Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nmbs M7

Gestart door ward, 18 december 2015, 20:42:29 PM

SuSke

De snoetjes gaan allemaal in dezelfde richting. Deze heeft veel weg van een "desiro"-kopke
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jurgen

Citaat van: OlivierV op 19 december 2015, 19:34:31 PM
Nu ja, wat functionaliteit betreft zou het inderdaad veel handiger zijn dat alles eens met mekaar zou kunnen samenwerken en communiceren. Op dat vlak kunnen ze in België wel een voorbeeld nemen aan Zwitserland.


Onze tweetjes reden toch perfect compatibel samen met elkaar rond. Een leek kon zelfs het verschil niet zien tussen de verschillende reeksen.
En eerlijk is eerlijk, ik zag het verschil ook niet altijd, tot ik het nummer zag.


Je kan zeggen wat je wil van de moderne locs, rijtuigen en treinstellen, maar ik vind ze heel modern lijken. Of het mooi is, dat is een andere zaak en dat zal voor iedereen anders zijn.

Als ik goed gehoord heb, dan zouden voorlopig eerst alleen de rijtuigen komen en pas later zou men beslissen om gemotoriseerde stuurstanden te bestellen of niet. Ik kan me vergissen of de berichtgeving kan fout geweest zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

2012

Citaat van: celtjan op 19 december 2015, 13:10:42 PM
Klinkt als een leuk concept. Maar de opmerking hierboven kan best wel es waarheid worden. Ik meen het idd begrepen te hebben dat deze nieuwe al dan niet gemotoriseerde (stuur)rijtuigen compatibel moeten zijn met de reeds bestaande dubbeldeksrijtuigen en hun voorspanloc's.
Bij onze oosterburen doen het ze al enkele decenia zo, dat de nieuwste loc's ook met de oudere stuurrijtuigen inzetbaar zijn.
Alleen, hebben we hier een kakofonie aan concepten en systemen.

Gr,
Jan

ze moeten compatibel zijn met de 18/19, das dus gewoon mux systeem, aangezien dit via de uic kabel gaat is da ni zo moeilijk he.

Metpetergaathetbeter

rijden er veel loc's rond met een Mux koppeling ?

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 december 2015, 10:37:54 AM
rijden er veel loc's rond met een Mux koppeling ?
MUX koppeling bestaat niet. Mux is als ik het uit mij hoofd goed heb een soort van manier waarmee stuurstandrijtuigen met locomotieven communiceren.

Wat wel bestaat is een GF-koppeling, hiermee zijn alle reeks 19 locomotieven en een ongeveer de helft van de locs uit de reeks 27.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Citaat van: OlivierV op 20 december 2015, 10:43:21 AM
Wat wel bestaat is een GF-koppeling, hiermee zijn alle reeks 19 locomotieven en een ongeveer de helft van de locs uit de reeks 27.

uitgerust.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#21
Citaat van: Jurgen op 20 december 2015, 11:05:02 AM
uitgerust.
Tja Jurgen als je niet veel moet werken op je werk ben je dat hé ?

met GF uitgerust had ik wel begrepen  ;D ;)

stefanic

Hier een kleine indruk van de 4 types rijtuigen (beschrifting is maar een studie, begreep ik):

Van links naar rechts:
-stuurstand met 2e klas afdeling en bagageafdeling
-2e klas
-combi 1e klas (boven) en 2e klas (beneden)
-stuurstand gemotoriseerd met (kleine) 2e klas afdeling

Voorzien zijn treinstellen 4delig (zoals afbeelding) of 6-delig (met extra B- en AB-rijtuig) of als gesleept materieel (net als huidige M6)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

ward

MUX is idd de manier van communiceren tussen loc en stuurstandrijtuig.
De 27 en 18/19 hebben idd allemaal MUX.
Momenteel is mn bezig met in de M4 en M5m ook mux in te bouwen zodat deze met de 18/19 en de 27 ook kunnen rijden (er rijden er al een heel deel zo rond). Want vroeger konden ze enkel met de 3 treinkabels in combinatie met een 21 bestuurd worden.
Daardoor dat je ook geen 21 en 27 samen in dienst zal zien (ene heeft mux, andere niet).
De automatische GF koppeling is idd op een deel van de reeks 27 later ingebouwd, en nu sinds december ook effectief in commerciële dienst op de HLE 19.

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 20 december 2015, 11:05:02 AM
Citaat van: OlivierV op 20 december 2015, 10:43:21 AM
Wat wel bestaat is een GF-koppeling, hiermee zijn alle reeks 19 locomotieven en een ongeveer de helft van de locs uit de reeks 27.

uitgerust.
Dankjewel. (:
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Dus gaan er geen A-rijtuigen meer zijn maar enkel AB of zie ik het verkeerd?

Ik zou het een goede zaak vinden omdat ik in de eerste klas afdelingen nooit een volledig gevuld rijtuig zie meerijden. Het zijn de tweede klas rijtuigen die altijd propvol zitten.
Trouwens, wat is tegenwoordig nog het verschil tussen eerste en tweede klas? Dat is toch niets meer?


@ Ward: Gaat men de M4 echt nog met Mux uitrusten? Zijn die niet stilaan aan hun laatste kilometers toe, net als de I6?

@ Olivier: Graag gedaan.  ;D ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ward

@ Jurgen:
Overlaatst een HVR M4 in Brussel-Zuid gezien samen met een HLE27.
Ik weet dat ze er testen mee waren aan het doen, maar dat er met de 18/19 problemen waren, met de 27 niet.
Of m'n hier verder mee zal doen heb ik geen idee van, maar m'n was er allesinds mee bezig.
Bij de presentatie op 21 mei 2015 bij de voorstelling van de vernieuwde 800 sprak m'n enkel over de M6, M7 en desiro
bij de vernieuwing van de rijtuigen. Ook wil m'n overigens zoveel mogelijk uniform materiaal, wat beter zou zijn
voor het stockbeheer en reparaties.
Hieronder trouwens foto van de presentatie hoe de NMBS tegen 2023 hun materiaal wil gaan inzetten (oa exit 21/27)



Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Jurgen

Als ik dat schema bekijk dan gaat het er in 2023 bijzonder eentonig uitzien in het reizigersverkeer.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Oei en den 13 gaat er precies ook al uit zijn? :s Of gaan die allemaal naar B-logistics gaan?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Bedankt Stefanic voor het schemaatje. Dat bevestigd mijn vermoeden dat het gemotoriseerd stuurrijtuig een groot gedeelte 'locomotief' zal zijn.

Ik vind die snoetjes op de 'foto' alleszins beter geslaagd dan de huidige stuurstanden van de M6.

@Jurgen. Neem eens een trein 's avonds tussen Brussel en Luxemburg. Je zult zien dat ook eerste klas vol zit hoor.
Ik hoop dat ze eerste klas niet afschaffen, want ik heb echt geen zin om uren lang het gejengel van tieners en andere kinderen te moeten aanhoren hoor.
Je hebt wel gelijk dat het comfort niet veel meer scheelt tussen 2e en 1e klas, maar het comfort zit 'm meer in de medereizigers en -inderdaad- vaak in het plaatsaanbod.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *