Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Trix 22337 Diesellocomotief serie 59 NMBS

Gestart door eve, 24 augustus 2015, 11:15:55 AM

eve

Om het andere draadje "nieuw(s)" niet te vervuilen :

Wat is er mis met de aandrijving van de Trix 22337 Diesellocomotief serie 59 SNCB/NMBS ?

Erik

Peter

Erik, ik heb achtereenvolgens een Trix 201 en een groene 59 gehad, beiden digitaal.
De motor/aandrijving maakte het geluid van een oude koffiemolen (knarsend geluid) dat ook na
smering niet ophield. Wat het uiterlijk betreft vond ik de beide modellen wel heel mooi. 
Met vriendelijke groeten
Peter

pandur

Ondanks dat ik de motor vervangen heb door een SB aandrijving , zie  http://www.sb-modellbau.com/advanced_search_result.php?keywords=22127&x=9&y=5
blijven de onderste tandwielen een zeer onaangenaam geronk weergeven ,
is dit nu het gevolg van metalen tandwielen ??
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Ben

Citaat van: pandur op 24 augustus 2015, 11:37:09 AM

is dit nu het gevolg van metalen tandwielen ??


Ja en nee. Probleem kan zijn de axiale speling van de assen in het draaistel. Het gevolg is dat de tandwielen niet geheel in elkaar grijpen. Met wat handigheid zet je aan de niet-tandwiel zijde 2 vulringetjes van 0,5mm en het lawaai is weg.

De Marklin/Trix motor was in de goede oude tijd zeer succesvol, nu zijn de eisen toch wat anders.

Gr, Ben.

Rangeerduivel

Citaat van: Peter op 24 augustus 2015, 11:26:12 AM
Erik, ik heb achtereenvolgens een Trix 201 en een groene 59 gehad, beiden digitaal.
De motor/aandrijving maakte het geluid van een oude koffiemolen (knarsend geluid) dat ook na
smering niet ophield. Wat het uiterlijk betreft vond ik de beide modellen wel heel mooi.

Kan ik helemaal mee instemmen,
Ik heb er vroeger eentje gehad,de versie met ster,en verkocht omwille van zijn vreselijk geluid dat hij maakte.
Daarbij zijn zij uitgerust met een typhoon die klinkt alsof hij aan het voeteinde van je bed,onder de dekens zit!
Doch later er weer een (5907) aangeschaft omwille van zijn mooie uiterlijk,en uitgerust met een sound V4.0.
Die heeft bij mij anderhalf jaar zo goed als stilgestaan omdat de mooie sound toch verstoord werd door het lawaai van de "koffiemolen".
Daar komt nog bij dat de Trix maar op één draaistel aangedreven wordt en dat hij daardoor zeer weinig trekkracht heeft,de wielen gaan nogal vlug doorslippen.
Eéns ik vernam dat VBV een 59 zou uitbrengen,is deze loc ook ogenblikkelijk de deur uitgevlogen nu hij nog 'iets' kon opbrengen,want dat zal na het uitkomen van de VBV drastisch naar benedengaan  zoals bij de Roco dacht ik

;)

erik de noorman

Met de aandrijving van de 59 is niets fout. Je moet ze wel voldoende inrijden. Ik heb hier zelf 3 '59 rond rijden van Märklin en ze doen het bijzonder goed. Feit is: muisstil zijn ze niet maar om er een koffiemolen van te maken is zeer sterk overdreven. Eentje is uitgerust met een sound en het geluid van de motor verstoort de sound helemaal niet. Wat de trekkracht betreft moet ik Rudy volledig tegen spreken. De loc's hebben een enorme trekkracht die slepen hier treinen met een gemiddelde van 20 wagons door wisselstraten, hellingen en standaard bogen zelfs in de laagste versnelling trekken of duwen ze al kruipend zonder probleem door wisselstraten. Ik sta op de tentoonstelling van MTD die binnenkort door gaat. Kom een kijkje nemen en vooral horen hoe deze loc's het doen op de baan. 

Erik.

Peter

Wat de trekkracht betreft: daar had ik geen problemen mee. Enkel het lawaai.

Erik is de aandrijving hetzelde tussen Mä en Tr  en het aantal antislipbandjes.
Beide modellen kwamen van Olaerts (toen aan zeer lage prijs)
Met vriendelijke groeten
Peter

pandur

Persoonlijk heb ik ondervonden dat deze motoren digitaal zeer moeilijk in te stellen zijn , en  kunnen moeilijk gekloond worden op hun broertjes
Maar toch blijven ze ver van soepel draaien , zoals de modernere motoren

Inderdaad is de axiale speling vrij groot van de aandrijfassen , maar is dit niet noodzakelijk ?
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Ben

Citaat van: pandur op 24 augustus 2015, 12:36:21 PM

Inderdaad is de axiale speling vrij groot van de aandrijfassen , maar is dit niet noodzakelijk ?


Ma/Trix materieel moet door R360 kunnen. Bij 6-assers is het nog extremer, zie onderstaand plaatje van Johan de Reuver.



Gr, Ben.

eve

Even iets rechter zetten : de 22337 heeft een 2-as aandrijving !? Dan is het een gelijkstroomversie van een Märklinmodel.
De echte TRIX-constructies hebben een centrale langsliggende motor met aandrijving op 4 (of meer) assen van een draaistel via cardan-wormwiel.

Märklin maakte van de goede Trix-reputatie gebruik na het ter ziele gaan van de onzalige HAMO-reeks.

Daarom ook mijn verbazing over de klacht.

Erik

Rangeerduivel

Citaat van: erik de noorman op 24 augustus 2015, 12:28:52 PM
Wat de trekkracht betreft moet ik Rudy volledig tegen spreken. De loc's hebben een enorme trekkracht...

Erik,
Ik schrijf hier enkel wat ik er van ondervonden heb,
Ik was vroeger de trekkracht van de 2 draaistellen met elk 1 anti-slipbandje van de Roco gewoon,
Het spreekt toch voor zich dat een lok met 1 aandrijving en 1 anti-slipbandje  het daar niet kan tegen halen,
de motor had wel kracht genoeg maar de lok had veel te weinig adhesie.
Blijkbaar is het begrip "trekkracht" niet voor iedereen hetzelfde...

;)

Peter

Ik weet niet of het  Mä of te Trix modellen waren.
Wat ik wel weet is dat ze in een Trix doos zaten toen ik ze bij Olaerts gekocht heb
Met vriendelijke groeten
Peter

pandur

Het zijn beide gelijkaardige modellen en aandrijvingen , persoonlijk heb ik ze er ook gehaald en mocht de kappen verwisselen .
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

eve

Citaat van: Peter op 24 augustus 2015, 14:38:15 PM
Ik weet niet of het  Mä of te Trix modellen waren.
Wat ik wel weet is dat ze in een Trix doos zaten toen ik ze bij Olaerts gekocht heb

Nogmaals : Märklin fabriceerde een gelijkstroomversie van hun AC-model en stak ze in TRIX-dozen.
Ik heb meerdere TRIX-en die zonder enige klacht lopen...Geen Märklins, tenzij complete ombouw.

Erik

eve

Kun je er iets aan doen ?
Ja. De rotor ombouwen op kogellagers. Niet zo moeilijk als je denkt.

Erik