Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

eddy

Aan Guy Holbrecht,spijtig genoeg beschikken wij niet over de negatieven.

groeten eddy

Grote stomer

interessant draadje dit.
Ik wil binnenkort decals aanbrengen op enkele verbelgischte goederenwagens uit tijdperk IIIa, dus gele belettering en 6 cijfers.

Nu vroeg ik me af of de 'oude' 6 cijfers ook een betekenis hadden?
zoals bv eerste cijfer geeft het type wagen weer, het tweede of de wagen geremd is, ...

Ik heb eens gegoogled naar Gklm wagens en daar kwam ik foto's tegen met wagens met 6 cijfers die begonnen met 153... en 257...  Beide wagen waren wel geremd = '5'?

bedankt

PeterVG

De oude nummering van voor 1956 bestond inderdaad uit gele cijfers op groene wagens. Deze hadden geen logica. De enige logica die er achter zat was dat men begonnen is met 1 en steeds verder genummerd heeft. Maar daar stopt het. Hetzelfde type wagen kan dan ook genummerd zijn met een totaal ander nummer.
Als U op zoek bent naar de nummers die een bepaalde wagen toegekend had dan is het best dat U een type nummer (4 cijfers ) opgeeft. De lettercode gebruik ikzelf niet want dat zegt niet veel. De lettercodes zijn door de tijd heen soms gewijzigd en verschillende wagentypes droegen wel eens dezelfde lettercode. Voor een accurate wagenbenoeming is het beter de cijfercode te gebruiken en dan nog moet je oppassen.
Heb je fotos van de wagens die je wil hernummeren. Indien ja dan kan ik opzoeken welke wagennummers deze gedragen hebben tijdens tijdperk III.

Grote stomer

Bedankt Peter

Dat maakt het werk gemakkelijk  :)  Nu moet ik niet rekening houden met bepaalde codes.
Ik zag op één van de foto's een Gklm staan met vermelding type 2021.

Je hoeft geen wagennummers op te zoeken, ik laat mijn gedachten de vrije gang gaan  ::)

PeterVG

Even de wagennummers opgezocht voor het oude lettertype. Dus gele cijfers op groene wagens.
De wagennummers voor het wagentype 2021 waren:
2801 - 2895
3001 - 3499
250201 - 300000
Wagens van het type 2021 zijn wagens van Duitse origine waarvan er door de NMBS veel verschillende soorten in dienst waren.

Zie ook
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24317.0.html

Herwig

aan Johan Grote Stomer,

Om hier zeker geen vergissingen te hebben :   het typenummer is  niet  hetzelfde als het wagennummer.

type 2021   ZOU   betekenen:    zie o.a. MSM maart 2014 :     "NMBS type indeling in A°1946" :
2=gesloten wagen / 0=onbepaalde tonnenmaat (?) / 2=van Duitse origine / 1=wanden in hout

Een houten    G(kk)lms   A°1947  is een type  2211  ( in de catalogus van Ragheno genoemd Gesloten Wagen 20T )
Een metalen  G(kk)lms   A°1948  is een type  2212

[ de reactie van PeterVG en van mezelf hebben elkaar gekruist ]

Grote stomer

Peter

Ik had uw voorlaatste bericht verkeerd begrepen.  Bedankt om de wagennummers voor het type 2021 op te zoeken.
Dan ga ik mij uiteraard hieraan houden.

In Mechelen, aan het holocaust museum, staat een ex duitse G10. Alle dat denk ik toch.

Deze heeft als wagen nummer 153 597.  Dus niet in de reeks 250201 - 300000.  Misschien dat de personen die deze wagen gerenoveerd hebben, de wagennummering niet kende?

PeterVG

Het wagennummer 153597 hoorde toe aan een wagen van het type 2511.
Daarvan kan je aan het fort van Breendonk nog een exemplaar vinden als monument.
http://fcit.usf.edu/holocaust/GALL35R/BREEN79.HTM
Deze heeft een puntig dak wat de Duitse wagens niet hadden.
Conclusie is dus inderdaad dat de wagen in Mechelen geen correct wagennummer draagt.
Om zeker te zijn heb ik twee bronnen geraadpleegd en beiden zijn unaniem.

Grote stomer

Herwig

Dossin & Breendonk:
Zou het kunnen dat sommige  "Abtransport"-spoorwagens van de DRG waren ? (holocaust)
Passeerde het DR-materieel niet gewoon de oorspronkelijke grenzen, dus ook buiten Duitsland-zelf?
Of werd er van trein (en wagens) gewisseld aan de grens van Duitsland-zelf en bezet-België ?
't Zal die sukkelaars in de wagens wel niets hebben uitgemaakt.

eve

Citaat van: PeterVG op 11 september 2016, 20:35:10 PM
Het wagennummer 153597 hoorde toe aan een wagen van het type 2511.
Daarvan kan je aan het fort van Breendonk nog een exemplaar vinden als monument.
http://fcit.usf.edu/holocaust/GALL35R/BREEN79.HTM
Deze heeft een puntig dak wat de Duitse wagens niet hadden.
Conclusie is dus inderdaad dat de wagen in Mechelen geen correct wagennummer draagt.
Om zeker te zijn heb ik twee bronnen geraadpleegd en beiden zijn unaniem.

Erik

Herwig

Kijk,
'n Duitsche spoorwagen met een punthoofd.    Was misschien een   "overgenomen"   Italiaanse metalen gesloten wagen ?

Let op, want zo meteen moeten we hier nog beginnen over het verschil tussen de beschriftingen van respectievelijk de
DR ,  DRG ,  Deutsche Reichsbahn   op  treinwagens....

" 10 10 44 " ,   is dat stomweg een datum ?   En Gmü ?    Op te zoeken...

Floris

Nou, das gewoon een belgische wagen die in oostduitsland is achtergebleven na de oorlog. Veel materieel dat in oost-duitsland achterbleef kwam nooit meer terug, soms is het nog gebruikt of verbouwd tot iets bruikbaars zoals sommige stukken NS-stroomlijntreinstel.
Hoe dat oost-duitse nummerysteem in elkaar steekt, geen idee...

PeterVG

Ontvangen via PM maar naar mijn mening mag deze aanvulling hier niet ontbreken.
In SJ nr 188 is op pagina 68 het verhaal te lezen van de wagen aan de Dossin kazerne in Mechelen.
Wagennummer 153 597 blijkt weldegelijk correct te zijn voor deze wagen. De wagen had een puntig daktype maar dit werd tijdens de restauratie vervangen door een bol type. De wagen behoorde toe aan de reeks 152795 / 153690 gebouwd door Franco Belge in 1944. (wagentype 2511)
Zelf heb ik dit nummer van Spoorweg Jounaal niet, verdere info kan ik niet toevoegen over het hoe en waarom van de aanpassing van het dak.

guy holbrecht

Peter,

Ik heb er even het betreffende nummer van Spoorwegjournaal bijgehaald. De bouwdatum van deze wagen is echter 1911 i.p.v. 1944. Hij is met zijn oorspronkelijk nummer in dienst geweest tot 1964, maar had in de tussentijd wel al enkele wijzigingen ondergaan, waaronder het dak. Vanaf 1964 gedegradeerd tot dienstvoertuig (nr 191349, later 30 88 948 2203-7 en daarna 30 88 949 1107-9), in  december 1985 gedeclasseerd tot zwaar gereedschap (nr 948/172) en tenslotte door de NMBS ter beschikking gesteld voor het monument in Mechelen en daarbij prima gerestaureerd door Stoomcentrum Maldegem.

Groeten,
Guy