LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

tja, een servotester had praktisch geweest, maar heb er jammer genoeg geen. Misschien eens tijd om er eentje aan te schaffen.

De kleuren van de draden zijn identiek:bruin rood geel. Ik denk niet dat ik ze omgekeerd moet steken, en heb ik dus ook niet gedaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik begin te vermoeden dat de nieuwe SG90 servos meer stroom trekken dan de oude. Het gevolg lijkt dat de ServoSwitch decoders van Rosoft uitschakelen door vermoedelijk een stroomdetectie voor zelfbehoud. Wanneer de decoder uitschakelt (niet altijd, maar dikwijls), gebeurt het steeds wanneer de servo begint aan te zetten.

Ik voed alle apparaten met 16V~, maar ik vermoed dat dit best wat lager kan voor de servos, vb 9V~. Lagere spanning = minder stroom = niet uitschakelen.

Ten minste, dat is natte vinger werk: deductie van wat ik zie gebeuren. Ik ga eens op zoek naar de 9v~ trafo, en deze spanning doortrekken over alle segmenten, en alle servo's ermee voeden, en zien wat dat zegt. 

Met een modelbaan blijft je steeds bezig.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

beertje

Je zou de nieuwe servo,s ook eens kunnen testen met de ESU decoders.
Gr.

Michiel

Ik heb ondertussen een servotester besteld. Zal een van de komende dagen geleverd worden.

Maar ik heb een tijdelijke test gedaan met een klein 12V~ voedingsblokje, in combinatie met de ServoSwitch en de nieuwe servomotoren, en dat bleek een success (ik hoop dat ik niet te vroeg juich). Ik heb de servo gedurende 5 minuten heen en weer laten schakelen, en geen enkele keer is de decoder uitgeschakeld. Met 16V~ schakelde de decoder uit tussen 1 en 10 keer heen en weer.

Ik ga dus een extra 12V trafo aanschaffen, en naast de 16V~ lijn, een parallelle buslijn van 12V doortrekken over alle segmenten, speciaal voor de externe voeding van alle servodecoders. Is wel een werkje, maar zal moeten gebeuren.

Zo blijft een mens van 't straat.  ;D

Klaas Zondervan

Ik vermoed dat er een spanningsregelaar in de servodecoder zit. Dat moet haast wel want servo's werken op een spanning van 5 à 6 volt.
Als je een hogere spanning als voeding aanbiedt, dan moet die spanningsregelaar meer spanning wegwerken en wordt warmer. Boven een bepaalde temperatuur schakelt hij dan uit. En dan werkt er niks meer. Gelukkig komt het ding weer tot leven als hij is afgekoeld.

Michiel

Die ServoSwitch-decoders zijn robust en betrouwbaar. Ik vermoed ook dat er een temperatuur- of stroomregeling in zit als beveiliging.

Alleen vreemd dat gedurende 10+ jaar ik nooit een probleem had, en nu met deze 10 nieuwe servos van hetzelfde type als de oude (SG90) het plotseling totaal fout loop. Het duurde een tijdje voordat ik door had wat de oorzaak was. Maar goed, ik weet  nu wat doen. Kwestie van er de tijd voor uit te trekken.