Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Spoorwegen in de media => Topic gestart door: doomslu op 08 juli 2015, 08:44:04 AM

Titel: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: doomslu op 08 juli 2015, 08:44:04 AM
http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_federaal/120_miljoen_voor_1_5_minuut_tijdswinst_bij_het_spoor.9653040-3136.art?utm_campaign=MORNING_COMMENT&utm_medium=email&utm_source=SIM
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: loebaske op 08 juli 2015, 09:24:24 AM
Dat zijn we hier gewoon Luc, geld uitgeven dat bijna niets opbrengt....
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: PietB op 08 juli 2015, 10:17:20 AM
In Nederland kunnen ze daar ook wat van hoor.
Om bij het spoor te blijven:

De Betuweroute 4.7 miljard (2,5 begroot)
HSL zuid 7.1 miljard (4 begroot)

En dan heb ik het nog maar over twee projecten die nauwelijks te exploiteren zijn.

grt Piet.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: ward op 08 juli 2015, 10:59:19 AM
Ik ken (helaas) nog wel meer van die voorbeelden..
Mjah.. Zolang dat de politiek ermee zich moeit zal het zo wel blijven zeker??  :-X
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: Ben op 08 juli 2015, 11:50:06 AM
Peanuts Piet. En het heeft ieder geval werkgelegenheid opgeleverd.

Sinds mei 2010 hebben we met z'n allen €182.000.000.000 naar Griekenland overgemaakt. Da's pas verspilling en het gaat nog wel even door. :P

Gr, Ben.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: doomslu op 08 juli 2015, 11:52:39 AM
Ik heb de link zeker niet gepost om over politiek te praten.
Het verwondert me alleen dat de investering zo groot is voor zo weinig tijdswinst.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: marc goovaerts op 08 juli 2015, 11:56:29 AM
Ook politiek, maar dan treingebonden...
Ergens ligt nog een IJzeren Rijn te roesten, die in de negentiende eeuw oa mee verantwoordelijk was voor het succes van de Antwerpse haven en massa's vrachtwagens van de baan zou kunnen halen...
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: nmbssncb op 08 juli 2015, 12:19:15 PM
https://www.youtube.com/watch?v=XjnxgJUPRgw (https://www.youtube.com/watch?v=XjnxgJUPRgw)

Op dit moment is de verbouwing van het station Mechelen toch aan de gang?
Dus het bedrag voor de inverstering is m.i. allang toegezegd en gereserveerd?


Willy
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: PietB op 08 juli 2015, 12:25:33 PM
Citaat van: marc goovaerts op 08 juli 2015, 11:56:29 AM
Ergens ligt nog een IJzeren Rijn te roesten, die in de negentiende eeuw oa mee verantwoordelijk was voor het succes van de Antwerpse haven en massa's vrachtwagens van de baan zou kunnen halen...
Ja maar dat was niet in het belang van Nederland(lees Rotterdam), want dan moest de staat der Nederlanden de Westerschelde op diepte houden.
(http://www.dorpleinuniek.nl/wp-content/uploads/2009/05/ijzeren-rijn-kaartje.jpg)
Dus werd het stukje spoor tussen Neerpelt en Roermond door Nederland niet onderhouden en eigenlijk werd Belgie door allerlei vertragings taktieken van de Nederlanders in de luren gelegd.
Een stukje Wikipedia over de heropening:

Weerstand tegen heropening

De Nederlandse regering wordt door België beschuldigd van vertragingstechnieken aan te wenden om zodoende de Rotterdamse haven te beschermen. Om uit de impasse te geraken stapten de beide betrokken landen naar het Permanente Hof van Arbitrage in Den Haag.

De regering van Wallonië maakte op 11 mei 2007 bekend dat zij tegen de heropening van de IJzeren Rijn is. De Waalse regering vreest dat de treinverbinding ten koste gaat van het gebruik van de Montzenroute en werkgelegenheid kost in Luik.[3]

Begin november 2008 werd bekend dat Groep C van communicatieadviseur Noël Slangen vijf Nederlands-Limburgse gemeenten, waaronder Weert, adviseert bij hun verzet tegen de heropening van de IJzeren Rijn.[4] De gemeente Weert is bang dat heringebruikname ten koste zal gaan van de leefbaarheid in de stad, omdat het spoor er dwars doorheen loopt. Weert pleit daarom voor een tunnel onder de stad naar model van de spoortunnel die de Betuweroute volgt onder Zevenaar. In december 2008 noemde ProRail een dergelijke tunnel onhaalbaar.

In mei 2009 adviseerden vier deskundigen dat de IJzeren Rijn voorlopig beter niet opnieuw in gebruik genomen kan worden.[5] Volgens hen vallen de maatschappelijke kosten groter uit dan de baten. Ze merkten op dat:

    de vervoerswaarde beperkt is, omdat de Montzenroute nog heel veel capaciteit heeft;
    de aanleg van de dure Meinwegtunnel maakt dat het totale kostenplaatje oploopt tot 536,3 miljoen euro, waarvan overigens 338,9 miljoen euro voor rekening van België;
    de milieubalans negatief is, omdat op het historische tracé enkel dieseltreinen kunnen rijden.

