LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Met Loconet ben ik nog verder van huis. Ik heb niets dat Loconet aankan, dus weer een interface erbij om van Loconet S88 of Xpressnet te maken, dus weer met kans op problemen.

16 "hubs" met S88 en UTP kabel van in totaal ongeveer 10 meter zou toch geen probleem mogen opleveren. De meesten van jullie werken met S88, en ik hoor niemand klagen. 5 uur rijden zonder dat de wilde wilde spookmeldingen om de oren slaan moet toch mogelijk zijn, niet?

Wanneer ik zo'n RS-feedback Arduino project op een rijtje zet, is het grootste probleem de timing regelen van de binnenkomende en uitgaande pulsen op de RS-bus. De elektronia is vrij basic, de routines op zich vrij eenvoudig. Alles komt neer op een goede scoop en correcte informatie. Het is dan eindeloos trial en error om te werken naar een werken product. Dat lijkt me toch haalbaar, mits ik een goede oscilicoop koop. Maar een goede scoop is mogelijk weer duurder is dan 30 LR101 modules van Lenz. En zo zijn we weer rond.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Citaat van: Michiel op 31 december 2017, 17:04:32 PM
Een spookmelding komt niet van de vastgelopen module, maar van de ander modules. Een trein werd niet correct gedetecteerd door de vastgelopen module, en schiet door tot wanneer ze onverwacht door een ander module op een ander plek wordt gedetecteerd = spookmelding.  ;)


Staan er soms twee melders (of meer) op hetzelfde adres? De melders weten dat niet. De centrale ook niet. Als  de melders met hetzelfde adres samen beginnen te zenden, met iets andere data, dan kan dit een spookmelding creëeren.

Overigens dit protocol RS zend data terug met pariteitscontrole op de bits. Fouten zouden eigenlijk door een goede centrale eruit gehaald moeten worden.


Ook de S88 bus is niet probleemloos, enkel LocoNet is dat wel. Het is niet moeilijk om van RS BUS naar LocoNet te gaan, mits wat kennis van beide protocollen.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

INFO

Maar dan zou Michel een andere centrale moeten aanschaffen. Ook de optie LocoNet-Standalone is samen met Koploper geen optie. Alle andere programma's die meerdere centrales kunnen aansturen binnen één database wel, maar Koploper helaas niet.

Een hele goede optie daarvoor  kan een Z21 (zwart) zijn. Stabiel en robuust, en alle rand apparaten kan hij blijven gebruiken, behalve zijn RS melders ;)  Maar goed daar wil hij vanaf. En dan melders via LocoNet.

Een andere optie is een HSI88.

Of de s88 aansluiting van zijn s88xPressNetLI interface gebruiken.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#1728
Hoi Geert,

   er is maar 1 melder per adres natuurlijk. Het zou anders mooi fout lopen. En RS heeft inderdaad een pariteitscontrole; wát er doorkomt, is ok, geen klagen hierover. Dat werkt allemaal. Het RS protocol is niet het probleem. Het is het wegvallen van een terugmelder dat het probleem is. De Littfinski module verdwijnt als het ware van de RS-bus, wat dus erg vervelend is met rijdende treinen.

RS-bus is probleemloos, waarschijnlijk vergelijkbaar met Loconet, maar het is Peter Littfinski dat z'n huiswerk niet goed heeft gemaakt.

@Wim, bedankt om te melden dat Loconet, Lenz en Koploper niet samen gaan. Toch wel een belangrijk argument. En meteen een andere centrale kopen omdat Mr Littfinski z'n modules vastlopen is ook nogal drastisch; Lenz werkt prima. Ik heb al een s88xPressNetLi interface, dus samen met s88 lijkt dat een redelijk alternatief... maar blijkt nu dat zowel Geert, Peter als Klaas laten uitschijnen dat s88 niet helemaal stabiel is, met kans op foute meldingen.  ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

die s88 stabiel laat me niet lachen
pure ellende als je spanning niet stabiel blijft
spookmeldingen en een relais die in en uitgaat wanneer hij zelf goesting heeft

gevoeligheid is ook zo iets
leg je een vinger op de sporen dan ziet hij dit als een bezet melding
dus ook enig vocht wat in de beding zit word als een bezet melding gezien
als je een paar dagen niet verwarmt en er komt condensatie heb je prijs

ik hou het bij mijn zelf gebouwde printjes die geven geen probleem
is  het voor het signaal bezet wel dan is het rood en dat geeft die ook door naar die achter hem licht
eigenlijk heb ik twee bezet meldingen per signaal
de rails bezet melder en de signaal bezet melder en is aan deze conditie voldaan dan is het rood
en rijd er geen trein door het signaal
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Hallo Raf,

ik denk dat er twee delen gescheiden moeten worden: de bezetmelder en de terugmelder.

Je hebt het over gevoeligheid bij vocht en andere omstandigheden, waarbij de bezetmelder onterecht bezet gaat melden. Dat is een probleem van de modelbaan, de manier dat de sporen gelegd zijn en de werking van de bezetmelder. Dus niet van de S88 terugmelder. Wanneer je bezetmelding niet betrouwbaar werkt, kan de terugmelder er niets beter van bakken.

