Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Grootbedrijf => Topic gestart door: ward op 18 december 2015, 20:42:29 PM

Titel: Nmbs M7
Bericht door: ward op 18 december 2015, 20:42:29 PM
Vandaag heeft de NMBS het mega-order officieel bekend gemaaakt voor de M7.
Fotos staan voorlopig enkel op hun fb pagina en twitter account.
Ik probeer vanavond hier enkele foto's te plaatsen..
Persmededeling van hln:

http://www.hln.be/hln/nl/926/Geld/article/detail/2561133/2015/12/18/NMBS-plaatst-megaorder-voor-dubbeldektreinen.dhtml

Mvg,
Ward
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: doomslu op 18 december 2015, 20:53:10 PM
Een eerste beeld kan je hier zien:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2526746

(http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2526749!image/660652670.jpg_gen/derivatives/landscape670/660652670.jpg)

Ziet er niet mis uit.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: SuSke op 18 december 2015, 22:54:18 PM
Leuk modelleke  8) 8)

Voelt VBV zich geroepen... ??  ;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 18 december 2015, 23:13:43 PM
Wie weet, de nieuwigheden catalogus van 2016 is er nog niet..
Of zal LSM ze terug uitbrengen?
Voor de rijtuigen zelf weinig verschil langs buiten met M6..

Mvg
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 18 december 2015, 23:30:23 PM
ik heb voorgenomen geen spoormateriaal (op schaal) dat in gebruik komt na 2015 meer te kopen zodoende mag alles uitkomen zoveel men maar wilt  ;D ;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 18 december 2015, 23:37:46 PM
Ik denk dat sowieso wel nog even zal duren eer ze als model gaan uitkomen..
Het grootbedrijf is er ten vroegste in de september 2018, dus ze hebben nog even tijd..

Foto's van de FB pagina van de NMBS:

Buitenkant:

(http://www.photoward.be/trein/M7-1.jpg)

(http://www.photoward.be/trein/M7-2.jpg)

eerste klasse:

(http://www.photoward.be/trein/M7-3.jpg)

(http://www.photoward.be/trein/M7-8.jpg)

(http://www.photoward.be/trein/M7-11.jpg)

tweede klasse:

(http://www.photoward.be/trein/M7-4.jpg)

(http://www.photoward.be/trein/M7-5.jpg)

(http://www.photoward.be/trein/M7-6.jpg)

(http://www.photoward.be/trein/M7-9.jpg)

Multifunctioneel platform:

(http://www.photoward.be/trein/M7-10.jpg)

Algemeen:

(http://www.photoward.be/trein/M7-12.jpg)

Mvg,
Ward
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: SuSke op 18 december 2015, 23:43:09 PM
Mooi ....... en nog zo proper  8)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: chef garde op 19 december 2015, 09:19:07 AM
En Bombardier maakt ze, geeft toch meer vertrouwen ...
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: doomslu op 19 december 2015, 09:34:25 AM
Als ik het goed begrepen heb is er een motorrijtuig en een stuurstandrijtuig voorzien.
Dat betekent dat, op uitzondering van het motorrijtuig, alle andere rijtuigen niet gemotoriseerd zijn.
Men kan zelfs M6-rijtuigen in de stam voorzien.

Ik vraag me dus af of het motorrijtuig er zal uitzien zoals op de foto.

Mijn vingers kriebelen al om eens een M6 om te bouwen naar stuurstand, maar vergeet het, ik heb veel te veel andere dingen te doen!  ;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: bollen neus op 19 december 2015, 09:48:06 AM
Citaat van: doomslu op 19 december 2015, 09:34:25 AM
Mijn vingers kriebelen al om   ;)

Als het kriebelt moet je sporten.
Den Eric.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 19 december 2015, 10:45:24 AM
Citaat van: doomslu op 19 december 2015, 09:34:25 AM
Als ik het goed begrepen heb is er een motorrijtuig en een stuurstandrijtuig voorzien.
Dat betekent dat, op uitzondering van het motorrijtuig, alle andere rijtuigen niet gemotoriseerd zijn.
Men kan zelfs M6-rijtuigen in de stam voorzien.

Ik vraag me dus af of het motorrijtuig er zal uitzien zoals op de foto.