Ze concludeerden ook dat verbetering mogelijk is: uitstel, elektrificatie en begeleidende maatregelen kunnen de kosten-batenbalans geleidelijk doen omslaan.

En daar was in Belgie maar weinig weerstand voor op de been te brengen, kennelijk.

grt Piet.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: Peter op 08 juli 2015, 12:34:47 PM
Het moeten altijd geen dure verkwistingen?? zijn
Een paar jaar geleden heeft men hier het rangeerstation Antwerpen-Kiel helemaal verbeterd, met  een soort beton tussen de opstelsporen
Nieuwe signalisatie (eveneens voor heel de lijn 52) voorzien.
Het erge is/ vorige week stonden er op heel dat oppervlak 4 ketelwagens, deze week geen enkele. Ik weet dat die werken de tewerkstelling wat vooruit helpen, maar zijn er echt geen belangrijker dingen
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: marc goovaerts op 08 juli 2015, 12:57:48 PM
Citaat van: PietB op 08 juli 2015, 12:25:33 PM
En daar was in Belgie maar weinig weerstand voor op de been te brengen, kennelijk.
Tja, sinds 1830 blaffen we enkel nog tegen onze eigen politici.
Voor de Nederlanders zijn we veel te braaf geworden  ;D: Herbezetting van Zeeland en (nu Nederlands) Limburg... Tolheffing op de Schelde... Uitbaggeren van de Schelde... IJzeren Rijn... Uitverkoop van zuivelsector en grootwarenhuizen...
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: vanmiegroet op 09 juli 2015, 02:30:19 AM
De spoorverbinding die 90sec. tijdswinst moet opleveren is eerder een missing link om treinen op het juiste spoor te krijgen.

En dan nu de ijzeren rijn:
Het is een puur politiek spel, dit merken we ook bij het spartacus plan.
Mocht men de Ijzeren Rijn reactiveren dan zou dit beteken dat treinen zeer snel van en naar de Antwerpse haven kunnen gaan met als gevolg dat Rotterdam van belang verliest.

Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: philippe_007 op 09 juli 2015, 17:41:48 PM
Tja, ik ken het dossier niet, maar 90sec winst was mss niet echt het doel van het project. Was het niet de bedoeling om andere sporen te ontlasten en zo de capaciteit te verhogen ?
Dan heeft de reiziger of vervoer van goederen er wel baat bij...
Kranten en politieker halen graag enkele stukken uit een dossier om zo in het daglicht te staan....
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: evan op 09 juli 2015, 18:08:08 PM
Citaat van: doomslu op 08 juli 2015, 11:52:39 AM
Ik heb de link zeker niet gepost om over politiek te praten.
Het verwondert me alleen dat de investering zo groot is voor zo weinig tijdswinst.

Wel Luc,

Het artikel is dan ook typisch Pers, misleidend en uit de context getrokken en dus politiek geladen  :D

Het project "Bypass" loopt letterlijk gelijk met het project "Tangent".  Die tangent is een volledig nieuw wegtraject om het drukke verkeer uit Mechelen weg te houden en een snellere doorstroming te hebben.  De Bypass zal eveneens 2 extra sporen in Mechelen station met zich meebrengen die op zich van nut zijn om het station gefaseerd te kunnen vernieuwen.

Om het hele verhaal te kennen: http://www.mecheleninbeweging.be/


Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: loebaske op 09 juli 2015, 18:25:51 PM
Had het wel gedacht Evan, de pers mensen hebben de gewoonte om alles uit zijn context te trekken...en naar hun hand te zetten zonder de kleine lettertjes te lezen!!!!
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: doomslu op 09 juli 2015, 20:59:50 PM
Het is ondertussen wel duidelijk dat er meer aan de hand is dat 90 sec. tijdswinst...
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: tsjoektsjoek op 09 juli 2015, 21:41:17 PM
Over verspilling gesproken, bij ons in Katwijk(Holland) gaat men 40 miljoen uitgeven voor 3,5 minuut reistijdverkorting Katwijk-Leiden
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: Havoc op 12 juli 2015, 20:09:13 PM
Dat is toch een stuk efficienter niet? 40 miljoen voor 3.5 minuten, dat is 11.43 miljoen/minuut. Die 120 miljoen voor 1.5 minuut is 80 miljoen/minuut.

Hangt er dus vanaf hoe je het bekijkt. Vanuit het publiek gezien zijn ze in nederland efficienter. Vanuit de politiek gezien zijn we echter in belgië efficienter om geld uit te geven. Waaraan we dat uitgeven laat ik in het midden.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: Gerolf op 13 juli 2015, 00:07:33 AM
Citaat van: Havoc op 12 juli 2015, 20:09:13 PMdat is 11.43 miljoen/minuut.

