Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

modelbouwpatrick

vraag van een leek wat is verschil tussen bezetmelder en terugmelder.
weet dat de ldt bezetmelder aan de centrale doorgeeft dat er een verbruiker op de sectie zit en als verbruiker weg is is melding weg,
wat doet dan een terugmelder
Of waar vind ik de info over het verschil van modules

thx


Michiel

#1741
Een bezetmelder is het onderdeel dat detecteert of een bepaald spoor bezet is, en heeft deze informatie beschikbaar, maar daarom weet de centrale nog niet dat die sectie bezet is. Alle toestellen die de aanwezigheid van een trein in een sectie bepalen, zijn bezetmelders: populair is de diodeschakeling met stroomdetectie, maar ook mogelijk zijn reed relais met magneet, een lichtsluis, of de zogenaamde massadetectie.

Een terugmelder verzamelt de bezetinformatie van de bezetmelders en stuurt ze terug naar de centrale. Dan weet de centrale ook welk spoor bezet is. Het meest gebruikte terugmeldsysteem is gebaseerd op het S88 communicatiesysteem, maar andere systemen werken met vb Loconet of RS-bus.

Dus: bezetmelder doet de detectie, de terugmelder de communicatie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbouwpatrick

Ok Michel ,

Bedankt

Dus als ik het goed heb zitten bij een LDT (bv.S88-N-F) DE BEIDE op een print

grtn

Michiel

Als je vb deze of deze bedoelt (jouw referentienummer vond ik niet terug), dan inderdaad zijn deze zowel bezetmelder als terugmelder op eenzelfde print
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

#1744
de koppeling daar tussen is ofwel een logische poort of een opto
deze zitten aangesloten op die processor met dat witte puntje
maar ik dacht dat er nog een schuif register tussen zit maar daar ben ik niet zeker van
want er zijn 16 poorten beschikbaar en de processor heeft  maar 18 pootjes dus er zitten poorten dubbel
want hij heeft er al 2 nodig voor de afhandeling met de s88 bus

patrick die wij hebben dat zijn er met opto couplers


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbouwpatrick

Yep is het zijn gedeeltelijk de RM-GB-8   en gedeeltelijk de opvolger RM-GB-8-N zoals Raf zei met opt copp

raf

daar zit een verschil in die twee modules

iets met een op 5 volt en een op 12 volt dacht ik ergens gelezen te hebben

ik ga opzoek morgen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbouwpatrick


Michiel



Germaine, 'k moe zegge, zuu'n bezetmelder is vriet pratique. Hiel de stosje weit vaneir 't toilet bezet is.
Urbanie, veu wa is dan da terugmelder?
Germaine, da's pertank evident, as ge twie keir goat, meld 'm terúg da ge 't toilet bezet, van naagest.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Citaat van: Michiel op 02 januari 2018, 22:11:25 PM


Germaine, 'k moe zegge, zuu'n bezetmelder is vriet pratique. Hiel de stosje weit vaneir 't toilet bezet is.
Urbanie, veu wa is dan da terugmelder?
Germaine, da's pertank evident, as ge twie keir goat, meld 'm terúg da ge 't toilet bezet, van naagest.


Germaine en Urbanie aan de (bezetmeld)klaagmuur  ;D ;D ;D
Blij dat je kraswerken je minder problemen opleveren dan je melders  ;)
Mooi werk!
Groetjes, Peter


Freek


Dirkh


59erke

Michiel, hoe heb je die muren gekrast want het ziet er verdomd goed uit.

Als ik het zo bekijk lijkt het me eerder een afgietsel te zijn van een muur van één of andere fabrikant.
Vooral met die steentjes die zowat de tand des tijds hebben overleefd en bijgevolg niet egaal rechthoekig zijn.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Da's een heel fraai muurtje dat je daar gekrast hebt Michiel ... klasse.
Groet Pierre.