Mijn vingers kriebelen al om eens een M6 om te bouwen naar stuurstand, maar vergeet het, ik heb veel te veel andere dingen te doen!  ;)

Klopt. Bedoeling is dat deze kunnen rijden:
- met een loc als gesleepte rijtuigen (gewoon, zonder stuurstand)
- als trek en duwer met stuurrijtuig (stuurrijtuig te zien op foto's)
- als gemotoriseerd stel door naast het stuurrijtuig een stuurrijtuig toe te voegen met motorisatie.
Blijkbaar zouden ze ook nog met de oude m5m compatibel moeten zijn. Hoe ze dat gaan doen lijkt me een raadsel en was ook het eerste dat ik hiervan hoorde..

Mvg
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: yannickvw op 19 december 2015, 11:31:25 AM
I predict trouble  ;D
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: celtjan op 19 december 2015, 13:10:42 PM
Klinkt als een leuk concept. Maar de opmerking hierboven kan best wel es waarheid worden. Ik meen het idd begrepen te hebben dat deze nieuwe al dan niet gemotoriseerde (stuur)rijtuigen compatibel moeten zijn met de reeds bestaande dubbeldeksrijtuigen en hun voorspanloc's.
Bij onze oosterburen doen het ze al enkele decenia zo, dat de nieuwste loc's ook met de oudere stuurrijtuigen inzetbaar zijn.
Alleen, hebben we hier een kakofonie aan concepten en systemen.

Gr,
Jan
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: vanmiegroet op 19 december 2015, 13:46:28 PM
Citaat van: ward op 18 december 2015, 23:37:46 PM

(http://www.photoward.be/trein/M7-9.jpg)


Kijk eens heel goed naar de bestemmingsaanduider.
Ik ben blij dat Bombardier al zo vooruitziend is geweest.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: OlivierV op 19 december 2015, 19:34:31 PM
De neus trekt wel op niet veel eerlijk gezegd ...
Het moderne materiaal kan ik sowieso al redelijk moeilijk smaken ...

Nu ja, wat functionaliteit betreft zou het inderdaad veel handiger zijn dat alles eens met mekaar zou kunnen samenwerken en communiceren. Op dat vlak kunnen ze in België wel een voorbeeld nemen aan Zwitserland.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: SuSke op 19 december 2015, 19:37:55 PM
De snoetjes gaan allemaal in dezelfde richting. Deze heeft veel weg van een "desiro"-kopke
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Jurgen op 19 december 2015, 20:08:08 PM
Citaat van: OlivierV op 19 december 2015, 19:34:31 PM
Nu ja, wat functionaliteit betreft zou het inderdaad veel handiger zijn dat alles eens met mekaar zou kunnen samenwerken en communiceren. Op dat vlak kunnen ze in België wel een voorbeeld nemen aan Zwitserland.


Onze tweetjes reden toch perfect compatibel samen met elkaar rond. Een leek kon zelfs het verschil niet zien tussen de verschillende reeksen.
En eerlijk is eerlijk, ik zag het verschil ook niet altijd, tot ik het nummer zag.


Je kan zeggen wat je wil van de moderne locs, rijtuigen en treinstellen, maar ik vind ze heel modern lijken. Of het mooi is, dat is een andere zaak en dat zal voor iedereen anders zijn.

Als ik goed gehoord heb, dan zouden voorlopig eerst alleen de rijtuigen komen en pas later zou men beslissen om gemotoriseerde stuurstanden te bestellen of niet. Ik kan me vergissen of de berichtgeving kan fout geweest zijn.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: 2012 op 20 december 2015, 00:44:41 AM
Citaat van: celtjan op 19 december 2015, 13:10:42 PM
Klinkt als een leuk concept. Maar de opmerking hierboven kan best wel es waarheid worden. Ik meen het idd begrepen te hebben dat deze nieuwe al dan niet gemotoriseerde (stuur)rijtuigen compatibel moeten zijn met de reeds bestaande dubbeldeksrijtuigen en hun voorspanloc's.
Bij onze oosterburen doen het ze al enkele decenia zo, dat de nieuwste loc's ook met de oudere stuurrijtuigen inzetbaar zijn.
Alleen, hebben we hier een kakofonie aan concepten en systemen.

Gr,
Jan

ze moeten compatibel zijn met de 18/19, das dus gewoon mux systeem, aangezien dit via de uic kabel gaat is da ni zo moeilijk he.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 20 december 2015, 10:37:54 AM
rijden er veel loc's rond met een Mux koppeling ?
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: OlivierV op 20 december 2015, 10:43:21 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 december 2015, 10:37:54 AM
rijden er veel loc's rond met een Mux koppeling ?
MUX koppeling bestaat niet. Mux is als ik het uit mij hoofd goed heb een soort van manier waarmee stuurstandrijtuigen met locomotieven communiceren.

