Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Steam.N

Mooi resultaat, Michiel !
En leuk dat Germaine en Urbanie terug zijn  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


Michiel

Thanks mannen, maar ik besef maar al te goed dat ik nog een lange weg voor de boeg heb. Zoeken naar een goede soort gips, het beheersen van het gips-gieten, mallen maken en uitpakken zonder brokken, krassen... Ik ben er nog lang niet, maar al doende leren we bij.

@Koen, ik ben zelf dus nog maar aan het proberen, maar hoe ik het doe is in feite eenvoudig:
0) gips gieten en lang laten uitharden, minstens 24 uur.
1) aftekenen. Voor de muur was dat een maatstreep per millimeter voor de horizontale voegen. Met een krasser langs een lineaal worden die dan uitgekrast.
2) ongeveer om de 2 millimeter worden de vertikale voegen gekrast
3) afborstelen, suikerklontje erbij sleuren, Marcel uitnodigen, en aan ons tonen hoe het geworden is. KLAAR!  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Pierre

Groet Pierre.


mahtoska1

Simpele methode met een zeer mooi resultaat. Dat is top.

marc goovaerts

Wat vooral knap geeft is het onregelmatige van de muur, waarbij de voorkant van sommige stenen door de leeftijd/erosie verbrokkeld is.

Gerolf

Prima gedaan, Michiel  8)

Citaat van: marc goovaerts op 04 januari 2018, 00:49:48 AMWat vooral knap geeft is het onregelmatige van de muur, waarbij de voorkant van sommige stenen door de leeftijd/erosie verbrokkeld is.

Helemaal mee eens ... en dat is meteen het voordeel van krassen: Je krijgt vanzelf een verwering  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Klopt wat Gerolf zegt: verwering komt vanzelf. De kunst is net om het zo strak en net mogelijk te maken. Dan heb je al verwering genoeg. En met het doen, en met de ervaring, zou dus ook strakker kraswerk mogelijk moeten zijn. Ook de gipssoort heeft invloed, en deze gips die ik nu heb gebruikt blijkt vrij bros en zacht, waardoor er snel delen afbrokkelen tijdens het krassen.

Maar om te beginnen is het krassen van verweerde en afgeleefde dingen het makkelijkst, zelfs spontaan. En zoals jullie zien ben ik een prille beginner.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Michiel,

Ik gebruik voeggips waarmee men de voegen en gaatjes  van pleisterplaten voegen.
Dit is een elastische voegmiddel het brokkelt of scheurt niet.
Ik gebruik als ondergrond karton (van een schoendoos) dat eerst beplakt is met schilderstape en daarna ingestreken met een laagje voeggips.
Na uitdrogen  kan het gipsplaatje in elke vorm geknipt, gesneden of geplooid worden zonder dat het gips verbrokkelt.

Erik

Michiel

Hoi Erik, bedankt voor de tip! Is dit voegengips ook krasbaar als het zo taai is?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ik gebruik meestal ModellGips.  Brokkelt wat maar geeft een mooi natuurlijk effect.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


Michiel

Ik heb voor deze muur ook modelgips gebruikt. Maar ik merk dat de dichtheid/brosheid sterk afhangt van waarschijnlijk de verhouding water/gips. Sommige stukken brokkelden snel, anderen waren behoorlijk hard. Iets om op te letten, en uit te zoeken.

Ondertussen zijn de 4 stukken gekrast, en tegen elkaar op hun plek gelijmd. Tot morgen wachten totdat de lijm hard is. Dan kan ik de muur verder afwerken, van o.a. de naden en de boorden. Camouflage van de lelijke delen zal veel later natuurlijk gebeuren met strategisch geplaatste begroeiïng.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Ergens in mijn achterhoofd hangt nog iets uit mijn jeugd... het feit dat je gips harder zou kunnen maken met keukenzout ?
Misschien eens naar googelen met 'gips' en 'zout'