Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

wissels sturen met de ecos

Gestart door benny vergauwen, 09 november 2015, 11:52:28 AM

benny vergauwen

hoi vrienden

ik zou graag mijn wissels ( c rails ) gaan aansturen met de ecos wie kan me aub helpen wat ik hiervoor moet aankopen mvg

Snobby Crash

Benny,

je kan ofwel je wissls voorzien van een wisselspoel om de wissel om te zetten.
je kan deze spoel ook reeds kopen me ingebouwde decoder.
Of je laat je wissels omzetten door een servo motor.

Als je gebruik maakt van de ingebouwde wisselspoel met decoder, heb je verder
niets nodig. De spoel endecoder worden onder de C-rails onzichtbaar geplaatst en aangesloten
op de klemmen onder de c-wissel. Via je centrale kan je dan een adres geven aan de wissel.

Als je enkel gebruik  maakt van een spoel onderaan de wissel, zonde decoder, heb je nog een
wisseldecoder nodig. Voorbeel die van Rosoft (werken heel goed) Je sluit danje drie draden van de
wisselspoel aa, op de wisseldecoder, en de wisseldecoder op zijn beurt aan je centrale.

Als je gebruik maakt van servo's om je wissels aan te sturen, heb je een wisseldecoder nodig
die je servo's bediend. Ook hiervoor gebruik ik Rosoft.

Geert

benny vergauwen

beste mijn wissels er zit een motor onder 2 blauwe draden en 1 gele

Klaas Zondervan

Dan heb je alleen nog maar een decoder nodig.

Benny, ik zie van jou veel beginnersvragen op dit forum. Zou het niet handig zijn als je je aansluit bij een vereniging? Daar kunnen ze je veel leren. Het Spoor in St. Niklaas is voor jou redelijk dichtbij, en het is een hele gezellige vereniging. Ik ben daar van de zomer eens op bezoek geweest.

benny vergauwen

ik ben daar in de club sinds deze week beste

PietB

Nog één tip Benny,
Als je decoders gaat aanschaffen neem dan de types die een externe spanningsbron nodig hebben, bv. Rosoft of LDT (er zijn er meer hoor).
Waarom een externe spanningsbron?
De wisselspoelen gebruiken energie, en het is zonde om die energie van je digitale rijstroom te gebruiken.
Want op een gegeven moment wordt die schaars en kun je beter een aparte lichttrafo gebruiken en daar de voeding van de wissels en je verlichting op aansluiten.
De inbouw decoders van Märklin hebben deze voorziening niet, die gebruiken de spanning die op de rails staat.
Dus let daar even op met de aanschaf.
Citaat van: Klaas Zondervan op 09 november 2015, 13:17:54 PM
Benny, ik zie van jou veel beginnersvragen op dit forum.
Waren we dat niet allemaal, eens Klaas?

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 09 november 2015, 14:01:59 PM
Waren we dat niet allemaal, eens Klaas?
Ja, maar voor mij is dat al meer dan 50 jaar geleden. ;D

BC911

Voor mij mag hij die beginnersvragen blijven stellen, kan ik er ook nog wat van leren  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Stieven76

Ook even snel iets vragen.
Met een RoSoft wisseldecoder, kan je daar ook de Conrad wissel aandrijvingen mee aansturen via de Multi Maus? En kan je ze dan ook nog gewoon met een schakelaar bedienen, of ben je dan verplicht om ze altijd met de MM te bedienen?

Chrisrail

.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

dani

Citaat van: Stieven76 op 09 november 2015, 14:25:04 PM
Ook even snel iets vragen.
Met een RoSoft wisseldecoder, kan je daar ook de Conrad wissel aandrijvingen mee aansturen via de Multi Maus? En kan je ze dan ook nog gewoon met een schakelaar bedienen, of ben je dan verplicht om ze altijd met de MM te bedienen?
De Conrad wisselaandrijvingen hebben sowieso WISSELstroom nodig, op gelijkstroom werken ze niet, tenzij je ze gaat ombouwen ...  Dus als die RoSOft decoder een wisselstroom kan schakelen dan zit je goed.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

benny vergauwen

ok zal er op letten bedankt voor de tip alvast

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 09 november 2015, 15:21:15 PM
De Conrad wisselaandrijvingen hebben sowieso WISSELstroom nodig, op gelijkstroom werken ze niet, tenzij je ze gaat ombouwen ... 
Nou Dani, dat zie je toch verkeerd. Er zit gewoon een gelijkstroommotortje in, maar dat moet je ompolen om hem de andere kant op te laten draaien. Werkt ook op een decoder die gelijkspanning geeft, maar dan moet er een hulpschakelingetje tussen. Volgens mij verkoopt Rosoft die ook.

dani

dat bedoelde ik met "ombouwen" Klaas !
Geloof me, ik heb er hier zo enkele liggen en onder de baan zitten.    Het lukt niet zonder "foefelare"

Zo standaard  "uit de verpakking"  werken ze maar 1 kant op met DC.
Ook al zit er een DC motortje in, je kan het niet zomaar even "ompolen" door draadjes te wisselen.

dat "hulpschakelingetje" is dan volgens mij een simpel H-brugje met een paar extra diodes. (maar ik ken het product niet)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani, dat ompolen kan wel degelijk door draadjes te wisselen. Maar je moet wel weten welke draadjes. Aan de aandrijving zelf hoef je niks te "foefelen".

Dat hulpschakelingetje is nog veel simpeler. 2 diodes, 2 weerstanden en 2 transistors

PS: meer informatie over de hulpschakeling: klik