Wat wel bestaat is een GF-koppeling, hiermee zijn alle reeks 19 locomotieven en een ongeveer de helft van de locs uit de reeks 27.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Jurgen op 20 december 2015, 11:05:02 AM
Citaat van: OlivierV op 20 december 2015, 10:43:21 AM
Wat wel bestaat is een GF-koppeling, hiermee zijn alle reeks 19 locomotieven en een ongeveer de helft van de locs uit de reeks 27.

uitgerust.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 20 december 2015, 11:07:15 AM
Citaat van: Jurgen op 20 december 2015, 11:05:02 AM
uitgerust.
Tja Jurgen als je niet veel moet werken op je werk ben je dat hé ?

met GF uitgerust had ik wel begrepen  ;D ;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: stefanic op 20 december 2015, 11:12:10 AM
Hier een kleine indruk van de 4 types rijtuigen (beschrifting is maar een studie, begreep ik):
(http://www.berail.be/msm/M7-800.jpg)
Van links naar rechts:
-stuurstand met 2e klas afdeling en bagageafdeling
-2e klas
-combi 1e klas (boven) en 2e klas (beneden)
-stuurstand gemotoriseerd met (kleine) 2e klas afdeling

Voorzien zijn treinstellen 4delig (zoals afbeelding) of 6-delig (met extra B- en AB-rijtuig) of als gesleept materieel (net als huidige M6)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 20 december 2015, 11:13:56 AM
MUX is idd de manier van communiceren tussen loc en stuurstandrijtuig.
De 27 en 18/19 hebben idd allemaal MUX.
Momenteel is mn bezig met in de M4 en M5m ook mux in te bouwen zodat deze met de 18/19 en de 27 ook kunnen rijden (er rijden er al een heel deel zo rond). Want vroeger konden ze enkel met de 3 treinkabels in combinatie met een 21 bestuurd worden.
Daardoor dat je ook geen 21 en 27 samen in dienst zal zien (ene heeft mux, andere niet).
De automatische GF koppeling is idd op een deel van de reeks 27 later ingebouwd, en nu sinds december ook effectief in commerciële dienst op de HLE 19.

Mvg,
Ward
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: OlivierV op 20 december 2015, 11:21:10 AM
Citaat van: Jurgen op 20 december 2015, 11:05:02 AM
Citaat van: OlivierV op 20 december 2015, 10:43:21 AM
Wat wel bestaat is een GF-koppeling, hiermee zijn alle reeks 19 locomotieven en een ongeveer de helft van de locs uit de reeks 27.

uitgerust.
Dankjewel. (:
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Jurgen op 20 december 2015, 11:23:57 AM
Dus gaan er geen A-rijtuigen meer zijn maar enkel AB of zie ik het verkeerd?

Ik zou het een goede zaak vinden omdat ik in de eerste klas afdelingen nooit een volledig gevuld rijtuig zie meerijden. Het zijn de tweede klas rijtuigen die altijd propvol zitten.
Trouwens, wat is tegenwoordig nog het verschil tussen eerste en tweede klas? Dat is toch niets meer?


@ Ward: Gaat men de M4 echt nog met Mux uitrusten? Zijn die niet stilaan aan hun laatste kilometers toe, net als de I6?

@ Olivier: Graag gedaan.  ;D ;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 20 december 2015, 11:48:39 AM
@ Jurgen:
Overlaatst een HVR M4 in Brussel-Zuid gezien samen met een HLE27.
Ik weet dat ze er testen mee waren aan het doen, maar dat er met de 18/19 problemen waren, met de 27 niet.
Of m'n hier verder mee zal doen heb ik geen idee van, maar m'n was er allesinds mee bezig.
Bij de presentatie op 21 mei 2015 bij de voorstelling van de vernieuwde 800 sprak m'n enkel over de M6, M7 en desiro
bij de vernieuwing van de rijtuigen. Ook wil m'n overigens zoveel mogelijk uniform materiaal, wat beter zou zijn
voor het stockbeheer en reparaties.
Hieronder trouwens foto van de presentatie hoe de NMBS tegen 2023 hun materiaal wil gaan inzetten (oa exit 21/27)

(http://photoward.be/trein/vloot.png)

Mvg,
Ward
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Jurgen op 20 december 2015, 13:47:16 PM
Als ik dat schema bekijk dan gaat het er in 2023 bijzonder eentonig uitzien in het reizigersverkeer.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: OlivierV op 20 december 2015, 13:58:28 PM
Oei en den 13 gaat er precies ook al uit zijn? :s Of gaan die allemaal naar B-logistics gaan?
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: doomslu op 20 december 2015, 14:01:34 PM
Bedankt Stefanic voor het schemaatje. Dat bevestigd mijn vermoeden dat het gemotoriseerd stuurrijtuig een groot gedeelte 'locomotief' zal zijn.

