Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Toen er nog treinen over de Antwerpse oude kaaien reden

Gestart door Huugooke, 18 oktober 2015, 12:02:31 PM

krisds

Citaat van: Huugooke op 18 oktober 2015, 12:02:31 PM
ook een tof bouwprojectje!

volgens mij heeft die opbouw van die wagon een plaatsje gekregen op bundel oorderen...zal eens proberen een foto te trekken als ik ter plaatse ben (en niet aan het rijden)

755philippe

Spijtig dat het stuk nostalgie weldra plaats zal moeten maken voor de heraanleg. Eerst was het de beurt aan Antwerpen Dam dat ook al de weg moest ruimen. Grote projectontwikkelaars kijken enkel naar winst en hiervoor moet een mooi stukje nostalgie plaatsmaken. Spijtig. Ja, dit moest er even uit.
Toch proficiat om de mooie foto's te posten.

mvg

755philippe

Dirky

Bewaren of niet? Altijd een moeilijke vraag, niet?
... en wat voor de ene nostalgie is, is voor de andere gewoon maar een bouwwerk.

Toen ik mijn huis in 1996 kocht was het een oud krot maar met ongelofelijke charme. Ik ben geen grote projectontwikkelaar met euro-tekens in mijn ogen maar 'k heb ook een hamer in de charme gezet.
Nu heb ik een propere, aangename woning met al het comfort dat we willen.

Dat er hier en daar iets moet behouden blijven lijkt me wenselijk maar alles behouden is onmogelijk. En binnen enkele tientallen jaren, als wij er niet meer zijn, zal er geen mens nog verlangen naar wat er vandaag wordt afgebroken. Ik mis tenslotte ook het landhuisje van mijn over-grootouders niet want ik zag het nooit behalve op een foto...
Dus ja, helaas, maar we moeten mee met de tijd en de gedrochten die vandaag de dag gebouwd worden er bij nemen... Waarschijnlijk zullen er binnen 100 jaar ook mensen zijn die de afbraak van het MAS niet kunnen goedkeuren... ;)

SuSke

Dat heet "evolutie" en soms is daar een "revolutie" voor nodig  ;)

Ik cindt het ook spijtig dat dit alles verdwenen is of staat te verdwijnen, maar ik heb ok niet de eeuwigheid, en misschien is het "vervangende" wel ook iets naar mijn smaak (spijtig genoeg niet altijd, maar daar zijn anderen dan weer wel mee gediend).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Als je het hebt over de hangars (het vertrouwde zicht van Antwerpen vanop de linkeroever) die gaan, dacht, ik niet verdwijnen, en er komen misschien opnieuw sporen, voor trams dit keer.
De Antwerpse kaaien zijn al dikwijls vernieuwd; door Napoleon bijvoorbeeld, die plaats nodig had om zijn vloot te bouwen voor de invasie van Engeland. Het klooster en een groot deel van de middeleeuwse stad en wallen moest er aan geloven. In de tweede helft van de 19de eeuw werd nogmaals een groot deel van de oude stad afgebroken om de kaaien recht te kunnen trekken, zo kregen ze hun huidig uitzicht. Daarvoor moest weerom een groot deel van de middeleeuwse stad het ontgelden, waaronder een gotische kerk en vele andere historische gebouwen. Het "Steen" werd met één tegenstem in de gemeenteraad gered. Op de overblijvende foto's straalt de charme af! Wat je er niet op ziet is de armoede, de verrotting, de stank van de open riolen.
De huidige hangars op de kaaien zijn van een vrij unieke constructie. Uiteraard zouden ze mits aanpassing zelfs als winkelcentrum of restaurant kunnen dienen. Op deze plaats vertrokken de landverhuizers naar de overkant van de oceaan. Hier ook vertrokken de "Congoboten" naar de kolonie.
De reden van de werken is onder andere het verhogen van de waterkering, die men in de toekomst op meer dan twee meter schat!