Bill Gates -tarief  :o  ;D  ;D
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: yannickvw op 15 juli 2015, 10:24:02 AM
Telkens ik er met de trein voorbij reed daar in Mechelen vroeg ik mij ook al af of die megalomane werf eigenlijk wel zijn kostprijs waard is. Ja, de Thalys (waar 99% van de dagelijkse spoorgebruiker niets meet te maken heeft) (en eventueel enkele treinen naar de luchthaven) krijgen extra sporen in Mechelen. Of dit nu echt nodig was? En ja, het is in combinatie met die ringweg rond Mechelen, maar daar heeft het spoor niets mee te maken. Nu kan het spoor wel een heel aanzienlijk deel mee bijdragen terwijl de winsten voor het spoor miniem zullen zijn. Dus ik geef Jo Cornu, ondanks alle tegenargumenten van de voorstanders, groot gelijk dat dit eigenlijk een nutteloos project is.

Ze zouden beter ééns werk maken van wissels van 60/90 km/u aan de stations te steken. Veel goedkoper en veel efficiënter. En secties bijsteken. Hoe vaak je al niet vanaf Weerde op 2 geel ligt te rijden omdat er een trein voor je ligt te tuffen tegen 40 in een veel te lange sectie, om dan nog ééns die trage wissels in Mechelen te moeten nemen.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: stefanic op 15 juli 2015, 19:59:13 PM
Toch even reageren.
Ik snap niet goed waar het idee gehaald wordt dat die extra sporen enkel voor Thalys zouden dienen?

Het betreft 2 extra perronsporen voor Mechelen, waar (bij voorkeur) de treinen van gebruik maken die Lijn 25N (oa. middenberm E19) gebruiken, dus inderdaad die Thalys, maar ook de treinen die vanaf Mechelen naar de luchthaven rijden.
verder geeft dat meer flexibiliteit om treinen vanaf Brussel niet langer via L25 (via Vilvoorde ed.) te zenden, maar via L25N (zoals de Thalys nu al rijdt). Nu moet alles wat van/naar de luchthaven rijdt net voor Mechelen invoegen/uitvoegen op L25 (vooral dat invoegen is problematisch, daar daarvoor het verkeer op L25 richting Brussel moet gekruist worden) en met die extra sporen zal het al mogelijk worden om dat invoegen te doen voor of na de halte in Mechelen. tegenwoordig bv. maakt de trein die ik 's avonds naar huis neem (uit Brussel aar Antwerpen) net voor Mechelen altijd vertraging, daar de Thalys (komende van L25N) voorrang krijgt, en steeds enkele minuten vertraging heeft. Wel dankzij die extra sporen zal dat niet meer zo zijn... binnen x jaar weliswaar, tenzij de Thalys stipter gaat rijden...

En in heel dat project van Mechelen zit ook een groot luik dat met autoverkeer-afwikkeling rond Mechelen te maken heeft, en toevallig vlakbij het station ligt, waardoor alles in één keer wordt aangepakt. Een groot deel van al die beton die daar nu gestort wordt is voor koning auto, niet voor de treinen...
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: prulleman op 17 juli 2015, 11:09:42 AM
Je moet het ook in de tijd zien. De Noord-Zuid verbinding was destijds ook waanzinnig.  kijk nu eens hoeveel die gebruikt wordt. Zo een investering rendeert over decennia. Een monumentale stationshal daarentegen, heeft niets vandoen met treinverkeer, is gruwelijk duur in onderhoud en moet toch weer gesloopt worden na enkele decennia tegen weeral hoge kosten. Sporen kan je blijven gebruiken, onderhouden en vernieuwen tot in de eeuwigheid.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: Jurgen op 17 juli 2015, 11:33:13 AM
Citaat van: prulleman op 17 juli 2015, 11:09:42 AM
Sporen kan je blijven gebruiken, onderhouden en vernieuwen tot in de eeuwigheid.

En dat doet men uiteraard gratis?  :-\ :-X ;)

Maar ik begrijp je redenering wel. Mij maakt het niet veel uit of ik mijn ticket in een monumentale hal krijg of in een container, zolang ik maar geen boete krijg omdat ik geen ticket heb en dat mijn trein op tijd is!
Natuurlijk, comfort is ook belangrijk. Een (proper) toilet vind ik belangrijk voor als de nood het hoogst is en een plaats om droog te zitten is ook altijd handig als je moet wachten op je trein.

Maar moet daarom een monumentaal station gebouwd worden? Ik denk het niet.
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: marc goovaerts op 17 juli 2015, 11:42:27 AM
Citaat van: Jurgen op 17 juli 2015, 11:33:13 AM
Maar moet daarom een monumentaal station gebouwd worden? Ik denk het niet.
Tja, ik ben als aspirant-gids toch gelukkig dat ze Antwerpen Centraal in de jaren 70 niet afgebroken hebben...
Titel: Re: 120 miljoen voor 1,5 minuut tijdswinst bij het spoor
Bericht door: SuSke op 17 juli 2015, 13:53:52 PM
Antwerpen Centraal is dan ook een gebouw met een "ziel".
Die "ziel" moet ik in Luik Guillemins toch ver gaan zoeken, veel te koel en een groot "trekgat" als de wind verkeerd zit.
En dit ondanks het feit dat ik ook wel voor "moderne" archtectuur te vinden ben, alleen bakken ze er hier in Blegië niets van, altijd veel te majesteus in plaats van functioneel.