Ik vind die snoetjes op de 'foto' alleszins beter geslaagd dan de huidige stuurstanden van de M6.

@Jurgen. Neem eens een trein 's avonds tussen Brussel en Luxemburg. Je zult zien dat ook eerste klas vol zit hoor.
Ik hoop dat ze eerste klas niet afschaffen, want ik heb echt geen zin om uren lang het gejengel van tieners en andere kinderen te moeten aanhoren hoor.
Je hebt wel gelijk dat het comfort niet veel meer scheelt tussen 2e en 1e klas, maar het comfort zit 'm meer in de medereizigers en -inderdaad- vaak in het plaatsaanbod.  ;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Havoc op 20 december 2015, 14:13:44 PM
Citaat van: vanmiegroet op 19 december 2015, 13:46:28 PM
Kijk eens heel goed naar de bestemmingsaanduider.
Ik ben blij dat Bombardier al zo vooruitziend is geweest.

Ik zie er niets speciaals aan. Behalve dat die enorm lijkt op die rendering. Geeft de indruk dat je op die rij niet moet gaan zitten of je hoofd botst ertegen.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: stefanic op 20 december 2015, 14:18:43 PM
Citaat van: Havoc op 20 december 2015, 14:13:44 PM
Citaat van: vanmiegroet op 19 december 2015, 13:46:28 PM
Kijk eens heel goed naar de bestemmingsaanduider.
Ik ben blij dat Bombardier al zo vooruitziend is geweest.

Ik zie er niets speciaals aan. Behalve dat die enorm lijkt op die rendering. Geeft de indruk dat je op die rij niet moet gaan zitten of je hoofd botst ertegen.
Ik denk dat Ruben vooral doelde op de 'werkelijke' dienstregeling op de rechterhelft. En ik vind dat dan eerder een misplaatst 'grapje' van Bombardier, als die renderings van hen komen. De 'redder' (voor de zoveelste keer) van Bombardier Brugge effe schofferen...
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Jurgen op 20 december 2015, 19:12:40 PM
Citaat van: doomslu op 20 december 2015, 14:01:34 PM
@Jurgen. Neem eens een trein 's avonds tussen Brussel en Luxemburg. Je zult zien dat ook eerste klas vol zit hoor.
Ik hoop dat ze eerste klas niet afschaffen, want ik heb echt geen zin om uren lang het gejengel van tieners en andere kinderen te moeten aanhoren hoor.
Je hebt wel gelijk dat het comfort niet veel meer scheelt tussen 2e en 1e klas, maar het comfort zit 'm meer in de medereizigers en -inderdaad- vaak in het plaatsaanbod.  ;)

Ok, ik zie alleen maar de treinen in Aarschot en Leuven langsdenderen terwijl ik op mijn eigen trein sta te wachten. In Diegem flitsen de dubbeldekkers en I10- en I11-rijtuigen net iets te snel voorbij.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 20 december 2015, 19:26:56 PM
Citaat van: Jurgen op 20 december 2015, 19:12:40 PM
Citaat van: doomslu op 20 december 2015, 14:01:34 PM
@Jurgen. Neem eens een trein 's avonds tussen Brussel en Luxemburg. Je zult zien dat ook eerste klas vol zit hoor.
Ik hoop dat ze eerste klas niet afschaffen, want ik heb echt geen zin om uren lang het gejengel van tieners en andere kinderen te moeten aanhoren hoor.
Je hebt wel gelijk dat het comfort niet veel meer scheelt tussen 2e en 1e klas, maar het comfort zit 'm meer in de medereizigers en -inderdaad- vaak in het plaatsaanbod.  ;)

Ok, ik zie alleen maar de treinen in Aarschot en Leuven langsdenderen terwijl ik op mijn eigen trein sta te wachten. In Diegem flitsen de dubbeldekkers en I10- en I11-rijtuigen net iets te snel voorbij.

