LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Ik ging de sculptamold in elk geval ook gebruiken voor de toplaag van het landschap. Dus het wordt zeker gebruikt. Maar eerst wat mee spelen om te zien wat voor spul het eigenlijk is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

 Je gaat als een speer na alle grondige baan werken ;)

Sculptamold en keitjes is geen ideale, niet onmogelijk, maar ik zou dan toch gips gebruiken.

Ben benieuwd hoe t spul je bevalt ;)

Michiel

Tja, die grondige baanwerken waren vooral een leerprocess. Begonnen met een joekel van een vaste baan met diep en vast schaduwstation en helixen, en dan weer omgebouwd naar een draagbare modulebaan (verhuizing). Die "grondige werken" zijn lang niet klaar want de treinen kunnen niet rijden: de lus is niet gesloten, en elektrisch niet compleet. Maar ik was het houtwerk en herbekabelen dik zat. Dus tijd voor scenery! De "grondige werken" lopen niet weg...  ;D

Ik hoop toch om veel van het gipswerk te kunnen doen met sculptamold, want gips is loodzwaar en mijn "draagbare segmenten"  wil ik draagbaar houden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De ruwbouw en terraforming van het huizengroepje in de hoek om te zien hoe het er zou kunnen uitzien. Ze zijn net iets kleiner (10%) om de dieptewerking te versterken...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

Mooie inkijk zo, ik zou idd landschap helemaal met Sculptamold doen, beetje houtlijm erbij als Evan tipt..

Keien, en natuursteen e.d. is t enige wat minder gaat, is míjn ervaring. Maar, met wat oefening kun je er zelfs een burcht (h0) mee maken.

Leuke fase dit he, alle noeste arbeid beloont zich nu met mooi kunnen rijden en landschap zien verschijnen

SuSke

Een beetje geforceerd perspectief zal inderdaad niet misstaan om de stad te simuleren. Verder naar achter toe kan je zelfs de huizen een beetje asymmetrisch maken door ze in de zichtrichting iets meer te verkleinen dan je de andere richtingen zou verkleinen.
- in een straat kijkend, de huizen naar achter toe smaller maken dan op (gereduceerde) schaal
- dwars op een straat kijkend de huizen minder diep maken.

Maar dit wordt een mooi hoekje.
Ik zie de begrasde berm al voor me met hier en daar een busseltje struikgewas en kreupelhout, een paar berken die proberen te overleven op de berm. Misschien zelfs een paar spelende kinderen en een "bomma" die staat te foeteren op die kinderen.
Vuiligheid zal er toen wel veel minder gelegen hebben dan nu het geval zou zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 01 mei 2020, 13:27:12 PM
Een beetje geforceerd perspectief zal inderdaad niet misstaan om de stad te simuleren. Verder naar achter toe kan je zelfs de huizen een beetje asymmetrisch maken door ze in de zichtrichting iets meer te verkleinen dan je de andere richtingen zou verkleinen.
- in een straat kijkend, de huizen naar achter toe smaller maken dan op (gereduceerde) schaal
- dwars op een straat kijkend de huizen minder diep maken.

Klopt Frans,
Jacques Le Plat maakt in zijn boek "Groetjes uit Ferbach" (een aanrader te koop in de Meta-Media-boektiek) op zijn HO diorama zelfs gebruik van een schaal N-gebouw (1:160 fabriek met zaagdak) om boven op een berg een veel groter dieptebeeld te créeren... 8)

;)

Michiel

#2992
Ik ken de truuks, maar dat werkt goed voor een kijkdoos-concept, waar de kijker van uit een bepaalde richting naar het landschap kijkt. Maar mijn baan is 5m breed (800m) waardoor je geen bepaalde kijkpositie hebt maar langs de baan loopt. En tijdens het rijden kijkt men vooral van bovenop, maar met fotos kruipt men in het landschap. Je kan niet voor alle kijkposities tegelijk een vals perspectief creëren. En een vals perspectief waar men anders op kijkt dan voorzien, stoort vreselijk, vind ik.

Vandaar dat ik het geforceerd perspertief heel sober zal houden, amper merkbaar, en geen figuratieve achtergrond maar een neutrale en egale luchtkleur.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 01 mei 2020, 13:52:44 PM
Je kan niet voor alle kijkposities tegelijk een vals perspectief creëren. En een vals perspectief waar men anders op kijkt dan voorzien, stoort vreselijk, vind ik.

Ook waar!
Doe voort zoals voorheen Michiel, je doet het goed.
Je zou begot vergeten dat het reeds N is! ???

;)

steamdriven

Knappe en zeer overtuigende inkijk. Laat maar komen!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

SuSke

Helemaal gelijk Michiel, maar een geforceerd perspectief werkt wel als je er niet te veel in overdrijft.

Ik herinner mijn het bewuste schilderij met een sterk geforceerd perspectief en daar kreeg ik zelfs hoofdpijn van als ik maat net uit het ideale zichtpunt stond.
Maar als je het binnen die bewuste 5 of 10% houd, kan het wel lukken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Citaat van: Michiel op 01 mei 2020, 13:52:44 PM
...
Vandaar dat ik het geforceerd perspertief heel sober zal houden, amper merkbaar, en geen figuratieve achtergrond maar een neutrale en egale luchtkleur.
Verstandig.
En als 't mogelijk is het landschap naar omhoog lopend opbouwen naar de achtergrond toe, dan heb je geen figuratieve achtergrond nodig.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Oorspronkelijk ging ik een dienstpad aanleggen van boven op de brug, met een heen en weer tot beneden. Dat dacht ik gezien te hebben toen ik er met de trein langs kwam. Maar na consultatie van Bruciel en een foto van deze kant van de  brug, blijkt er een 5-6m hoge bakstenen muur te staan. Dus verkoos ik ik dat ook maar te doen. Ik kan jammer genoeg niet afleiden of er bepaalde sierconstructies in de bakstenen muur zitten: bogen, beren, randen,...? Niets ervan te ontwarren op de foto. Over een maand zijn we mogelijk verlost van de quarantaine, en kan ik er eens gaan kijken...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Ik wil anders morgen wel een kijkje voor je gaan nemen. Ik woon op 5 minuutjes stappen van daar, dan maak ik wel een omwegje bij mijn ochtendwandeling.  ;)
Modelbouw is een kunst

Michiel

Als je een foto zou kunnen nemen van die muur vanaf de brug (tegenover het station van Etterbeek), dan heb ik wel interesse om die te zien. Mogelijk is er nog relief in de muur waar ik iets mee kan doen om ze interessanter te maken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)