En dus blijk je geen probleem te hebben met de S88 terugmelding op zich. Of begrijp ik je verkeerd?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

het is een samenloop van omstandigheden allemaal
en die geven spook meldingen
ik heb verleden week een litfinski vervangen door een andere en voorlopig is die relais die staat te tikken gestopt
maar of het probleem is opgelost???
we hebben wel geen last van vastlopende modules  dat niet
maar er word aan gewerkt en hopelijk na januari is alles opgelost
de modules hebben wel een upgrade gekregen met een andere processor idem programma

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

Michiel,

Laat je niet gek maken. s88 is een prima alternatief voor je, en is gewoon stabiel als het op de juiste manier wordt gebruikt. Al de verhalen van als mijn zusje een pikje had, dan was het mijn broertje, neem ik aan als fabeltjes uit de fabeltjes krant.
Als jij een stabiel systeem wil, dan zorg ik er persoonlijk voor dat je dat krijgt en hebt, mijn naam is geen Peter, maar Wim, en ik geef wel garantie ook na 10 jaar.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

@Raf, heb je de oorspronkelijke Zilog processor Z86e0812 op de Littfinski modules vervangen door een ander type, en zelf de firmware overgeheveld, zonder wijzigingen te moeten doorvoeren aan de code? Dat lijkt een optie die ik nog niet had overwogen. Met welke Littfinski modules heb je dat gedaan? Lijkt je dat ook mogelijk met de modules dat ik hier heb (RS-16-O)?

@Wim (had ik je ergens "Peter" genoemd? Oops!  ;D ) ik heb van jou steeds een prima service gehad. Geen klagen, en alle vertrouwen, dat weet je. S88 is dus stabiel. Heeft het ook pariteitscontrole zodat eventuele tijdelijke fouten geweerd worden?

Hoe dan ook twijfel ik nu tussen 3 opties:
- Arduino zelfbouw
- S88 opto
- Zilog vervangen (Raf?)
Wie van de drie?...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Michiel,

Ik breek Koploper en S88 niet af hé, ik gebruik het S88 protocol zelf ook nog!
Op mijn testbaan heb ik nog een viertal Viessmann 5217 zitten.  Die waren oorspronkelijk via een 6 polige S88 flatcable met een IB verbonden.  Die IB werd gestuurd via een PC met Koploper erop.  Met die configuratie kreeg ik spookmeldingen.

De Viessmann 5217 terugmelders zijn blijven zitten.  De 6 polige S88 flatcable is vervangen door UTP kabel (S88N) en op de melders zijn er verloopstekkers (S88 <-> S88N) geplaatst.  Bij de eerste terugmelder heb ik een S88 -> Loconet omvormer gezet.  Op de PC draait nu een ander treinbesturingsprogramma.  Geen (ongewilde) spookmeldingen meer.
Ik moet wel zeggen dat ik alles in één keer heb vervangen.  Wat de juiste oorzaak van mijn spookmeldingen toen was, kan ik dus niet meer achterhalen.  De spookmeldingen die ik nu nog krijg zijn effectief meldingen doordat er iets in een verkeerd blok rijdt.




Citaat van: INFO op 02 januari 2018, 11:57:55 AM
...mijn naam is geen Peter, maar Wim, en ik geef wel garantie ook na 10 jaar...

Ik hoop dat dat bedoeld was op mijn naamgenoot Littfinski?
Groetjes, Peter


Michiel

Ik vermoed inderdaad dat hij Peter Littfinski bedoelde, want ik zei dat deze man niet rap garantie zou geven op iets dat 10 jaar geleden was gekocht.  ;)

S88 met flatcable heeft inderdaad een belabberde reputatie, maar die tijd is toch al lang voorbij, en UTP is kwasie standaard ingeburgerd bij het gebruik van S88, dacht ik. En dat zou een merkbare verbetering moeten geven.

Maar S88 heeft geen pariteit, geen crc, geen checksum. Sporadisch storingen zullen dus waarschijnlijk onbelemmerd tot een spookmelding leiden in Koploper, en ook dat is niet Koploper's schuld.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Michiel,

dit heb ik tegengekomen op het 1zu160 forum :

wegen dem RS-Bus nehme ich an, dass es sich um Lenz handelt. Da habe ich z.Zt. folgendes Problem:
Die Rückmeldemodule fingen an zu blinken, es gab kein Signal mehr von den Rückmeldern zur Zentrale. Auf Nachfrage beim Lenz-Service wurde mir mitgeteilt:  "Ab einer gewissen Ausdehnung der RS-Bus-Verdrahtung ist es zu empfehlen, die RS-Leitungen als abgeschirmtes Kabel auszuführen (Klemme R an den Schirm, Klemme S an Innenleiter)".
Das mache ich z.Zt. und nachdem ich ca. die Hälfte so umgestellt hatte, war es mit der Blinkerei vorbei. In der Betriebsanleitung wird gefordert, die RS-Kabel zu verdrillen und möglichst getrennt von dem Digitalsignal zu verlegen. Verdrillt hatte ich sie, allerdings gab es viele Kreuzungen mit dem übrigen Verdrahtung.

http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=401517

Lijkt me verdacht veel op uw probleem

Michiel

Hoi Dirk, bedankt voor de verwijzing. Maar naar wat ik begrijp uit dit Duits (de mijne is iets anders...  ;D ), dat de LED van de terugmeldmodule nog knippert met bezetmeldsignaal, maar dat de Lenz centrale niets blijkt te ontvangen. In mijn geval ontvangt de centrale nog alle bezetmeldsignalen, maar 1 terugmeldmodule knippert niet meer. Ze hangt, en zendt niets meer uit. In mijn geval lijkt de RS-bus naar behoren te werken, maar de terugmeldermelder faalt, en werkt weer normaal wanneer ik het reset (spanning even van de klemmen halen).

Maar nogmaals, mijn Duits in niet meteen om naar huis te schrijven.

Ondertussen heb ik een uurtje zitten krassen, en 1 muurtje is klaar. Het gips lijkt nog niet helemaal hard, en niet helemaal homogeen kwa densiteit en sterkte. Maar hoedanook lijkt het resultaat heel redelijk op wat ik wou bereiken (zie foto met voorbeeld). Het origineel lijkt een muur opgetrokken uit plaatselijke ruwe zandsteen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)