Eerste klasse wordt nog veel gebruikt, vooral op de 'grote' IC verbindingen naar Brussel, Gent, Oostende, Antwerpen, Leuven en van daaruit.
Op de stoptreinen worden ze minder gebruikt / benut; maar ik denk dat ze nog steeds dienst bewijzen.
Het grootste voordeel waarvoor reizigers bijbetalen voor 1e klasse: zeker van een ZITplaats en meer rust / stilte.

Mvg
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: rgp op 23 december 2015, 17:54:34 PM
Jurgen,

Ik wet niet op welk uur je in Aarschot naar de treinen kijkt, maar ik kan je zeggen dat op de treinen zowel 's morgens als 's avonds de 1° klas-rijtuigen VOL zitten.  En 1° klas heeft de meerwaarde die Luc heeft aangehaald: geen jengelende kinderen, luidruchtige tieners, .....  Je kan er nog rustig verderwerken, een boek lezen of gewoon .... slapen.

Roland
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Jurgen op 23 december 2015, 18:30:20 PM
Doorgaans neem ik in Aarschot een trein iets voor 7u of iets voor 8u. Ik zie soms de trein naar Brussel dan nog stoppen en de eersteklas rijtuigen zitten echt niet vol hoor.
In Leuven zie ik alleen de treinen vanuit mijn trein op spoor B en die zitten ook niet altijd vol.

's Avonds heb ik ten vroegste om 16u gedaan, dus ben ik ten vroegste 3 kwartier later in Leuven. Vermits ik dan wat minder overstaptijd heb, let ik minder op andere treinen.

En omdat ik zelf meestal op een Desiro zit kan ik niet echt een representatief oordeel geven over mijn eigen verbinding omdat de Desiro's bijna geen eersteklasse plaatsen hebben.

Dus ik geloof het maar al te graag dat op sommige verbindingen de eersteklas rijtuigen effectief vol zitten. Alleen heb ik het nog niet gezien. Maar ik heb dan ook niet gezegd dat ik Luc niet geloof hé.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: i11 op 28 december 2015, 12:42:41 PM
Citaat van: rgp op 23 december 2015, 17:54:34 PM
Jurgen,

Ik wet niet op welk uur je in Aarschot naar de treinen kijkt, maar ik kan je zeggen dat op de treinen zowel 's morgens als 's avonds de 1° klas-rijtuigen VOL zitten.  En 1° klas heeft de meerwaarde die Luc heeft aangehaald: geen jengelende kinderen, luidruchtige tieners, .....  Je kan er nog rustig verderwerken, een boek lezen of gewoon .... slapen.

Roland

En 1e klas is ook ideaal als je met een valies onderweg bent.
Reizen met een valies in modern dubbeldeksmaterieel is niet aangenaam.
Ten eerste zijn de bagagerekken te klein en daarnaast ontbreken vaak bagagerekken aan het einde van de wagen zoals in de TGV's het geval is. 
En als ik zo de foto's bekijk zet M7 deze trend voort  :(
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: SuSke op 28 december 2015, 13:10:42 PM
Hoe?? je valies zet je toch gewoon in de gang lekker in de weg of op de stoel naast of over je. Je bezet toch lekker 4 plaatsen ipv 1 of 2  :( :-[

Is inderdaad een mankement in de "moderne" treinstellen en rijtuigen  :-\
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: marc goovaerts op 28 december 2015, 13:19:41 PM
Hoeveel van die eersteklasreizigers zijn eigenlijk betalende reizigers ?  :(
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: SuSke op 28 december 2015, 13:42:42 PM
In principe allemaal, 't is alleen de vraag wie de rekening betaald of hoe die kosten "verrekenbaar" zijn  ;)

Maar ik betaal het gewoon als ik met de trein "reis", wat elke verplaatsing per slot van rekening is.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: rgp op 28 december 2015, 15:35:49 PM
Marc,

Een eerste klasabonnement is zoals een bedrijfsauto, met dat verschil dat dat eerste klasabo aan het max wordt belast !

