120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor

Gestart door doomslu, 08 juli 2015, 08:44:04 AM


loebaske

Dat zijn we hier gewoon Luc, geld uitgeven dat bijna niets opbrengt....

PietB

In Nederland kunnen ze daar ook wat van hoor.
Om bij het spoor te blijven:

De Betuweroute 4.7 miljard (2,5 begroot)
HSL zuid 7.1 miljard (4 begroot)

En dan heb ik het nog maar over twee projecten die nauwelijks te exploiteren zijn.

grt Piet.

ward

Ik ken (helaas) nog wel meer van die voorbeelden..
Mjah.. Zolang dat de politiek ermee zich moeit zal het zo wel blijven zeker??  :-X
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Ben

Peanuts Piet. En het heeft ieder geval werkgelegenheid opgeleverd.

Sinds mei 2010 hebben we met z'n allen €182.000.000.000 naar Griekenland overgemaakt. Da's pas verspilling en het gaat nog wel even door. :P

Gr, Ben.

doomslu

Ik heb de link zeker niet gepost om over politiek te praten.
Het verwondert me alleen dat de investering zo groot is voor zo weinig tijdswinst.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Ook politiek, maar dan treingebonden...
Ergens ligt nog een IJzeren Rijn te roesten, die in de negentiende eeuw oa mee verantwoordelijk was voor het succes van de Antwerpse haven en massa's vrachtwagens van de baan zou kunnen halen...

nmbssncb

https://www.youtube.com/watch?v=XjnxgJUPRgw

Op dit moment is de verbouwing van het station Mechelen toch aan de gang?
Dus het bedrag voor de inverstering is m.i. allang toegezegd en gereserveerd?


Willy
Willy

PietB

Citaat van: marc goovaerts op 08 juli 2015, 11:56:29 AM
Ergens ligt nog een IJzeren Rijn te roesten, die in de negentiende eeuw oa mee verantwoordelijk was voor het succes van de Antwerpse haven en massa's vrachtwagens van de baan zou kunnen halen...
Ja maar dat was niet in het belang van Nederland(lees Rotterdam), want dan moest de staat der Nederlanden de Westerschelde op diepte houden.

Dus werd het stukje spoor tussen Neerpelt en Roermond door Nederland niet onderhouden en eigenlijk werd Belgie door allerlei vertragings taktieken van de Nederlanders in de luren gelegd.
Een stukje Wikipedia over de heropening:

Weerstand tegen heropening

De Nederlandse regering wordt door België beschuldigd van vertragingstechnieken aan te wenden om zodoende de Rotterdamse haven te beschermen. Om uit de impasse te geraken stapten de beide betrokken landen naar het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag.

De regering van Wallonië maakte op 11 mei 2007 bekend dat zij tegen de heropening van de IJzeren Rijn is. De Waalse regering vreest dat de treinverbinding ten koste gaat van het gebruik van de Montzenroute en werkgelegenheid kost in Luik.[3]

Begin november 2008 werd bekend dat Groep C van communicatieadviseur Noël Slangen vijf Nederlands-Limburgse gemeenten, waaronder Weert, adviseert bij hun verzet tegen de heropening van de IJzeren Rijn.[4] De gemeente Weert is bang dat heringebruikname ten koste zal gaan van de leefbaarheid in de stad, omdat het spoor er dwars doorheen loopt. Weert pleit daarom voor een tunnel onder de stad naar model van de spoortunnel die de Betuweroute volgt onder Zevenaar. In december 2008 noemde ProRail een dergelijke tunnel onhaalbaar.

In mei 2009 adviseerden vier deskundigen dat de IJzeren Rijn voorlopig beter niet opnieuw in gebruik genomen kan worden.[5] Volgens hen vallen de maatschappelijke kosten groter uit dan de baten. Ze merkten op dat:

    de vervoerswaarde beperkt is, omdat de Montzenroute nog heel veel capaciteit heeft;
    de aanleg van de dure Meinwegtunnel maakt dat het totale kostenplaatje oploopt tot 536,3 miljoen euro, waarvan overigens 338,9 miljoen euro voor rekening van België;
    de milieubalans negatief is, omdat op het historische tracé enkel dieseltreinen kunnen rijden.

Ze concludeerden ook dat verbetering mogelijk is: uitstel, elektrificatie en begeleidende maatregelen kunnen de kosten-batenbalans geleidelijk doen omslaan.


En daar was in Belgie maar weinig weerstand voor op de been te brengen, kennelijk.

grt Piet.

Peter

Het moeten altijd geen dure verkwistingen?? zijn
Een paar jaar geleden heeft men hier het rangeerstation Antwerpen-Kiel helemaal verbeterd, met  een soort beton tussen de opstelsporen
Nieuwe signalisatie (eveneens voor heel de lijn 52) voorzien.
Het erge is/ vorige week stonden er op heel dat oppervlak 4 ketelwagens, deze week geen enkele. Ik weet dat die werken de tewerkstelling wat vooruit helpen, maar zijn er echt geen belangrijker dingen
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Citaat van: PietB op 08 juli 2015, 12:25:33 PM
En daar was in Belgie maar weinig weerstand voor op de been te brengen, kennelijk.
Tja, sinds 1830 blaffen we enkel nog tegen onze eigen politici.
Voor de Nederlanders zijn we veel te braaf geworden  ;D: Herbezetting van Zeeland en (nu Nederlands) Limburg... Tolheffing op de Schelde... Uitbaggeren van de Schelde... IJzeren Rijn... Uitverkoop van zuivelsector en grootwarenhuizen...

vanmiegroet

De spoorverbinding die 90sec. tijdswinst moet opleveren is eerder een missing link om treinen op het juiste spoor te krijgen.

En dan nu de ijzeren rijn:
Het is een puur politiek spel, dit merken we ook bij het spartacus plan.
Mocht men de Ijzeren Rijn reactiveren dan zou dit beteken dat treinen zeer snel van en naar de Antwerpse haven kunnen gaan met als gevolg dat Rotterdam van belang verliest.

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

philippe_007

Tja, ik ken het dossier niet, maar 90sec winst was mss niet echt het doel van het project. Was het niet de bedoeling om andere sporen te ontlasten en zo de capaciteit te verhogen ?
Dan heeft de reiziger of vervoer van goederen er wel baat bij...
Kranten en politieker halen graag enkele stukken uit een dossier om zo in het daglicht te staan....

evan

#13
Citaat van: doomslu op 08 juli 2015, 11:52:39 AM
Ik heb de link zeker niet gepost om over politiek te praten.
Het verwondert me alleen dat de investering zo groot is voor zo weinig tijdswinst.

Wel Luc,

Het artikel is dan ook typisch Pers, misleidend en uit de context getrokken en dus politiek geladen  :D

Het project "Bypass" loopt letterlijk gelijk met het project "Tangent".  Die tangent is een volledig nieuw wegtraject om het drukke verkeer uit Mechelen weg te houden en een snellere doorstroming te hebben.  De Bypass zal eveneens 2 extra sporen in Mechelen station met zich meebrengen die op zich van nut zijn om het station gefaseerd te kunnen vernieuwen.

Om het hele verhaal te kennen: http://www.mecheleninbeweging.be/


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

Had het wel gedacht Evan, de pers mensen hebben de gewoonte om alles uit zijn context te trekken...en naar hun hand te zetten zonder de kleine lettertjes te lezen!!!!