Herwig

Zoals de locs aan sommige werkplaatsen, werden aan de Scheldekaaien aparte goederenwagens zijdelings op een rolbrug (of hoe heet zo'n ding ook alweer) van aan de   "Blauwe Steen"   (de eigenlijke kaai)  verplaatst naar deze   "landinwaartse"   sporen, hier op de voorgaande foto's getoond.
Was plezant om met m'n bompa, in de jaren zestig, naar te gaan kijken...

( er zijn zw/w foto's van, in één van de vele boeken over Oud-Antwerpen en de haven ...)

59erke

Citaat van: Herwig op 20 oktober 2015, 19:40:08 PM
Zoals de locs aan sommige werkplaatsen, werden aan de Scheldekaaien aparte goederenwagens zijdelings op een rolbrug (of hoe heet zo'n ding ook alweer) van aan de   "Blauwe Steen"   (de eigenlijke kaai)  verplaatst naar deze   "landinwaartse"   sporen, hier op de voorgaande foto's getoond.


Dat van die rolbrug zou wel is kunnen, heb hier in een oud boekje over Antwerpen precies zoiets gezien.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dieter

Bedoelen jullie deze?


http://oudedokken.gilbertus.com/ Vele foto's van aan de Scheldekaaien en de andere dokken van de haven.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

Huugooke

Op een oude postkaart kan je er nog zien ter hoogte van de voetgangerstunnel.

evan

Goede avond,

Toffe Topic Hugo!

Het boeit me uitermate!

Ik ben zoals je weet ook uit de buurt en kan me nog treinen herinneren op de kaaien.  Geregeld zit ik op het net te zoeken achter foto's van de vergane glorie langs de kaaien en ook het Zuidstation.

Het is ook een boeiend gegeven voor een baantje te bouwen naar dit thema, maar er zal veel werk in kruipen om de loodsen en andere kenmerken te bouwen... echter dromen kan geen kwaad ::)

Dit verslagje heb ik gevonden en lijkt me een leuke bijdrage voor dit draadje:

http://www.spoorbus.be/?link=nieuws&cat=trein&bericht=87

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Huugooke

Het zou inderdaad een mooi modelbouw project kunnen zijn. Niet in het minste omdat het meer dan een eeuw spoorweggeschiedenis zou overspannen; denk eens aan al de types die je er op zou kunnen laten rijden, en dat op dezelfde scenery.
Als achtergrond de Schelde; ideale overgang.
De hangars zijn identiek, buiten de dakconstructie vrij eenvoudig te maken.
Er is een echte schat aan documentatie onder de vorm van postkaartjes. En terwijl ze er nog staan: foto's maken.

Herwig

 " Postkaarten van de Antw. Kaaien "

In het  Stedelijk Felix-archief  zal zeker nog wat meer te vinden zijn.   En in de vroeger verschenen Fotoboeken over Antw..
Was hobby op zich.

( in de Floris Prims-boekwerken en andere geschiedkundige kanjers:    nog géén spoorwegen, want deze chique boeken gaan over de vorige eeuwen Antw. )

( Spijtig dat 'k zelf nooit aan de kaaien heb gefotografeerd, desondanks m'n toenmalige ouderlijke thuis in Oud-Antw. )

janieburton

Citaat van: Dieter op 20 oktober 2015, 20:26:16 PM
Bedoelen jullie deze?


http://oudedokken.gilbertus.com/ Vele foto's van aan de Scheldekaaien en de andere dokken van de haven.

Foto is gewoon een vakje met kruisje.

Misschien ligt het aan mijn internet
 

Huugooke

En dan heb ik nog foto's van Antwerpen Dam, uit dezelfde periode, maar dat interesseert niemand zeker?
Of de Vennbahn?
:-\ ;D

loebaske

Zal wel zijn Hugo, je heb men mail adres voor full option van de foto's  ;)