Roland
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: marc goovaerts op 28 december 2015, 15:48:04 PM
Behalve dan voor een reeks ambtenaren en politici, nmbs-personeel en wie weet ik nog allemaal...
Daarvoor wordt het zitje betaald door diegenen die in de andere afdeling als haringen in een ton zitten.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 28 december 2015, 17:05:12 PM
Baga kun je perfect tussen de 4-zits zetten die rug aan rug staan, in de bagagepakken, in het multifunctioneel rijtuig,... Keuze genoeg!
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: SuSke op 28 december 2015, 17:25:06 PM
Al eens een keer geprobeert Raf Ward 8)

Trouwens in de nieuwe M7's is er zelfs geen plaats meer tussen de banken.
En je moet je eens richten tot de treinbegeleider met een berg bgae die in het bagagecompartiment moet opgeslagen worden...  :'(

Edit: de juiste naam er bij gezet
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: rgp op 28 december 2015, 18:18:44 PM
Marc,
De 1 klasse reizigers sponseren die van de tweede klasse. Als men de eerste klas afschaft en er tweede klas van maakt, heb ge nie veel meer plaats, maar uw ticketje gaat wel fors duurder worden, als de NMBS dezelfde inkomsten wil hebben!

Rolans
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ACFI op 28 december 2015, 18:28:16 PM
Roland,

Het kan nog beter hoor.

1ste klasse tickets verkopen voor een trein waar alle 1ste klasse rijtuigen gedeklasseerd zijn tot 2de klasse wagons. Op bevel van de keizer van Oostende.

Traject Brugge Brussel.

ACFI
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Peter op 28 december 2015, 20:08:53 PM
Verschillende keer meegemaakt. Reizigers richting Oostende die in St Niklaas of zo moeten opstappen (met een 1e klas ticket) moeten maar blijven staan, omdat ze de 2e klasse reizigers toegelaten hebben tot de 1e klasse wegens plaatsgebrek. Leuk is anders.
PS: wij stappen op in Antwerpen-Centraal, en ja 1e klasse.

Als ze de 1e klasse willen afschaffen, moeten ze ook ineens die klasse afschaffen in de vliegtuigen, alle hotelkamers aan dezelfde prijs en iedereen dezelfde auto (a ja, hé) ;) ;) ;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: marc goovaerts op 28 december 2015, 20:18:47 PM
Toch is er ergens een verschil tussen een openbare dienstverlening (grotendeels betaald met belastingsgelden) en puur commerciele producten.

Gegarandeerde zitplaatsen op de bus voor het personeel van De Lijn, snellere dossiersbehandelingen voor stadspersoneel, afzonderlijke parkeerplaatsen voor parkeertoezichters, afzonderlijke rijstroken voor personeel Wegen en Werken, kortere wachttijden in de wachtzaal bij dokter en tandarts voor wie meer betaald, ... ?  ;D
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 28 december 2015, 21:13:39 PM
Normaal is er altijd op de hele samenstelling 1 rijtuig dat eerste klasse moet blijven..
Maar ja, als het exht vol vol is en anders moeten er mensen blijven staan..  :-X
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: OlivierV op 29 december 2015, 13:31:09 PM
Moet je eens meerijden met de trein Gent-Kiewit het weekend van Pukkelpop. :D

Dat is ook een lachertje.  ::)


Dat de bagagedragers in het moderne reizigersmaterieel te krap is weet ik ook. En grote tas of een trekzak past niet eens deftig op de bagagerekken, tenzij je wilt dat iemand die tijdens de reis per abuis op zijn hoofd krijgt.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: SuSke op 29 december 2015, 13:52:45 PM
Dat doet inderdaad heimwee krijgen naar de bagarekken van de oude M2 rijtuigen.
Daar kon je als jonge snaak zelfs op gaan liggen om een dutje te doen (tot de treinbegelider langskwam)  ;) 8)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 14 april 2018, 22:27:19 PM
Eerste (bijna) afgewerkte M7 stond vandaag in het zonnetje te blinken in Brugge..

https://www.instagram.com/p/BhjnsYoFPFN/?taken-by=voerder_jv

Mvg
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: Rangeerduivel op 14 april 2018, 23:03:58 PM
Citaat van: ward op 14 april 2018, 22:27:19 PM
https://www.instagram.com/p/BhjnsYoFPFN/?taken-by=voerder_jv

Je zal al goed moeten kijken als ze aan een overweg voorbijzoeven om het veschil met een M6 te zien....zoiets als LSModels en Classix...! :)

;)
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: doomslu op 15 april 2018, 10:16:33 AM
Er is inderdaad weinig verschil.
Titel: Re: Nmbs M7
Bericht door: ward op 15 april 2018, 11:17:48 AM
Buitenaf is er idd weinig verschil (buiten de lichten op de deuren buiten, 2 klapraampjes en de SIV's die nu in het raam zitten zoals bij desiro's), maar het verschil binnenin is des te groter ;)