar een halfgeleider, zoiets als een transistor, die toevallig ook licht geeft.
-Een LED laat pas stroom door op een bepaalde spanning, afhankelijk van het tyoe (1.8...3 volt)
-Eens die spanning bereikt is het hek van de dam: de stroom zal blijven stijgen tot de led kapotgaat, als we geen voorzorgen nemen.
-Daarom moet de stroom beperkt worden tot het maximum dat de LED kan verdragen, meestal 0.02 Ampère.
-Daar dient die voorschakelweerstand voor.
-Die wordt berekend met de wet van OHM
-Het is geen goed idee om verschillende types Leds in serie of parallel te plaatsen, waarschijnlijk zal er één niet of slecht branden.

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 30 december 2015, 14:51:14 PM
Dat is algebra voor mij. Daar snap ik niks van.
Even tijd nemen om het goed te lezen.
Vragen over leds komen steeds weer terug, en dat komt omdat mensen niet de moeite nemen om zich even in de theorie te verdiepen.

Peter

Wat ben ik van plan:

Ik heb een aparte stroomkring voor meerdere automodellen gemaakt met als ingang 16 volt wisselstroom waar nog een 4-polige gelijkrichter type C1500R op aangesloten is.
Als ik het goed begrijp heb ik op die stroomkring gelijkstroom, wat betekend dat ik geen diodes niet meer nodig heb in de afzonderlijke modellen..
Per model voorzie ik twee aparte stroomkringen, dus een kring met witte twee led's in serie (met weerstand ??) en een kring met twee rode led's in serie (met weerstand ??)

Het enige dat ik dus wil weten welke weerstanden is als minimum moet gebruiken, want als ik het goed begrepen heb kan ik die verzwaren door een hogere OHM gebruiken om het licht wat te dimmen moest het te fel zijn.

Ja? 
Met vriendelijke groeten
Peter

Geert

Peter een vraagje ter verduidelijking,

zijn dit statische modelauto's omdat je over wisselspanning voeding hebt?

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

bellejt

als je er een brugje achter zet dan gaat de spanning van 16 V normaal naar iets meer dan 22 V  (16 V X vierkanstwortel 2) . Met de link en je gegevens in te vullen kan je dan de kleinste weerstand berekenen.Ik zou als stroomwaarde 10 mA kiezen.Is bij de huidige leds reeds meer dan voldoende.

http://www.eclecticsite.be/elec/led.htm

Klaas Zondervan

De vraag welke weerstand je moet toepassen is alleen maar goed te beantwoorden als je weet welke leds je wil toepassen. De belangrijkste vraag is hoeveel stroom de leds maximaal kunnen verdragen.
Als vuistregel kun je stellen dat 1k (1000 ohm) altijd veilig is om mee te beginnen. Maar je leds zullen dan ongetwijfeld te veel licht geven. Het zou me niks verbazen als je uiteindelijk op 10k uitkomt.
Tenslotte wil ik zeggen: niet te bang zijn en gewoon wat experimenteren.

Peter

Inderdaad Geert. De modelletjes zijn statisch. Auto vrachtwagen modellen van Herpa, Busch, Brekina enz op schaal 1/87
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: bellejt op 30 december 2015, 15:52:52 PM
als je er een brugje achter zet dan gaat de spanning van 16 V normaal naar iets meer dan 22 V  (16 V X vierkanstwortel 2) .
Dat geldt alleen maar als je er ook een afvlakcondensator bij zet.

bellejt

juist klaas maar ik hou het gewoon als basis aan.Beter is zelfs dat die condensator erachter zou staan.Eentje van 1000 µF is al meer dan voldoende.Zelfs 470 zou genoeg zijn.Kwestie van die rimpel weg te halen :)