Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

Speelgoed

Gestart door Huugooke, 03 december 2015, 17:24:55 PM

Huugooke

Ik maakte vandaag de bedenking dat het ideale modelspoor-speelgoed eigenlijk het materiaal uit de jaren 50-60-70-80..., en dan specifiek dat van Märklin is. Het is stevig gemaakt, quasi onverslijtbaar, kan tegen een stoot.
Jammer genoeg is het gezocht door verzamelaars en dus veel te duur om mee te laten spelen.

SuSke

Wat is er dan fout aan die nostalgische Fleischmann van 40j oud  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Citaat van: SuSke op 03 december 2015, 17:26:52 PM
Wat is er dan fout aan die nostalgische Fleischmann van 40j oud  8)
Ook goed! Beter zelfs, maar wordt minder aangeboden. (nòg ferventer verzamelaars?  ;)  )

Geert

Onverslijtbaar is relatief,

Koolborstels vervangen,
Gloeilampjes vervangen,
Het veertje van de rijrichting omschakelaar vervangen of manipuleren,
Enz...

Maar het blijft wel degelijk materiaal, ben ik met eens...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Metpetergaathetbeter

hoewel ze vaak verschillende schalen hadden !  :-\ ;)

Huugooke

Bijna onverslijtbaar inderdaad; de mechaniek zeker. En je was de sleper nog vergeten!

Van dat schaalverschil hadden ze allemaal wel last; Ik heb hier een FLE V60 waar een moderne gemakkelijk in kan!
Ze moesten die motoren kwijtgeraken hé!

Peter

Ja, de eerste modellen die ik had waren op 1/82, gevolgd door 1/87 om uiteindelijke op 1/87 te komen, en nu zijn ze over aan het schakelen naar spoor N
Niettemin waren de eerste modellen die ik had (Italiaanse Ellok, E10 en een V60) voor die tijd prachtige modellen.
Met weemoed denk ik soms nog aan die tijd terug.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

er waren op zeker moment meerdere schalen tegelijkertijd in gebruik  ;)

OlivierV

Waar ik mee begon, deze 3 Fleischmann locs, gelijkstroom (2-rail) werd mij met de paplepel in de mond gegeven. :)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Van die 2de ben ik de tender kwijt, de laatste staat hier ook te schitteren!

Dirky

Nu nog iemand vinden om een retro-baantje anno 50-60-70 te bouwen en dan kan ik mijnen ouden Marklin-brol ook weer eens de rails op sturen :-)

Huugooke

Citaat van: Dirky op 03 december 2015, 21:38:25 PM
Nu nog iemand vinden om een retro-baantje anno 50-60-70 te bouwen en dan kan ik mijnen ouden Marklin-brol ook weer eens de rails op sturen :-)
Brol, brol! Een beetje respect voor old-timers hé Dirk!  ;) ;D

Dirky

Alles wat ik toen op mijn slaapkamer-baan had aan rollend materiaal, heb ik met uitzondering van 1 kipwagonneke nog. Vraag me af of ik de smile van mijn vader en jongere broers op de foto ook weer op mijn smoelke zou krijgen?  :)

Huugooke

Ik heb nog zo'n kipwagonneke! In de doos!

janieburton

Dit was toen nog "genieten" zonder dat men zich zorgen moest maken ivm details en "hobbyisten" die begonnen te zagen over het ontbreken van bepaalde details.

Rijden en rijden, nu zijn er veel "modelbaantjes" bijna zo goed als statisch ; zoals de oorlog scenes die men nabouwt met de Tamia dozen.